Badania oraz teoria pokazują, że redukcja hałasu w szoferce furgonu o pomiarowe 3 dB powoduje odczuwalną redukcję hałasu o ponad 50%! Taki wynik udało się osiągnąć firmie Bitmat wewnątrz Fiata Ducato.
Kamper dla wielu posiadaczy jest domem na kółkach, ich sposobem na życie. Często staje się przestrzenią mieszkalną przez większą część roku, w której powinniśmy czuć się komfortowo pod każdym możliwym względem. Stąd też konieczne jest zwrócenie uwagi na odpowiednią izolację – termiczną, akustyczną i paroizolację. Szoferka, w której spędzamy czas, przemieszczając się z punktu A do B, powinna być przestrzenią, w której możemy swobodnie rozmawiać czy słuchać muzyki podczas jazdy. Powinna być odpowiednio wyciszona, ponieważ długotrwała ekspozycja na hałas powyżej 70 dB drażni kierowcę, może uszkodzić słuch, a układ nerwowy sygnalizuje organizmowi stan zmęczenia.
Podczas izolacji szoferki, która jest częścią przestrzeni mieszkalnej, konieczne jest zwrócenie uwagi na wspomnianą izolację termiczną (zapewnienie komfortu cieplnego), paroizolację (zabezpieczenie przestrzeni przed przedostawaniem się wilgoci) oraz izolację akustyczną (wygłuszenie samochodu). To ostatnie jest ważne zarówno w trasie, jak i na postoju, gdyż według badań poziom głośności w samochodzie wpływa nie tylko na samopoczucie i komfort kierowcy, ale także na jego skupienie i bezpieczeństwo podczas jazdy. Dzięki zabezpieczeniu kampera w tych trzech wymienionych krokach otrzymujemy cichą przestrzeń, wolną od wilgoci i z temperaturą odpowiednią podczas zimowych i letnich dni.
Podstawą dobrego wygłuszenia i izolacji są odpowiednio dobrane materiały, których wysoką jakość potwierdzają certyfikaty liczących się podmiotów, jak chociażby Pimot. Wysokiej klasy tworzywa zapewniają bardzo dobre właściwości izolacyjne, trwałość, a przede wszystkim bezpieczeństwo. Materiały w środku kampera nie mogą wydzielać nieprzyjemnego zapachu ani żadnych szkodliwych substancji lotnych. Warto wyposażyć się w przydatne akcesoria jak ściągacze do tapicerki, wałki do wulkanizacji maty butylowej, ostre noże wraz z wymiennymi ostrzami, zestawy zapasowych spinek czy uniwersalny odtłuszczacz.
Można odpowiedzieć na to pytanie krótko: warto. Dzięki zastosowaniu materiałów wymienionych w tabeli w szoferce Fiata Ducato udało się obniżyć hałas średnio o 3 dB, czyli nastąpił spadek odczuwalnego hałasu o 50%. Warto podkreślić, że skala hałasu jest logarytmiczna, gdzie w „matematyce akustycznej” 3 dB w pojeździe robią piorunującą różnicę. Podpierając się przykładem: jeśli jedziemy 120 km/hm, to spadek hałasu wynosi 25–30 km/h, czyli słyszalny hałas (opory powietrza, dźwięk z drogi) jest na poziomie jazdy z prędkością 90 km/h.
Wyniki badań poziomu hałasu w kabinie Fiata Ducato z zabudową kempingową
W celu wyciszenia szoferki kampera konieczna jest izolacja trzech jej elementów – drzwi, podłogi i dachu. Samodzielne zaizolowanie kabiny kampera nie jest trudne, jednak wymaga trochę wolnego czasu. Laik powinien się zamknąć w 25–30 roboczogodzinach. Warto przygotować kilka pojemników na odpowiednie rozdzielenie śrubek z demontowanych elementów.
Zaczynamy od demontażu drzwi ze wszystkich elementów, a następnie dokładnie oczyszczamy i odtłuszczamy powierzchnię blach. Przy montażu materiałów wygłuszających działamy wielowarstwowo. Najpierw w otwory technologiczne wklejamy matę butylową Bitmat AB 2,5s Pro, którą dokładnie wulkanizujemy (wałkujemy) do zniknięcia przetłoczeń widocznych na aluminium, a następnie naklejamy na nią piankę kauczukową z warstwą aluminium Bitmat K6s Alu. Zastosowanie pianki kauczukowej z aluminium zapewnia termoizolację drzwi. Łączenia pianki zabezpieczamy taśmą aluminiową, która zlikwiduje mostki termiczne. Następnie matą butylową zaklejamy otwory technologiczne i rozwałkujemy ją. Na plastikowy boczek drzwi przyklejamy piankę poliuretanową z efektem pamięci Bitmat M10s, dodatkowo w celu usztywnienia można nakleić niewielkie kawałki maty butylowej. W uszczelkę drzwiową wpuszczamy sznur StP Sealing Cord wykonany z gumy porowatej, który dodatkowo zniweluje szumy powietrza i świst wiatru, a drzwi będą lepiej przylegać.
Przydatne wskazówki:
Warto się zaopatrzyć w kilka spinek przeznaczonych do modelu auta na wypadek ich uszkodzenia. Nie zaklejamy otworów odpływowych w drzwiach.
Powierzchnię wewnętrzną poza wzmocnieniem zaklejamy szczelnie matą butylową.
Tę najlepiej kleić od dołu do góry, nakładając warstwy na siebie. Dzięki temu woda, która dostała się do wnętrza drzwi, spłynie po macie butylowej, nie dostając się pod nią.
Po demontażu podsufitki, dokładnym oczyszczeniu i odtłuszczeniu powierzchni przyklejamy matę butylową, rozwałkowujemy ją, a następnie przyklejamy piankę kauczukową z aluminium Bitmat K9s Alu.
Przydatne wskazówki:
Warto wyciszyć wnętrza słupków przednich, by szum przedostający się przez przednie szyby napotykał barierę akustyczną i był wyhamowywany. Można to zrobić pianką poliuretanową memory Bitmat M5s.
Demontujemy wszystkie elementy, oczyszczamy i odtłuszczamy całą powierzchnię. Na podłogę należy nałożyć matę butylową Bitmat AB-25s Pro, przyklejając ją do powierzchni na delikatną zakładkę. Następnie matę butylową należy dokładnie rozwałkować specjalnym wałkiem aż do zniknięcia faktury widocznej na aluminium. Na matę butylową przyklejamy samoprzylepną piankę kauczukową Bitmat K6s.
Przydatne wskazówki:
Potencjalne ogniska korozji zabezpiecz neutralizatorem rdzy przed montażem maty butylowej. Sama mata butylowa po wulkanizacji ochroni element przed dalszą korozją, ponieważ zapewnia całkowite odcięcie dostępu tlenu do blachy. Pamiętamy, by nie zakryć tabliczki z numerem VIN oraz nie pociąć wiązek kabli. Szczególną ostrożność zachowuj przy tych, które zabezpieczone są żółtą taśmą, to kable od poduszek powietrznych. Można zastosować dwie grubości pianki kauczukowej i dobierać je na bieżąco, w zależności od dostępnego miejsca.
Podsumowując, wystarczy 25–30 roboczogodzin i niecałe 2 tys. zł, by cieszyć się komfortem akustycznym podczas długich podróży. Wszystkie produkty wymienione w artykule są dostępne na stronie internetowej www.bitmat.pl zarówno w formie oddzielnych produktów, jak i w formie gotowego zestawu.
Całkowita masa produktów potrzebnych do wygłuszenia Fiata Ducato wynosi 29,6 kg.
Na stronie znajdziesz zarówno zestaw, odnośniki do poszczególnych produktów, jak i film z montażu zrealizowany przez firmę Vandalvan.
Artykuł pochodzi z numeru 1 (121) 2025 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.