Już po raz trzydziesty drugi najstarszy klub caravaningowy Wielkiej Brytanii wybiera najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy, przyznając mu zaszczytny tytuł „The Caravan Club Towcar of the Year”. Kto otrzymał ten tytuł za rok 2015?
To wielka niespodzianka dla fanów caravaningu (i motoryzacji zapewne także). Nie wiem, czy znalazłaby się wśród naszych czytelników osoba, która trafnie wytypowałaby tegorocznego zwycięzcę. Tym bardziej, że w zeszłym roku zwyciężyła Škoda Superb Elegance Estate 2.0 TDI CR 170PS 4x4 DSG, czyli samochód duży. Choć dwa i trzy lata wcześniej triumfował Volkswagen Jetta Sport 2.0TDI DSG, czyli samochód mniejszy, kompaktowy. Obydwa pojazdy pochodzą ze stajni niemieckiego koncernu Volkswagena.
Tegoroczni zwycięzcy na torze w Millbrook Proving.
7 sędziów, 39 pojazdów, 3 dni testów Tym razem samochody oceniało siedmioosobowe jury, w skład którego wchodzili dziennikarze zajmujący się caravaningiem, dziennikarze motoryzacyjni i członkowie The Caravan Club. Ich zadanie tradycyjnie polegało na tym, by członkom klubu wskazać najlepsze modele samochodów, które warto zakupić do ciągnięcia przyczep w nadchodzącym roku. Wszyscy jurorzy prowadzili samochody, których w tym roku wytypowano do testów trzydzieści dziewięć (w zeszłym roku było ich czterdzieści jeden). Testy odbyły się miesiąc wcześniej niż zwykle, bo w sierpniu i trwały trzy dni. Miejsce testów pozostało niezmienione: miejscowość Millbrook Proving w hrabstwie Bedfordshire (Wielka Brytania). Producentów samochodów poproszono o dostarczenie pojazdów, które będą dostępne w sprzedaży od 1 października 2014 roku (nowych modeli lub „znacznie zmodyfikowanych”). The Caravan Club zaprosił także zwyczajowo do udziału w konkursie zwycięzcę z poprzedniego roku do ponownego testu – stąd obecność Škody Superb Elegance Estate 2.0 TDI CR 170PS 4x4 DSG. Eksperci chcieli pozyskać jak najwięcej przydatnych caravaningowcom informacji, dlatego zbadano możliwości ciągnięcia przyczep przy prędkościach od 40 do 90 kilometrów na godzinę. Oceniano dynamikę poruszania się zestawu, jego ergonomię, przyspieszenie, cofanie. Sprawdzano jak zachowuje się przy nagłym hamowaniu i przy zaciągniętym hamulcu ręcznym, jak rusza na wzniesieniu i jak manewruje się nim na placu. Sprawdzano też m.in. jak podłącza się przyczepę do samochodu (czy trzeba na kolanach podłączać przewody elektryczne – to kryterium nie przestaje nas zadziwiać) i jak funkcjonalny jest każdy z pojazdów pod względem caravaningu (czy łatwo do niego zapakować osprzęt caravaningowy). Jak co roku, przyczepy dostarczył angielski producent Bailey z Bristolu. Obciążone zostały do testów w 85 proc. dopuszczalnej masy całkowitej.
Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet zwyciężył wśród najtańszych samochodów. Czy specjalnie dla niego zmieniono kategorie cenowe?
Zwycięzca jest jeden, ale kto by pomyślał... Bardzo dużym zaskoczeniem jest wybór jury. „Najlepszym Samochodem do Ciągnięcia Przyczepy 2015” został bowiem SEAT Leon ST FR 2.0 TDI (zwycięzca także w kategorii cenowej „Samochody w cenie od 20000 do 25000 funtów”). Zwycięski model wyposażony jest w czterocylindrowy silnik Diesla o pojemności 1598 cm sześciennych, którzy jurorzy określili jako „genialny”. W opinii jurorów to idealny samochód rodzinny, w którym udało się połączyć styl i praktyczność z bardzo rozsądną ceną (od 23000 funtów wzwyż). Najważniejsze jest oczywiście to, że wspaniale prowadzi się ten samochód, gdy załączymy przyczepę. Podczas testów przyczepa ważyła łącznie z bagażem 1203 kg (przy DMC samochodu wynoszącym 1980 kg), a dzięki „idealnej skrzyni biegów, ciągnięcie przyczepy sprawia prawdziwą przyjemność” – jak opisali swoje wrażenia z jazdy jurorzy. Sędziowie podkreślali także, że w tym modelu Seata są bardzo wygodne siedzenia z wieloma możliwościami ich regulacji, co pozwala każdemu dobrać optymalną pozycję. Ujęło ich także przejrzyste rozłożenie wskaźników na desce rozdzielczej oraz bardzo dobra jakość materiałów, z których wykonano wnętrze pojazdu. Także nowoczesny system multimediów jest „przyjazny dla użytkownika i prosty w obsłudze”. W Seacie wygodnie podróżować będą również pasażerowie zajmujący tylne siedzenia (może ich być aż troje), co przecież ważne jest w rodzinnym caravaningu, gdyż – jak wiemy – w przyczepie podróżować nie wolno. Dodatkowo, samochód można nabyć w Wielkiej Brytanii stosunkowo tanio także z opcjami dodatkowymi. Słowem: pojawił się na rynku rewelacyjny pojazd do ciągnięcia przyczepy. Kto by pomyślał, że będzie to nowy model Seata? Bez zmian pozostała natomiast kategoria cenowa, w której Brytyjczycy wyłonili zwycięzcę: również był to przedział od 20 do 25 tysięcy funtów. Zresztą kategorie cenowe zostały tym razem nieco zmodyfikowane.
„The Caravan Club Towcar of the Year 2015”, czyli najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy to tym razem SEAT Leon ST FR 2.0 TDI.
LISTA TESTOWANYCH POJAZDÓW I ICH KATEGORIE
„Samochody w cenie poniżej 16500 funtów”: - Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet ; - Dacia Logan MCV Lauréate dCi ; - SsangYong Korando SE (także w zeszłym roku znalazł się w tej kategorii w gronie finalistów).
„Samochody w cenie od 16500 do 20000 funtów”: - Peugeot 308 SW PureTech 1.2 e-THP stop-start; - Fiat 500L MPW Pop Star 1.6 MultiJet ; - MG6 GT SE 1.9 DTi-TECH - (w zeszłym roku w tej kategorii była m.in. Škoda Octavia - 1.2 TSI SE 105PS).
„Samochody w cenie od 20000 do 25000 funtów”: - SEAT Leon ST FR 2.0 TDI; - Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM 2 Exclusive; - Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet; - Kia Carens 1.7 CRDi ‘3’ Sat Nav; - Mazda3 2.2D Sports Nav; - Mitsubishi ASX 4 1.8D AWD; - Nissan Qashqai 1.6 dCi Acenta Premium; - Peugeot 308 SW Allure 2.0 BlueHDi stop-start; - Skoda YETI 1.6 TDI CR Greenline II; - SsangYong Rexton W SX; - Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS SZ5 ALLGRIP; - Toyota Verso Trend 1.6 D-4D Touch & Go 2.
„Samochody w cenie od 25000 do 30000 funtów”: - Volkswagen Golf SV GT 2.0TDI DSG; - Citroën Grand C4 Picasso Exclusive + Blue 2.0 HDi; - Honda Civic EX Plus 1.6 i-DTEC; - Honda Civic EX Plus 1.6 i-DTEC Tourer; - Honda CR-V SR 1.6 i-DTEC 2WD; - Kia Sportage ‘KX-4’ 2.0 CRDI; - Mitsubishi L200 Barbarian Double Cab; - Skoda Superb Outdoor Plus Estate 2.0 TDI (była także w zeszłym roku); - SsangYong Rexton W EX; - Subaru Forester 2.0D XC; - Volkswagen Golf Estate GT 2.0TDI.
„Samochody w cenie od 30000 do 40000 funtów” i „Samochody z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kilogramów”: - Volvo XC60 D5 AWD R-DESIGN NAV; - Mitsubishi Outlander GX4hs 2.0 PHEV (także wyróżniony nagrodą specjalną); - Mitsubishi Outlander RE 2.2 Di-D GX4s; - Mitsubishi Shogun 3.2 Di-DC LWB SG3; - Nissan X-TRAIL n-tec 1.6 dCi 4WD; - Volkswagen Amarok Canyon 2.0 BiTDI BMT 4MOTION; - Volvo V70 D4 SE NAV.
„Samochody w cenie powyżej 40000 funtów” i „Samochody z napędem na cztery koła i wadze powyżej 1800 kilogramów”: - Land Rover Discovery HSE Luxury 3.0 SDV6; - Jaguar XF Sportbrake 3.0D V6 Portfolio; - Jeep Grand Cherokee Overland 3.0 CRD V6.
Zeszłoroczny zdobywca tytułu „Najlepszy Samochód do Ciągnięcia Przyczepy”, czyli Škoda Superb Elegance Estate 2.0 TDI CR 170PS 4x4 DSG, w tym roku zakwalifikowała się do finałowej rozgrywki, ale przegrała z nowym laureatem w swojej kategorii cenowej („Samochody w cenie od 20000 do 25000 funtów”).
Volvo XC60 D5 AWD R-DESIGN NAV podczas jednej z prób testowych. Zwyciężyło w kategorii „Samochody w cenie od 30000 do 40000 funtów” i „Samochody z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kilogramów”.
Przedziały cenowe nieco inne Samochody postanowiono podzielić na kategorie pod względem cenowym nie po raz pierwszy, bo takie kategorie były także w latach wcześniejszych (oprócz roku 2012, gdy zastosowano kryteria dotyczące ekologii, w związku z wejściem w życie w Wielkiej Brytanii w 2011 roku przepisów zmieniających podatki drogowe: od tego dnia opłaty za samochód wnosi się ze względu na pojemność silnika i wielkość emisji spalin na jeden kilometr kwadratowy). Z kryterium ekologicznego, jako zawiłego i mało istotnego w gruncie rzeczy, zrezygnowano jednak po roku, gdy powrócono do kategorii cenowych – bardziej istotnych dla caravaningowców. Niezmienione pozostały dwie kategorie: „Pojazdy z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kg” i „Pojazdy z napędem na cztery koła i wadze ponad 1800 kg”. Łącznie więc testowane pojazdy pogrupowano w sześć kategorii cenowych i dwie połączone z nimi kategorie cenowe (poprzednim razem było ich aż dziewięć). Nastąpiły tu jednak dwie zmiany. Pierwszą z nich jest podwyższenie najniższej kategorii cenowej z szesnastu tysięcy funtów do 16500 funtów. Złośliwi komentatorzy twierdzą, że tę kategorię podwyższono ze względu na Fiata Pandę, który ją wygrał. Ten pojazd kosztuje bowiem 16357 funtów i kwalifikowałby się do wyższej kategorii, w której konkurowałby między innymi z jej zwycięzcą, czyli Peugeotem 308 SW PureTech 1.2 e-THP stop-start. Czy miałby z nim szanse wygrać. Drugą zmianą jest rezygnacja z kategorii cenowo najwyższej, czyli powyżej 50 tysięcy funtów, która została wprowadzona rok wcześniej. Czyżby uznano, że testowanie tak drogich pojazdów nie ma jednak sensu? Tego nie wyjaśniono.
Peugeot 308 SW PureTech 1.2 e-THP okazał się najlepszy w kategorii „Samochody w cenie od 16500 do 20000 funtów”.
ZWYCIĘZCY W POSZCZEGÓLNYCH KATEGORIACH W OPINIACH JURORÓW
Kategoria: „Samochody w cenie poniżej 16500 funtów” Zwycięzca: Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet DMC samochodu: 1615 kilogramów Waga przyczepy do testu: 900 kilogramów Komentarze jurorów: - wyjątkowo dobra stabilność zestawu podczas holowania; - 1,3-litrowy silnik turbodiesel o mocy 55 kW (75 KM) to świetna jednostka do ciągnięcia przyczepy; - wygodne fotele, stylowe i modne wnętrze kabiny.
Kategoria: „Samochody w cenie od 16500 do 20000 funtów” Zwycięzca: Peugeot 308 SW PureTech 1.2 e-THP stop-start DMC samochodu: 1840 kilogramów Waga przyczepy do testu: 1012 kilogramów Komentarze jurorów: - zapewnia doskonałą przyczepność, choć silnik benzynowy o mocy 95 kW (130 KM) jest stosunkowo mały jak na wielkość pojazdu; - prowadzenie pojazdu pozostawia bardzo dobre wrażenia; - elektryczny hamulec postojowy jest znakomitym rozwiązaniem.
Kategoria: „Samochody w cenie od 20000 do 25000 funtów” „Najlepszy Samochód do Ciągnięcia Przyczepy 2015” – SEAT Leon ST FR 2.0 TDI DMC pojazdu: 1980 kilogramów Waga przyczepy do testu: 1203 kilogramy Silnik: diesel / czterocylindrowy / pojemność / 1598 Komentarze jurorów: - idealna skrzynia biegów, dzięki której ciągnięcie przyczepy sprawia prawdziwą przyjemność; - genialny silnik; - samochód subtelny i elegancki.
Kategoria: „Samochody w cenie od 25000 do 30000 funtów” Zwycięzca: Volkswagen Golf SV GT 2.0TDI DSG DMC pojazdu: 1990 kilogramów Waga przyczepy do testu: 1268 kilogramów Komentarze jurorów: - bardzo dobra 6-biegowa manualna skrzynia biegów; - genialny silnik o mocy 132 kW (180 KM), który pozwala na ciągnięcie przyczepy bez problemów; - subtelny i elegancki pojazd.
Kategoria: „Samochody w cenie od 30000 do 40000 funtów” „Samochody z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kilogramów” Zwycięzca: Volvo XC60 D5 AWD R-Design NAV DMC pojazdu: 2505 kilogramów Waga przyczepy do testu: 1435 kilogramów Komentarze jurorów: - dzięki turbodieslowi o mocy 158 kW (215 KM) przyczepę ciągnie się bardzo łatwo; - nadzwyczajna stabilność zestawu podczas holowania; - XC60 tak wspaniale trzyma się drogi, że urlop rozpoczyna się już po wyjściu z domu, gdy wyruszamy w drogę.
Kategoria: „Samochody w cenie powyżej 40000 funtów” „Samochody z napędem na cztery koła i wadze powyżej 1800 kilogramów” Zwycięzca: Land Rover Discovery HSE Luxury 3.0 litre SDV6 DMC pojazdu: 3260 kilogramów Waga przyczepy do testu: 2196 kilogramów Komentarze jurorów: - jazda z przyczepą nie sprawia żadnych trudności ani wysiłku; - doskonała skrzynia biegów; - znakomity i funkcjonalny elektryczny hamulec postojowy.
Nagroda Specjalna Jury: Nagroda za Innowacyjność Zwycięzca: Mitsubishi Outlander GX4hs 2.0 PHEV (hybryda z napędem elektrycznym) DMC pojazdu: 2310 kilogramów Waga przyczepy do testu: 1539 kilogramów Komentarze jurorów: - wiele innowacyjnych rozwiązań, przede wszystkim technologia PLEW, czyli hybryda z napędem benzynowym i elektrycznym; - przestronna kabina i duża przestrzeń na bagaż/ładunek; - bardzo niskie zużycie paliwa, a tym samym mniejsze opłaty i podatki [w Anglii – przyp. DW].
Wszystkie kategorie Tym razem samochody oceniano w następujących kategoriach cenowych: „Samochody w cenie poniżej 16500 funtów” (testowano tylko trzy samochody w tej kategorii), „Samochody w cenie od 16500 do 20000 funtów” (także przetestowano jedynie trzy pojazdy), „Samochody w cenie od 20000 do 25000 funtów” (tu konkurencja była największa, bo przetestowano aż dwanaście pojazdów), „Samochody w cenie od 25000 do 30000 funtów” (także sporo, bo aż jedenastu kandydatów do tytułu). Następnie połączono po dwie kategorie: „Samochody w cenie od 30000 do 40000 funtów” i „Samochody z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kilogramów” (siedem pojazdów) oraz „Samochody w cenie powyżej 40000 funtów” i „Samochody z napędem na cztery koła i wadze powyżej 1800 kilogramów” (przetestowano trzy pojazdy).
Wśród najdroższych i najcięższych samochodów wygrał Land Rover Discovery HSE Luxury 3.0 SDV6, który miał tylko dwóch konkurentów.
Zaskoczenia Przeglądając finalistów oraz liczbę samochodów w poszczególnych kategoriach, można stwierdzić kilka zaskakujących faktów. Pierwszym z nich jest stosunkowo niewielka liczba testowanych pojazdów w najwyższych kategoriach cenowych i wagowych: poprzednim razem w kategoriach „Samochody z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kilogramów” i „Samochody z napędem na cztery koła i wadze powyżej 1800 kilogramów” startowały aż dwadzieścia trzy samochody, a w tym ponad połowę mniej, bo jedynie dziesięć. Zaskakujące jest także to, że niektóre modele reprezentowało aż kilka wersji silnikowych. W kategorii „Samochody w cenie od 25000 do 30000 funtów” znajdziemy aż dwie Hondy Civic (modele EX Plus 1.6 i-DTEC oraz EX Plus 1.6 i-DTEC Tourer oraz dodatkowo inna Honda: CR-V SR 1.6 i-DTEC 2WD), a w podwójnej kategorii „Samochody w cenie od 30000 do 40000 funtów” i „Samochody z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kilogramów” – dwa modele Mitsubishi Outlandera: GX4hs 2.0 PHEV oraz RE 2.2 Di-D GX4s (tutaj startował jeszcze jeden model tej marki: Mitsubishi Shogun 3.2 Di-DC LWB SG3).
Nagrodę Specjalną Jury (za innowacyjność) otrzymało Mitsubishi Outlander GX4hs 2.0 PHEV, które napędzane jest hybrydowo.
Zwycięzcy i Nagroda Specjalna Seat Leon ST FR 2.0 TDI okazał się najlepszym samochodem roku (i oczywiście zwycięzcą swojej kategorii cenowej). W kategorii najniższej cenowo triumfował wspomniany już Fiat Panda, natomiast w wyższej („Samochody w cenie od 16500 do 20000 funtów”) – Peugeot 308 SW PureTech 1.2 e-THP stop-start. Wśród „Samochodów w cenie od 25000 do 30000 funtów” wygrał Volkswagen Golf SV GT 2.0TDI DSG. Dwie niższe połączone kategorie cenowo-wagowe („Samochody w cenie od 30000 do 40000 funtów” i „Samochody z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kilogramów”) wygrało Volvo XC60 D5 AWD R-DESIGN NAV. Dwie wyższe kategorie cenowo-wagowe („Samochody w cenie powyżej 40000 funtów” i „Samochody z napędem na cztery koła i wadze powyżej 1800 kilogramów”) wygrał Land Rover Discovery HSE Luxury 3.0 SDV6. Warto w tym momencie przypomnieć, że najlepszy wśród najdroższych samochodów poprzednim razem (w cenie powyżej 51 tysięcy funtów) okazał się Land Rover Range Rover SDV8 Autobiography. W poprzedniej edycji konkursu jeden z testowanych samochodów wywarł na jurorach tak duże wrażenie, że postanowili przyznać mu Nagrodę Specjalną, co było ewenementem w trzydziestoletniej historii konkursu. Tym razem zaczęło być tradycją, bo również zdecydowano się przyznać taką nagrodę, jednak za coś innego. Poprzednio przyznano ją samochodowi Dacia Duster Ambiance 4x4 za to, że oferuje „tak wiele, dla tak wielu, za tak niewiele” (czyli za mniejsze pieniądze oferuje to, co konkurenci o klasę wyżej). W tegorocznej edycji przyznano „Nagrodę Specjalną Jury za Innowacyjność”, a otrzymał ją Mitsubishi Outlander GX4hs 2.0 PHEV – samochód z napędem hybrydowym (hybryda z napędem elektrycznym), który ujął jurorów innowacyjnością wielu rozwiązań. Przede wszystkim technologią PLEW, czyli zastosowaniem hybrydy silnikowej z napędem benzynowym i elektrycznym, przestronną kabiną i przestrzenią ładunkową oraz bardzo niskim zużyciem paliwa.
Koncern Volkswagena Podsumowując wcześniejszą edycję konkursu zauważyliśmy, że samochody z koncernu Volkswagena (do którego należy też m.in. Skoda czy Seat) triumfowały aż w pięciu kategoriach! Był to rekordowy rok, bo w latach poprzednich koncern nie tylko zdobywał tytuł „Najlepszego Samochodu do Ciągnięcia Przyczepy”, ale także wygrywał w kilku kategoriach: Volkswagen Jetta Sport 2.0 TDI DSG zdobywał najważniejszy tytuł dwukrotnie z rzędu, a wcześniej wygrała Skoda modelem Superb Estate Elegance 2.0 TDI CR. Tym razem najlepszy okazał się Seat Leon, który co prawda jest hiszpańską marką, ale należącą w 100 proc. do koncernu Volkswagen AG. W nieco wyższej cenowo kategorii (od 25000 do 30000 funtów) w tym roku wygrał Volkswagen Golf SV GT 2.0TDI DSG. Modele należące do Volkswagena wygrały więc jedynie w dwóch kategoriach, ale za to zdobyły najważniejszy tytuł i triumfowały w dwóch najważniejszych na rynku kategoriach cenowych. Można więc śmiało powiedzieć, że niemiecki koncern kontynuuje swoją dominację w „The Caravan Club Towcar of the Year”.
Konkurs z tradycjami Od początku lat 80. ubiegłego wieku angielski klub przyznaje zaszczytny tytuł „The Towcar of the Year Awards”. Po raz piąty już wyniki konkursu relacjonujemy na łamach „Polskiego Caravaningu”, za każdym razem proponując, by może i w naszym kraju spróbować zorganizować taki konkurs. The Caravan Club liczy blisko milion członków, a ilu jest caravaningowców w naszym kraju? Tego nie wie chyba nikt. Choć nie to jest w tym najważniejsze, by taki konkurs zorganizować. Potrzebne są przede wszystkim chęci. A tych ciągle brak. Tym bardziej, że ewentualne wyniki i wskazówki jaki pojazd zakupić, nie spotkałyby się pewnie z szerokim odzewem. Bo kogo stać, by co roku kupować nowy „ciągnik” do przyczepy? Oczywiście nie każdy brytyjski caravaningowiec wymienia samochód co roku, jednak stać na to wielu z nich. U nas ciągle dominują samochody kilkuletnie i tak będzie jeszcze na pewno przez najbliższych kilka lat.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).