artykuły

wiesci-z-warsztatuWIEŚCI Z WARSZTATU
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac
Standardowa grubość kompozytowej (laminat-XPS-Laminat/PVC) podłogi to 30 mm. Mobiframe oferuje możliwość dowolnego wykończenia – różne wzory wykładzin
Standardowa grubość kompozytowej (laminat-XPS-Laminat/PVC) podłogi to 30 mm. Mobiframe oferuje możliwość dowolnego wykończenia – różne wzory wykładzin

"Uszyj sobie" pokład kampervana

Czas czytania 6 minut

Wielowymiarowość rozwiązania sztandarowej propozycji Mobiframe, stanowiącej fundament realizacji kampera – wyciętej pod wymiar i gotowej do wklejenia w pojeździe podłogi kompozytowej – może iść w parze z jakże funkcjonalnym jej walorem. Przecież każdy chciałby mieć ogrzewanie podłogowe w pojeździe typu van.

Przebudowa dostawczaka w kampera jest procesem długotrwałym. Zupełnie inaczej będzie, gdy ułatwimy sobie życie na samym początku. A co jest początkiem realizacji prac pt. zabudowuję pojazd typu van czy furgon? Fundamentalnym elementem będzie podłoga. A skoro tak, to niech będzie to rozwiązanie profesjonalne. I w sumie nie może być inaczej, skoro wespół z podłogą na nowo zaprojektowany system siedzisk (a też zabudowy kempingowej) musi być odporny na ekstremalne naprężenia i siły działające np. podczas kolizji czy wypadku! Nasz pojazd musi przede wszystkim gwarantować bezpieczeństwo.
Mając właśnie na uwadze ryzyko samodzielnych prac i „amatorskich patentów”, nie od dziś wprowadzając istotne zmiany konstrukcyjne – istotne, tj. nie tylko zmieniające liczbę miejsc w samochodach, ale też aranżację siedzisk, więc nowy system mocowania foteli, kanap itd. – możemy korzystać wyłącznie z rozwiązań homologowanych. Tylko ze specjalnie przystosowanych (caravaningowych) foteli i systemów mocowania, spełniających wymagania regulaminów EKG ONZ nr 14 i 17. 
Wybierając podłogi „uszyte na miarę” przez Mobiframe, nie musisz zastanawiać się nad doborem kompatybilnych elementów. Te i kolejne komponenty zabudowy, by wspomnieć szyny podłogowe i systemy siedzisk, zostały przebadane zgodnie z regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej (ECE) oraz amerykańskimi normami bezpieczeństwa pojazdów FMVSS.

Reklama
 
Budujesz kamera? Zacznij od podłogi nakładkowej do środków transportu
Homologowana propozycja jest oczywiście powszechnie stosowana także przez firmy profesjonalnie zajmujące się zabudowami kamperów. Od montażu zewsząd rewolucyjnej kompozytowej firmy Mobiframe przysłowiowa puszka karoserii vana czy furgonu zyskuje walory zabudowy kempingowej. Taka baza kampervana cechuje się wysoką izolacją akustyczną i termiczną. Swoją wyjątkową lekkość zawdzięczają wykorzystaniu płyt styrodurowych XPS pokrytych najczęściej laminatem. O wyjątkowości podłóg do kamperów, które oferuje Mobiframe, świadczy wiele więcej czynników.
– Systemy podłogowe Mobiframe to nie tylko wyjątkowa lekkość produktu czy wysoki poziom termoizolacyjności. Są trwałe i odporne na ścieranie, wykazują właściwości związane z tłumieniem dźwięków i drgań, gwarantują też dowolność ułożenia szyn dla kanap, foteli, akcesoriów typu stolik. Od niedawna także elementów zabudów, które wybieramy z portfolio rozwiązań wprowadzonych już do oferty i kolejnych, nad jakimi pracujemy – informuje Marcin Jankowski, prezes firmy Mobiframe.
Dlaczego podłoga marki Mobiframe to rewolucyjny pod wieloma względami wynalazek? Do wyobraźni przemawia milowy krok w realizacji prac pt. „Buduję kampera”, gdy zamiast np. na stale umocowanych foteli (van) lub właśnie gołej powierzchni załadunkowej (furgon transportowy) wdrażamy zindywidualizowany, autorski projekt pokładu kempingowego. Taką podłogę, zaprojektowaną zgodnie z naszymi życzeniami, dostarczoną i wykonaną pod kształt konkretnego modelu pojazdu, masz gotową do montażu.
Reklama
 
Profesjonalna procedura instalacji podłogi
Samodzielna zabudowa kampera jest z pewnością ciekawym wyzwaniem, ale na pewno nie warto ryzykować niepowodzenia, poczynając od… fundamentów domu na kołach! Z tych też względów dla powodzenia realizacji prac przyklejenia podłogi kompozytowej wymagane są procedury, których spełnienie gwarantuje profesjonalny warsztat.
Bez obaw, w praktycznie każdym województwie znajdziemy firmę, która kierując się instrukcją montażową opracowaną przez Mobiframe, z powodzeniem zrealizuje nasz zamysł.
Powierzenie wyspecjalizowanej firmie prac związanych z wklejeniem podłogi uchroni nas przed dodatkowymi kosztami. Mobiframe oferuje szkolenia dla współpracujących przedsiębiorstw. To dzięki zleceniu montażu firmie zabudowującej można być pewnym końcowego efektu, tak by system szyn i mocowania kanap oraz foteli działał bez zarzutu, tj. lekko i niezawodnie.
Czy to van, czy furgon – wysokie walory izolacji akustycznej i termicznej, sztandarowej propozycji polskiego producenta, mogą opcjonalnie iść w parze z walorem tak funkcjonalnym jak elektryczne ogrzewanie podłogowe.


Kompozytowa formatka podłogi wklejanej za przednimi fotelami rewolucjonizuje prace nad stworzeniem wymarzonego kampervana. Zaprojektowaną zgodnie z naszymi życzeniami, wykonaną i dostarczoną pod kształt konkretnego modelu pojazdu, masz gotową do montażu! 

Podłoga marki Mobiframe także ogrzew(VAN)a
Co więcej, sandwiczowa struktura stanowiąca fundament ukamperowienia pojazdów typu van może też być zaangażowana do ogrzewania… powietrznego! A mając na uwadze, że od wklejenia „kompozytowej podłogi nakładkowej do środków transportu” – bo pod taką nazwą została opatentowana propozycja polskiej firmy – do fabrycznej podłogi pojazdu zyskujemy zgodną z prawem możliwość modyfikacji konstrukcyjnej pojazdu, po prostu trudno nie docenić jej wielu walorów. Dość powiedzieć, że każdy van czy pojazd typu furgon można w szybki, bezpieczny i zgodny z obowiązującym prawem (homologowany) sposób przerobić w pokład pojazdu kempingowego, korzystając ze specjalnie przeznaczonych do tego celu kanap i siedzisk oraz systemów ich mocowania czy przesuwu. 
Grubość podłogi jest ustandaryzowana (30 mm), ale że każda podłoga jest projektem indywidualnym, to i ten wymiar może być inny. Realizację najbardziej wymyślnych formatek podłóg, stanowiących fundament pokładu pojazdu kempingowego, gwarantują w zakładzie produkcyjnym Mobiframe najwyższej klasy maszyny CNC. 

Ogrzewanie podłogowe: elektryczne czy powietrzne?
Prasy próżniowe i frezarki sterowane numerycznie pozwalają na wyprodukowanie wielkoformatowych wielowarstwowych płyt kompozytowych – przygotowując formatkę nie tylko z myślą o szynach i systemie przesuwnym i/lub obrotowych siedziskach.
– W standardzie wierzchnią warstwę, tj. tę, po której chodzimy, stanowią przemysłowe wykładziny automotive, a więc przewidziane na bardzo intensywne użytkowanie. Taka podłoga waży tylko 6,9 kg/m2, co jest wynikiem rewelacyjnym. Propozycja Mobiframe jest o około 30% lżejsza od rozwiązań konkurencyjnych i może być także zaangażowana w ogrzewanie podłogowe w pojeździe typu van czy furgon – wyjaśnia Piotr Woźniak, dyrektor handlowy w Mobiframe.
– Zainteresowani największym komfortem kampervanów będą mogli zdecydować się na opcjonalne elektryczne ogrzewanie podłogowe, co realizuje się, zatapiając w podłodze kompozytowej maty grzewcze 12 V. Ale i tu uwaga, bo w przeszłości powstał projekt tak zindywidualizowany jak podłoga wyposażona w kanały ogrzewania powietrznego. Ten drugi sposób to bez wątpienia ekskluzywny system ogrzewania podłogowego, skoro kanały, przez które przepływa gorące powietrze z instalacji grzewczej (ich źródłem mogą być np. Truma Combi lub Webasto), powstały w warstwowej formatce podłogi. Efekt? Zamiast instalacji złożonej z peszli i otworów dystrybuujących ciepło po pokładzie można mieć w kampervanie komfortowy i bardzo przecież efektywny system ogrzewania podłogowego. 
Rodzinny van, w którym chcesz dowolnie inaczej zaaranżować miejsca siedzące? Zamiast foteli chcesz kanapę z funkcją spania? A może kamperem ma być furgon, w którym za szoferką jest tylko przedział ładunkowy? Za każdym razem ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Powstają już podłogi do pojazdów elektrycznych, które mają baterie trakcyjne umieszczone pod podłogą.

Rafał Dobrowolski
Fot. Mobiframe

Artykuł pochodzi z numeru 1 (109) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator26.06.2023 zdjęć 4
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News