Przebudowa dostawczaka w kampera jest procesem długotrwałym. Zupełnie inaczej będzie, gdy ułatwimy sobie życie na samym początku. A co jest początkiem realizacji prac pt. zabudowuję pojazd typu van czy furgon? Fundamentalnym elementem będzie podłoga. A skoro tak, to niech będzie to rozwiązanie profesjonalne. I w sumie nie może być inaczej, skoro wespół z podłogą na nowo zaprojektowany system siedzisk (a też zabudowy kempingowej) musi być odporny na ekstremalne naprężenia i siły działające np. podczas kolizji czy wypadku! Nasz pojazd musi przede wszystkim gwarantować bezpieczeństwo.
Mając właśnie na uwadze ryzyko samodzielnych prac i „amatorskich patentów”, nie od dziś wprowadzając istotne zmiany konstrukcyjne – istotne, tj. nie tylko zmieniające liczbę miejsc w samochodach, ale też aranżację siedzisk, więc nowy system mocowania foteli, kanap itd. – możemy korzystać wyłącznie z rozwiązań homologowanych. Tylko ze specjalnie przystosowanych (caravaningowych) foteli i systemów mocowania, spełniających wymagania regulaminów EKG ONZ nr 14 i 17.
Wybierając podłogi „uszyte na miarę” przez Mobiframe, nie musisz zastanawiać się nad doborem kompatybilnych elementów. Te i kolejne komponenty zabudowy, by wspomnieć szyny podłogowe i systemy siedzisk, zostały przebadane zgodnie z regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej (ECE) oraz amerykańskimi normami bezpieczeństwa pojazdów FMVSS.
Kompozytowa formatka podłogi wklejanej za przednimi fotelami rewolucjonizuje prace nad stworzeniem wymarzonego kampervana. Zaprojektowaną zgodnie z naszymi życzeniami, wykonaną i dostarczoną pod kształt konkretnego modelu pojazdu, masz gotową do montażu!
Podłoga marki Mobiframe także ogrzew(VAN)a
Co więcej, sandwiczowa struktura stanowiąca fundament ukamperowienia pojazdów typu van może też być zaangażowana do ogrzewania… powietrznego! A mając na uwadze, że od wklejenia „kompozytowej podłogi nakładkowej do środków transportu” – bo pod taką nazwą została opatentowana propozycja polskiej firmy – do fabrycznej podłogi pojazdu zyskujemy zgodną z prawem możliwość modyfikacji konstrukcyjnej pojazdu, po prostu trudno nie docenić jej wielu walorów. Dość powiedzieć, że każdy van czy pojazd typu furgon można w szybki, bezpieczny i zgodny z obowiązującym prawem (homologowany) sposób przerobić w pokład pojazdu kempingowego, korzystając ze specjalnie przeznaczonych do tego celu kanap i siedzisk oraz systemów ich mocowania czy przesuwu.
Grubość podłogi jest ustandaryzowana (30 mm), ale że każda podłoga jest projektem indywidualnym, to i ten wymiar może być inny. Realizację najbardziej wymyślnych formatek podłóg, stanowiących fundament pokładu pojazdu kempingowego, gwarantują w zakładzie produkcyjnym Mobiframe najwyższej klasy maszyny CNC.
Ogrzewanie podłogowe: elektryczne czy powietrzne?
Prasy próżniowe i frezarki sterowane numerycznie pozwalają na wyprodukowanie wielkoformatowych wielowarstwowych płyt kompozytowych – przygotowując formatkę nie tylko z myślą o szynach i systemie przesuwnym i/lub obrotowych siedziskach.
– W standardzie wierzchnią warstwę, tj. tę, po której chodzimy, stanowią przemysłowe wykładziny automotive, a więc przewidziane na bardzo intensywne użytkowanie. Taka podłoga waży tylko 6,9 kg/m2, co jest wynikiem rewelacyjnym. Propozycja Mobiframe jest o około 30% lżejsza od rozwiązań konkurencyjnych i może być także zaangażowana w ogrzewanie podłogowe w pojeździe typu van czy furgon – wyjaśnia Piotr Woźniak, dyrektor handlowy w Mobiframe.
– Zainteresowani największym komfortem kampervanów będą mogli zdecydować się na opcjonalne elektryczne ogrzewanie podłogowe, co realizuje się, zatapiając w podłodze kompozytowej maty grzewcze 12 V. Ale i tu uwaga, bo w przeszłości powstał projekt tak zindywidualizowany jak podłoga wyposażona w kanały ogrzewania powietrznego. Ten drugi sposób to bez wątpienia ekskluzywny system ogrzewania podłogowego, skoro kanały, przez które przepływa gorące powietrze z instalacji grzewczej (ich źródłem mogą być np. Truma Combi lub Webasto), powstały w warstwowej formatce podłogi. Efekt? Zamiast instalacji złożonej z peszli i otworów dystrybuujących ciepło po pokładzie można mieć w kampervanie komfortowy i bardzo przecież efektywny system ogrzewania podłogowego.
Rodzinny van, w którym chcesz dowolnie inaczej zaaranżować miejsca siedzące? Zamiast foteli chcesz kanapę z funkcją spania? A może kamperem ma być furgon, w którym za szoferką jest tylko przedział ładunkowy? Za każdym razem ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Powstają już podłogi do pojazdów elektrycznych, które mają baterie trakcyjne umieszczone pod podłogą.
Rafał Dobrowolski
Fot. Mobiframe
Artykuł pochodzi z numeru 1 (109) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.