Na drugi rzut oka
Modelem Novastar firma Sterckeman aspiruje do klasy średniej o podwyższonym standardzie. Podczas testu sprawdzamy Novastar 520 CP, czyli projekt z innowacyjnej serii Elypse, który jednak jako Novastar jest całkowicie nowym modelem.
Testowany model kosztuje ponad 18 000 euro i należy do najlepszego towarzystwa najwyższej klasy przyczep, takich jak Hymer, Tabbert i Fendt. Sterckeman jest marką francuską i wyróżnia się korzystnie cenowo i wagowo na rynku europejskim. Model Novastar to francuski szyk i bogate wyposażenie w czterech wariantach. Już fabryczne wyposażenie Novastar jest bogate. Za dopłatą uzyskamy jedynie galerię dachową z drabiną. Cała karoseria wykonana jest z poliestru i ma dość oryginalny obrys, co jednak widać dopiero na drugi rzut oka.
Dla rodziny z dziećmi
Przyczepa zbudowana jest wedle zasady „łóżko z przodu, miejsce do siedzenia z tyłu” i przeznaczona jest dla dwóch osób z dwojgiem dzieci. Pomieszczenie o szerokości 233 cm jest zbudowane w wielkim stylu. Łóżko umieszczone jest w ten sposób, że można na nie wejść z trzech stron. Bardzo ułatwia to poruszanie się we wnętrzu oraz ścielenie łóżka, a także swobodne dojście do wszystkich okien. Osoby testujące poświęciłyby jednak te zalety na rzecz większej powierzchni do leżenia. W ten sposób zostałby zmniejszony problem przesuwającego się materaca, ponieważ leży on bez żadnego przymocowania na kracie. Samo łóżko jest wyposażone komfortowo i kryje duże i dobrze dostępne miejsce na przechowywanie pościeli, które dla tej klasy nie jest czymś niezwykłym – dysponuje także zewnętrzną klapą do tej przechowalni.
Frank i Carmen Zuber z Deizisau spędzili dwa tygodnie w Glitzeweiler Hof nad jeziorem Bodeńskim.
Novastar 520 CP waha się pomiędzy komercyjnym kształtem a francuskim urokiem, optycznie jest jednak konserwatywny.
Tylne siedzisko
Na tylnym miejscu do siedzenia, w kształcie koła, wystarczy miejsca do wygodnego siedzenia dla czterech osób. Miejsce jest komfortowo wyposażone w wyściełane meble i można je modyfikować, ponieważ stół daje się obniżać. Jednak jest on trochę za mały przy jedzeniu, ponieważ cztery osoby mogą korzystać tylko z jednej połowy płyty.
Oświetlenie i meble
Osoby testujące były zachwycone nowoczesnym oświetleniem i genialnymi szafkami wiszącymi, z obrotowymi półkami. Do dyspozycji jest wystarczająco miejsca do przechowywania rzeczy, więc czteroosobowa grupa testujących mogła pomieścić wszystko, co konieczne. Wygląd mebli jest przyjemny: jasne uchwyty z matowanego chromu i delikatnymi, elegancko dopasowanymi poduszkami w odcieniu pomarańczowym. Jeśli ktoś lubi chłodniejsze barwy, może wybrać także odcienie niebieskiego.
Markus i Petra Hekeler z Obertraubling byli z Laurą i Moritzem dwa tygodnie na kempingu Passeier przy Meran.
Łazienka
Łazienka po lewej stronie nad osią jest oddzielnym pomieszczeniem. Jest większa niż standardowa łazienka albo wariant obok łóżka, ponieważ ma na stałe wbudowany prysznic. Dzięki dużej umywalce z podzieloną szafką dolną razem z dużym lustrem frontowym, obrotową toaletą i wieloma półkami, oferuje wszystko, czego pożąda serce caravaningowca – nawet wieszaki na szlafroki i ręczniki. Z 40-litrowym zbiornikiem i termą można się prawie normalnie kąpać.
Pomiędzy zaokrąglonym miejscem do siedzenia ze stołem na kolumnie z tyłu i łóżkiem z przodu, oferuje wiele miejsca w kuchni i łazienkę z oddzielnym prysznicem.
Więcej niż zwykle?
Francuzi w przypadku modelu Novastar chcą zaoferować więcej niż zwykle, dlatego szczególnie podkreślają w wyposażeniu dużą szafę na telewizor z półkami obrotowymi, obrotowymi drzwiami, wieloma wieszakami i wystarczającą liczbą wtyczek. Koncepcja oświetlenia jest tak samo elegancka jak funkcjonalna i samo wrażenie jest w sumie bardzo dobre. Jednak także w najwyższej klasie nie postępuje się bez pewnej beztroski. Nie wszystkie widoczne części w skrzyniach do przechowywania rzeczy są opiłowane. Przewody ciepłego powietrza nie są wszędzie dopasowane. Blokada drzwi wejściowych na ścianie zewnętrznej jest zamocowana o wiele za małymi śrubami. Dobrze przemyślane brzegi wibracyjne na założonych podłogach są ostre. Klapa serwisowa dla przechowalni łóżka jest praktycznie podzielona przez nóżkę wspierającą łóżko. Częściowo brakuje pokryw zakrywających połączenia i niektóre wystające śruby mogą irytować użytkowników.
Konstrukcja
Poliester w konstrukcji przekładkowej z konstrukcją z łat i izolacją styropianową, dach 28 mm, ściana 28 mm, podłoga 42 mm, 6 wystawianych okien z kombinowanymi roletami, pokrywa dachu 40 x 40 cm, panoramiczne okno dachowe 60 x 60 cm, kombinowane kasetowe rolety, dwuczęściowe drzwi z osłoną obrotową, zewnętrzna klapa do miejsca do przechowywania rzeczy.
Podwozie
V-Chassis Al-Ko, oś wahacza podłużna z uresorowaniem gumowym, zderzaki, urządzenie do stabilizacji AKS 3004, wsporniki stabilnej formy, opony 185 R 14 C LI 102, koło zapasowe.
Umeblowanie
Meble klonowe, łóżko 195 x 140 cm, grupa siedząca 230 x 140/120 cm, szafa, 9 szafek dachowych, 2 skrzynie do siedzenia, skrzynia pod łóżkiem, blok kuchenny z emaliowym zlewozmywakiem i kuchnią z trzema palnikami ze szklanymi pokrywami, lodówka Dometic 105 l, 2 dolne szafki z wysuwanymi elementami z kratki; obszar sanitarny z oddzielnym okrągłym prysznicem, umywalką z dolną szafką i 2 lustrami, toaleta kasetonowa Thetford C 200 S.
Technika
Ogrzewanie Truma SL 3002 z 12 V, zbiornik świeżej wody – 40 l, zbiornik ścieków na kółkach 30 l, 8 lamp wewnętrznych, jedna lampa na zewnątrz.
Na drodze
Właściwości jezdne testowanej przyczepy nie przewyższają innych przyczep, ale są do zaakceptowania. Podczas jazdy sprawia wrażenie, jakby była trochę na odskoku i pomimo szeregu prób stabilizacji, nie uzyskuje odpowiedniego jej stopnia, chociaż bez problemu można ją ciągnąć z dużą prędkością. Szybko też wyrównuje tor po gwałtownym skręcie.
Osobny prysznic jest duży i w wyposażeniu seryjnym dobrze się z niego korzysta.
Miejsce do przechowywania na przodzie można załadować także przez zewnętrzną klapę......ale dlaczego właśnie tutaj musi być zamontowana podpora dla łóżka?
Łóżko jest bardzo wygodne i można się dostać do niego z trzech stron.
Pod łóżkiem jest dużo miejsca, do którego jest łatwy dostęp.
Okrągłe siedzisko wystarczy dla czterech osób. Łóżko można przebudować...... jednak na wyściełanych klockach mogą się dobrze wyspać tylko małe dzieci.
Solidna budowa mebli, obrotowe profile, dobra koncepcja oświetlenia i duże okno sprawiają, że Novastar przechodzi do wyższej klasy średniej.
W szafie na ubrania jest nawet półka ze ściętą krawędzią na kapelusz......niestety, wyszła ona trochę ostro.
Miejsce do przechowywania w bloku kuchennym jest dobrze podzielone.....ale wszędzie rzucają się w oczy małe niedociągnięcia, jak np. luźny kabel.
Plusy według osób testujących:
• karoseria z poliestru,
• przyjemne meble,
• wygodna grupa mebli do siedzenia,
• nowoczesne oświetlenie,
• dużo miejsca do przechowywania rzeczy,
• obrotowe półki,
• łazienka z oddzielnym prysznicem,
• duże lustro frontowe w łazience,
• wyciąg dla oparów dobrze funkcjonuje,
• wyciągana apteczka,
• duża lodówka z zamrażarką,
• wygodne łóżko,
• uchylne drzwi kratowe,
• wiele wieszaków i wtyczek.
Minusy według osób testujących:
• niestabilna podczas jazdy,
• szafka na telewizor trochę przeszkadza w obszarze gotowania,
• chwiejna i niestała obudowa łóżka,
• ślizgające się i obsuwające materace,
• rura grzewcza niekompletnie przyłączona.
Propozycje:
• zainstalowanie wskaźnika poziomu cieczy w zbiorniku,
• łóżko przyłączyć do dwóch ścian przyczepy, a nie jednej.
Podsumowanie
Po teście modelu Novastar 520 CP pozostają mieszane wrażenia. Wyposażenie i podstawowy obrys są całkowicie w porządku, francuska wyższa klasa średnia może przekonać. Jakość powinna być odpowiednia do ceny i tutaj na drugi rzut oka można stwierdzić pewne rzeczy, które niekoniecznie powinny być.
Tłum. Anna Kalińska
Oprac. Dariusz Wołodźko
na podstawie materiałów "CAMPING, CARS & CARAVANS"