Przyczepa towarowa, kempingowa czy laweta – w każdym przypadku jest to sprytny i praktyczny sposób na zwiększenie właściwości transportowych czy użytkowych samochodu. Przed wyruszeniem w trasę warto jednak przeanalizować obowiązujące przepisy i odpowiednio przygotować się do holowania przyczepy.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy posiadacz ważnego prawa jazdy kategorii B może samochodem osobowym ciągnąć przyczepę. Trzeba tylko pamiętać o dwóch przepisach: jeżeli przyczepa ma DMC do 750 kg, wtedy łączna waga zestawu nie może przekraczać 4250 kg; jeżeli przyczepa ma DMC większe od 750 kg, wtedy łączna waga zestawu nie może przekraczać 3500 kg.
Należy tutaj dodać, że zdobywając uprawnienia B96 można kierować zespołem pojazdów o masie do 4250 kg bez względu na masę przyczepy, natomiast kategoria B+E pozwala między innymi prowadzić zespół pojazdów złożony z pojazdu z kategorii B i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Jak wybrać odpowiedni hak do danego modelu?
Zanim zostanie wybrany hak holowniczy należy przede wszystkim sprawdzić, czy homologacja danego modelu przewiduje montaż takiego elementu, a co za tym idzie – pozwala na holowanie przyczepy.
– Weryfikacja tej informacji jest niezwykle prosta. Wystarczy nam do tego dowód rejestracyjny danego modelu. Jeżeli pola O1 i O2 są puste oznacza to, że w tym przypadku producent nie przewidział holowania przyczepy. W razie wątpliwości warto odwiedzić Autoryzowaną Stację Obsługi. Tam otrzymamy wszelkie niezbędne informacje dotyczące możliwości montażu haka holowniczego – wyjaśnia Grzegorz Handzlik, dyrektor sprzedaży samochodów osobowych Ford Polska.
Ile wynosi dopuszczona przez homologację danego modelu masa ciągniętej przyczepy?
Odpowiedź znajduje się w dowodzie rejestracyjnym, na wspomnianych polach O1 i O2. Tam została określona maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem i bez hamulca. Dodatkowo w polu F3 znajduje się informacja o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów. Teraz wystarczy wybrać hak.
– Istnieje kilka systemów haków holowniczych. W naszym katalogu akcesoriów można znaleźć modele haków przeznaczone do samochodów oferowanych przez Forda obecnie oraz do tych, które były produkowane w przeszłości. Do wyboru mamy haki holownicze zamocowane na stałe, odłączane lub chowane. Te ostatnie mogą być w pełni kompatybilne z systemem danego modelu Forda. Oznacza to, że po wciśnięciu przycisku sterującego hak wysuwa się automatycznie spod tylnego zderzaka. Warto pamiętać, że główka haka holowniczego nie może – w świetle prawa – zasłaniać tablicy rejestracyjnej – dodaje Grzegorz Handzlik.
Dopuszczalna prędkość zespołu pojazdów w Polsce
Poruszanie się z przyczepą wiąże się również z przestrzeganiem nieco innych ograniczeń prędkości. Przepisy jasno określają ograniczenia, a te nie są uzależnione od masy i rodzaju przyczepy:
20 km/h w strefie zamieszkania
50 km/h w terenie zabudowanym
70 km/h w obszarze niezabudowanym na drodze jednojezdniowej
80 km/h w obszarze niezabudowanym na drodze dwujezdniowej
80 km/h na drodze ekspresowej oraz autostradzie
Dodatkowo należy pamiętać o opłatach ViaToll. Obejmuje ona nie tylko np. samochody ciężarowe czy ciągniki siodłowe z naczepami, ale w szczególnych przypadkach również samochody osobowe. Ten szczególny przypadek występuje wtedy, gdy samochód osobowy ciągnie przyczepę, a dopuszczalna masa całkowita pojazdu i przyczepy wynosi powyżej 3,5 tony.
– Jeżeli nigdy wcześniej nie jeździliśmy samochodem z przyczepą, to pierwsze podejście może sprawić nieco kłopotów. Należy przede wszystkim pamiętać, że poruszamy się zestawem dłuższym i cięższym niż samo auto osobowe. Zajmujemy o wiele więcej miejsca niż inni uczestnicy ruchu i potrzebujemy więcej przestrzeni podczas np. skręcania czy wyjazdu ze skrzyżowania. Warto również poćwiczyć cofanie i parkowanie takim zestawem – podsumowuje Grzegorz Handzlik.Czy hybrydy i auta elektryczne mogą holować przyczepę?
Samochody elektryczne i hybrydy jak najbardziej nadają się do holowania przyczep. Dobrym przykładem jest Ford Mach-E – jeden z najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych w Polsce. Już w zeszłym roku, za sprawą bezprzewodowych aktualizacji, zdolność elektrycznego SUV-a Forda do holowania przyczepy zwiększyła się z początkowych 750 kg do 1000 kg, a następnie z 1000 kg do 1500 kg. Wartość ta dotyczy wszystkich wersji wyposażonych w akumulator o zwiększonej pojemności, niezależnie od tego czy modele są z napędem na tylne, czy na cztery koła (nie dotyczy Forda Mustanga Mach-E GT). W przypadku modelu Ford Kuga Plug-In Hybrid dysponującego mocą 225 KM maksymalna masa przyczepy z hamulcem może wynieść nawet 1500 kg, natomiast Ford Explorer z napędem typu Plug-in Hybrid szczyci się możliwością holowania przyczepy z hamulcem ważącej nawet 2500 kg.
Fot. Ford