Oświetlenie drogowe pojazdów budowanych wieloetapowo zawsze stanowi pokusę, by na pozór podobne do siebie realizacje wyróżnić. To, co do niedawna stanowiło domenę projektantów przyczep kempingowych i kamperów, oddano teraz każdemu, komu bliska jest idea personalizacji.
Od ponad stu lat koncern Hella ma bliskie relacje z przemysłem caravaningowym. Globalny lider na rynku oświetlenia dla przemysłu samochodowego już w roku 1965 zadebiutował z pierwszą na rynku zespoloną lampą tylną do przyczep. 2-komorowe tylne światło Hella serii 1305 z odbłyśnikami soczewkowymi skrywało technologię żarówek w najmniejszym możliwym do wyobrażenia projekcie klosza. Na początku lat 70. standard ustanowiły klosze 3-komorowe, a pod koniec lat 90. modułowa seria o średnicy 122 mm, która dała początek pracom nad adaptacją technologii LED w oświetleniu drogowym pojazdów kempingowych. W pełni dojrzałą propozycją jest dziś rodzina kloszy Caraluna – zespolone światła trzeciej generacji trafiają na linie montażowe przyczep i kamperów marek Hymer, Fendt, Bürstner i Knaus. Innowacyjna technologia transmisji światła w technologii LED i modelowania 3D kloszy lamp zaowocowała prestiżowymi projektami. Światła drogowe do w pełni zintegrowanych kamperów to dość często wyroby z bogatego portfolio marki Hella.
Bardzo bogata gama modeli rozrosła się niedawno o propozycje w pełni modułowe do... samodzielnego montażu. A stąd już tylko krok, by dokonać daleko idącej indywidualizacji czy stosować inne niestandardowe rozwiązania dla naszego domu na kołach. Cel? Polepszyć parametry strumienia świetlnego, a dokonując modernizacji (z ang. update), podnieść wartość sprzętu, którego dotychczasowy wygląd trącił myszką.
Shapeline – zaprojektuj oświetlenie
Prostota propozycji typu DIY (z ang. Do It Yourself, czyli zrób to sam) przejawia się w podejściu modułowym. Moduły marki Hella oparte są na zasadzie symetrii: można je montować zarówno z prawej, jak i z lewej strony pojazdu, a także w pozycji obróconej o 180°. Co więcej, lampy z serii Shapeline są – w zależności od funkcji oświetleniowej – dostępne z żółtymi, czerwonymi lub białymi szybami rozpraszającymi. Gdy dodać, że modułowa seria Hella Shapeline obejmuje dużą liczbę lamp jedno- i wielofunkcyjnych o różnych kształtach, a każdy z modułów powstał z myślą o skompletowaniu wszystkich wymaganych przepisami funkcji oświetleniowych, uzyskujemy niezliczoną liczbę wariantów. Do dyspozycji mamy moduły świateł przodu, tyłu i boków pojazdów. Wyboru interesującego nas designu dokonujemy dla świateł pozycyjnych, kierunkowskazów, reflektorów, obrysowych, zespolonych świateł pozycyjnych i hamowania, cofania, ostrzegawczych i tylnych przeciwmgłowych. Dostępne są także elementy zdobnicze bez funkcji oświetleniowych.
Za każdym razem mowa będzie o uniwersalnym oświetleniu LED, bo homologowanym do wszystkich pojazdów budowanych wieloetapowo czy w krótkich seriach, więc nie tylko dla przyczep kempingowych i kamperów, ale także dla maszyn rolniczych, budowlanych, wózków widłowych, autobusów, pojazdów komunalnych, samochodów ciężarowych i naczep – mówi Tomasz Kasparow, product manager lighting products Hella Polska Sp. z o.o. – Chcesz zostać projektantem oświetlenia i sprawdzić możliwości, jakie oferuje seria Shapeline? Skorzystaj z naszego wygodnego konfiguratora internetowego: www.hella.com/shapeline. Wystarczy kilka kliknięć, aby zaprojektować absolutnie indywidualną sygnaturę świetlną przodu, boków i tyłu kampera – przy użyciu internetowego konfiguratora świateł Hella Shapeline. Rezultat swojej pracy można od razu zobaczyć online na reprezentatywnej sylwetce pojazdu.
Zrób to sam
Wielość form i możliwości kombinacji w połączeniu ze zoptymalizowaną technicznie estetyką sprawiają, że nowa seria świateł Shapeline jest absolutną innowacją w dziedzinie oświetlenia pojazdów. Z przodu, z boku, z tyłu – dzięki możliwości indywidualnego zestawiania i rozmieszczania lamp każdemu pojazdowi można nadać indywidualny, ale przede wszystkim spójny wygląd.
Design? Wszystkie lampy dostępne są w dwóch różnych optykach: w klasyczno-prostolinijnej optyce Shapeline Tech oraz w łukowato-dynamicznej optyce Shapeline Style. Tech czy Style, każdy moduł zapewnia swobodę estetyczną praktycznie każdej aplikacji i każdemu pojazdowi, nadając mu jednocześnie konsekwentną i unikalną sygnaturę świetlną – podkreśla Tomasz Kasparow.
Najwyższa swoboda wzornictwa
Funkcjonalność dzięki modułowemu systemowi gwarantuje, że każdy kamper czy przyczepa może przeobrazić się – zwłaszcza po zapadnięciu zmierzchu – w propozycję na wskroś nowoczesną. Wystarczy rzut oka na moduły „światła pozycyjne”. Które wybrać? Tech deklarują się minimalnymi wymiarami: 62/40/18 mm (długość/szerokość/wysokość) i znikomym poborem prądu. Takie światła pozycyjne są 1-diodowe, podobnie jak najmniejsze z serii Style, tyle że seria Style składa się aż z trzech aplikacji. Mamy więc, prócz wspomnianych Small (wymiary: 139,6/40/18 mm), Style i Wing. Style (199,8/40/25 mm) skrywają 6 diod, a Wing (389,1/104/25 mm) aż 30. Podobnie jest w przypadku kierunkowskazów. I tu wyboru dokonujemy spośród Tech i Style. Dwie linie wzornicze umożliwiające klasyczny lub dynamiczny styling.
Wskazówki dotyczące projektowania
Wystarczającą zachętą do wykazania się umiejętnościami projektanta oświetlenia drogowego jest fakt, że Hella Shapeline deklarują się certyfikatem zgodności z normami ECE i SAE. Ograniczenia na czas montażu? Moduły muszą być montowane poziomo albo pionowo. Mając na uwadze realizacje rzemieślnicze, producent uwzględnił tolerancję montażu – dla modułów Style z przodu i tyłu pojazdu wynosi ona 6 stopni. Wszystkie moduły – z wyjątkiem bocznych – muszą być zorientowane ortogonalnie do kierunku jazdy. Chodzi o to, aby montaż gwarantował, że snop światła będzie padał tak, jak założyli projektanci. W przeciwnym razie dojdzie do oślepiania nadjeżdżających z naprzeciwka.
Niewątpliwym udogodnieniem jest technika montażu. W zależności od funkcji lampy dostępne są różne możliwości montażowe: oprócz montażu klejonego i śrubowego możliwy jest też zatrzaskowo-kulkowy. Krótko mówiąc, ten nie wymaga użycia narzędzi. Wszystkie światła posiadają nie tylko aprobatę SAE i ECE. Spełniają wymogi normy EMC5, są też odporne na mycie myjkami ciśnieniowymi i pyłoszczelne (klasy ochrony IP6K7 i IPX9K). To propozycja na wskroś modułowa, więc dostępna dla zasilania wielonapięciowego (12/24 V).
Rafał Dobrowolski
Fot. www.hella.pl
Artykuł pochodzi z numeru 1(80) 2018 Polskiego Caravaningu