artykuły

niezwyklostkiNIEZWYKŁOSTKI
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025

Zeroemisyjny caravaning (cz. II)?

Czas czytania 4 minuty
Zeroemisyjny caravaning (cz. II)?
 fot. Fot. Lodz Solar Team

Już dobrych kilka lat temu pytaliśmy o zeroemisyjne konstrukcje pojazdów turystycznych, które gwarantowałyby wjazd do tych stref w mieście, w których obowiązuje zakaz poruszania się pojazdów z silnikami spalinowymi. A tymczasem… najbardziej śmiałe pojazdy napędzane energią słoneczną są dziełem studentów.

Własnoręcznie zbudowany przez młodych konstruktorów Eagle Two okrzykniętą poważnym pretendentem do wygranej w najbliższych zawodach Bridgestone World Solar Challenge 2017 w Australii. Studenci Politechniki Łódzkiej po raz kolejny chcą udowodnić, że nie znają słowa „niemożliwe”, budując drugi w historii polskiej motoryzacji pojazd napędzany energią słoneczną.

Eagle Two podbije Australię!

Twórcy pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego napędzanego energią słoneczną, zespół Lodz Solar Team, 14 lipca w hali dworca Łódź Fabryczna zaprezentował nowy model pojazdu, który powalczy o wygraną w najbliższych zawodach Bridgestone World Solar Challenge 2017 w Australii. „Eagle Two”, bo tak się nazywa, wystartuje w klasie pojazdów miejskich – Cruiser Class, prezentującej praktyczne zastosowanie technologii w codziennym użytku. Pracę nad pojazdem trwały od momentu powrotu grupy z wyścigu z RPA w październiku ubiegłego roku, a już dziś możemy cieszyć się z dokonań drużyny.

- Już nie raz udowodniliśmy, że nie ma dla nas rzeczy niemożliwych – zbudowaliśmy pierwszy polski pojazd napędzany energią słoneczną i dowiedliśmy jego niezawodności, przebywając ponad 3 000 km w Australii, a rok później ponad 2 800 km w RPA. Nie stoimy jednak w miejscu, chcemy się dalej rozwijać. Bazując na badaniach innowacyjnych technologii, stworzymy jeszcze bardziej efektywny i praktyczny pojazd, który z powodzeniem mógłby poruszać się po polskich drogach. Pokażemy, że stać nas na więcej! – zapewniała po powrocie z wyścigu Sasol Solar Challenge Paula Mierzejewska, koordynator projektu Lodz Solar Team. 

ReklamaZeroemisyjny caravaning (cz. II)? 1
Lodz Solar Team i łódzka ASP

Następca Eagle One, zaprezentowany podczas premiery na terenie największego w Europie dworca kolejowego - Łódź Fabryczna, jest samochodem mogącym pomieścić w swoim wnętrzu 5 osób. Dzięki zdobytemu doświadczeniu i pracy wielu konstruktorów jest to pojazd, który swoją specyfikacją znacznie odbiega od poprzednika. Redukcji uległa wysokość, szerokość i masa bolidu, co korzystnie wpłynęło na aerodynamikę projektowanego Eagle Two i o 1/3 zmniejszyło zużycie energii. Zastosowane zostały panele słoneczne o większej sprawności (aż 24,3 %). W efekcie współpracy ze studentami łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych stylistyka nowo powstałego bolidu zyskała zupełnie odmienny charakter, który z pewnością usatysfakcjonuje nawet najbardziej wymagających fanów projektu. 

W porównaniu z Eagle One, wzrosła prędkość maksymalna bolidu. „Drugi Orzełek” (Eagle Two) może rozpędzić się do 140 km/h! 

- Prace projektowe, przy użyciu zaawansowanych programów komputerowych, dzięki wielu godzinom symulacji, dały nam szansę stworzyć jeszcze lepszą konstrukcję. Wszystko w celu uzyskania prawdziwej perfekcji. Nie tylko, by walczyć o zwycięstwo, ale również, by postawić kolejny krok w pracy nad polską elektromobilnością - krok, który miejmy nadzieję, wpłynie na użytkowanie samochodów elektrycznych w naszym kraju na co dzień - mówi Artur Cieśliński, koordynator działu mechanicznego zespołu Lodz Solar Team.

ReklamaZeroemisyjny caravaning (cz. II)? 2
Crowdfunding

Wyjaśnimy. Ofiarność wielu osób podczas akcji crowdfundingowej na portalu PolakPotrafi.pl sprawiła, że LST (Lodz Solar Team) pozyskał pieniądze na zastosowanie baterii, dzięki której pojazd przejedzie około 700 km na jednym ładowaniu. Co nie bez znaczenia dla redukcji masy. opracowane nadwozie nie wymagało zastosowania klatki bezpieczeństwa. Konstrukcyjne wzmocnienie karoserii zapewni po prostu wysoki stopień ochrony pasażerów. 

- Od kiedy dotarła karoseria do garaży przy Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej, poświęcaliśmy każdą wolną minutę, by doprowadzić do finalizacji założonych planów. Dodajmy. Budowę wspiera nie tylko uczelnia, lecz również liderzy branży – głównym partnerem zespołu w tym roku została firma Bridgestone, dostarczająca specjalistyczne opony do nowego pojazdu – dodaje Artur Cieśliński.

Zapowiada się ekscytujące wydarzenie, skoro zbudowany przez młodych konstruktorów Eagle Two okrzykniętą poważnym pretendentem do wygranej w najbliższych zawodach Bridgestone World Solar Challenge 2017 w Australii. Mowa tu co prawda o rywalizacji w klasie pojazdów miejskich, ale i to powinno być wystarczającym argumentem dla promocji zeroemisyjnego caravaningu.


Administrator19.07.2017
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News