Znalezienie idealnie płaskiego terenu bywa wyzwaniem. Ale nawet wtedy pokład domu na 4 kołach nie jest stabilny. Co innego, gdy uzbroić się w 4 hydrauliczne podpory dla precyzyjnego poziomowania i stabilizacji podłogi na czas postoju.
Irytujące bujanie się pojazdu kempingowego podczas wsiadania czy wysiadania? Gwarancja, że nie uronimy kropli świeżo nalanej filiżanki kawy?
To właśnie z myślą o zakotwiczeniu kampera na stabilnym fundamencie powstały rozwiązania w postaci hydraulicznych podpór. W skład hydraulicznego systemu poziomowania wchodzą: 4 nogi podporowe, pompa hydrauliczna, zbiornik oleju, przewody hydrauliczne i elektroniczny moduł sterujący. Ten ostatni gwarantuje precyzyjne wypoziomowanie podłogi na czas postoju. Poziomowanie odbywa się z dokładnością co do milimetra i jest wykonywane w ciągu jednej minuty w sposób automatyczny.
Z takich rozwiązań słynie firma E&P Hydraulics. Holenderki producent od 2018 roku działa pod parasolem AL-KO, giganta wśród rozwiązań technologicznych dla branży caravaningowej. Na targach CMT 2024 w Stuttgarcie na stoisku AL-KO Vehicle Technology Group zaprezentowano LevelM Pro – system podpór hydraulicznych do kamperów, który jest rekordowo lekki.
Lekki fundament 4 podpór – o 16% lżejszy
Niezależnie od podłoża - miękkie podłoże lub żwir nie stanowią problemu dla hydraulicznego systemu podpór. Nierówne powierzchnie i spadki można łatwo wyrównać, a pokład kampera ustabilizować niczym na fundamencie. Co innego, że doposażenie kampera w tego typu rozwiązanie komfortu zawsze okupione jest niemałym balastem, zwiększającym masę pojazdu. Dotychczasowe rozwiązania tego typu oznaczały się znaczą masą własną. Na polu redukcji dodatkowego balastu najnowsza propozycja AL-KO wypada rewelacyjnie!
Kompletny system poziomowania i stabilizacji pokładu kampera waży tylko 56 kg. To sporo mniej od dotychczas oferowanych przez firmę AL-KO – przykładowo w pełni automatyczny system podpór HY4 to 67 kg. Jak udało się zredukować masą rozwiązania, który szybko i sprawnie poradzi sobie z wypoziomowaniem i ustabilizowaniem samochodu kempingowego o masie do sześciu ton?LevelM Pro to nadal system złożony z 4 odrębnych podpór – po jednym mechanizmie przy każdym kole pojazdu. Jak czytamy w komunikacie prasowy, za odchudzeniem konstrukcji o ok. 11 kg stoi „wyrafinowana mieszanka materiałów - sprytne połączenie aluminium i stali”. Inżynierom udało się idealnie połączyć walor lekkich stopów z maksymalną stabilnością stali.
LevelM Pro – jeszcze cichsze poziomowanie
Za redukcję masy odpowiadają też bezszczotkowe siłowniki modułu hydraulicznego, które zapewniają niespotykaną precyzję. Słowem: żadnych szarpnięć. Otóż, w centralnej jednostce hydraulicznej za płynne poziomowanie pokładu kampera odpowiadają teraz dwie zminiaturyzowane pompy.
Jeśli chodzi o same elementy sterujące, nowy LevelM Pro jest wyposażony w panel dotykowy, który można zainstalować w wybranym przez właściciela miejscu we wnętrzu kampera. Najnowszy system to także ukłon w stronę montujących hydraulikę podpór. Dotychczasowe rozwiązanie angażowało dwie osoby. Tu wystarczy jeden fachowiec, by zamontować podpory do punktów nośnych podwozi kamperów różnego typu. Nie znamy jeszcze ceny opisywanego rozwiązania, ale na pewno najnowsza propozycja wybitnie zmniejszy nakład pracy podczas montażu.
Fot. AL-KO