Nie jest tajemnicą, że caravaning nie należy do najtańszych form podróżowania, nie jest też tańszą alternatywą dla hoteli – wręcz przeciwnie, swoboda, którą daje, kosztuje. Właśnie dlatego początkujących caravaningowców uparcie zachęcamy do tego, aby swój pierwszy „dom na kołach” wypożyczyli – owszem, to nadal wydatek rzędu kilkuset złotych za dobę, ale lepiej zainwestować więcej w jedne wakacje, niż gdyby po zakupie kampera czy przyczepy miało się okazać, że to jednak nie to. A wypożyczalni jest coraz więcej, coraz większy jest też wybór pojazdów, a zasady wynajmu – jasne i konkretne. Ile kosztuje taka przyjemność, jakie są ograniczenia i na co uważać – o tym na kolejnych stronach.
Chcę wynająć kampera – co muszę wiedzieć?
Ta nieskrępowana niczym wolność podróżowania, możliwość zobaczenia kilku krajów podczas zaledwie 2-tygodniowego wyjazdu i przynależność do wyjątkowej grupy, która w dowolnym miejscu świata chętnie pomoże, spotka się, porozmawia. Zainteresowany? Chcesz spróbować? Bardzo dobrze! Jak zawsze w takich sytuacjach zalecamy najpierw wypożyczyć kampera, a dopiero później zainteresować się ewentualnym kupnem. Ile to kosztuje, na co trzeba zwrócić uwagę, jakie są warunki? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w tym tekście. To prawdziwe kompendium wiedzy dla wszystkich, którzy dopiero chcą rozpocząć przygodę z caravaningiem.
W Polsce funkcjonuje obecnie około 170 wypożyczalni kamperów i przyczep, ale są to głównie firmy małe, dysponujące flotą 3-5 pojazdów. Na rynku dominują kampery – wypożyczalnie oferujące przyczepy można policzyć na „palcach jednej ręki”. Wysokie ceny nie są problemem dla polskiego konsumenta, więc jeśli planujemy wynajęcie kampera na sezon letnio-wakacyjny, to trzeba o tym pomyśleć teraz. Część firm już ma zajęte terminy obejmujące nawet całe miesiące, inne nie mają w ofercie tak dużej liczby pojazdów, żeby sprostać wszystkim zapytaniom. Poniższy poradnik warto więc jak najszybciej przestudiować.
To pierwszy, najważniejszy punkt planowania wypoczynku za pomocą wynajętego pojazdu kempingowego. Zanim rozpoczniemy poszukiwania wymarzonego kampera (i stosownej oferty wypożyczalni), musimy odpowiedzieć na kilka pytań. Ich listę znajdziecie w ramce. Warto wziąć kartkę i zapisać wszystkie informacje. Z tak przygotowaną „ściągawką” łatwiej będzie rozmawiać z obsługą wypożyczalni, podczas jednej rozmowy uda się nam również poznać całkowity koszt najmu.
Gdy już wiemy, kiedy i gdzie chcemy podróżować, przychodzi czas na wybranie odpowiedniej wypożyczalni. Ich listę znajdziecie również w tym numerze. Wybór, jak widać, jest bardzo duży, więc na którą warto postawić?
Wynajem kampera nie jest tani
Powiedzmy to sobie wprost: jeżeli szukacie tanich, budżetowych wakacji, to kamper nie jest dobrym wyborem. Caravaning nigdy nie chciał być tani, nigdy nie był i nigdy tani nie będzie. Wypożyczalnie prowadzą biznes i, co jest jak najbardziej normalne, chcą zarobić. A koszty, wbrew pozorom, są bardzo duże.
Zakup odpowiedniego kampera to dopiero początek wydatków. Musi on być odpowiedni do wypożyczalni, więc z mocnym silnikiem, przestronny, w miarę możliwości uniwersalny i przede wszystkim dobrze doposażony. Nikt nie wyobraża sobie najmu pojazdu kempingowego bez dużej lodówki, markizy czy sprawnego ogrzewania. Nowy pojazd to też gwarancja dla klientów wypożyczalni, że dostają auto ze sprawdzoną historią, odpowiednio przygotowane do pokonania nawet kilku tysięcy kilometrów w kilka tygodni.
Planujesz wynajem? Odpowiedz na te pytania
Czytanie umów przy wynajmie kampera to rzecz obowiązkowa. Zwracajmy uwagę, czy dokument jest dostępny np. na stronie internetowej
Zasady wynajmu
Wypożyczyć kampera może praktycznie każdy, kto wpłaci kaucję, kwotę najmu i podpisze umowę. Kierujący pojazdem musi mieć prawo jazdy kategorii B (w Polsce nie ma wypożyczalni oferujących pojazdy cięższe niż 3500 kg, więc C nie jest wymagane) oraz mieć ukończone 26 lat (lub 25). Dlaczego? Ze względu na wspomniane ubezpieczenie „rental”. W momencie wypadku lub kolizji i udowodnienia, że za kierownicą kampera siedziała osoba mająca mniej lat, ubezpieczyciel może po prostu nie wypłacić odszkodowania.
Musimy niezwykle dokładnie przeczytać wszystkie zasady najmu zamieszczone w umowie, która zostanie nam podsunięta do podpisu. Zdecydowanie lepszą praktyką jest otrzymanie umowy wcześniej i spokojne zapoznanie się z nią w domu, jeszcze przed sfinalizowaniem transakcji. Część firm zamieszcza jej wzór na stronie internetowej lub facebookowym profilu. To dowód na to, że wypożyczalnia nie ma nic do ukrycia.
Jakie rzeczy w tym dokumencie powinny nas szczególnie zainteresować? Przede wszystkim informacja o tym, do jakich krajów nie możemy wjeżdżać. Zazwyczaj są tam wymienione państwa objęte konfliktem zbrojnym lub innym niebezpieczeństwem (ponownie kłania się ubezpieczenie „rental” i jego warunki). Tam też jest informacja o tym, co robić w sytuacji wystąpienia szkód w pojeździe (zarówno tych drobnych, jak i większych, obejmujących np. poszycie kampera) oraz o wszelkich opłatach dodatkowych, np. za wydanie pojazdu poza godzinami funkcjonowania wypożyczalni. Zazwyczaj jest też w niej zawarty punkt o konieczności wypróżnienia kasety toalety chemicznej i wody szarej przed zdaniem pojazdu. Niektóre wypożyczalnie informują o zakazie przekraczania określonej prędkości, np. 120 km/h. Wszystko ze względów bezpieczeństwa. Nie jest tajemnicą, że pojazdy są monitorowane, więc ewentualne tłumaczenia zdadzą się na nic.
Więcej o regulaminach, umowach i innej dokumentacji przeczytacie w osobnym artykule na stronach 52-56.
Wynająłem kampera. Co dalej? Gdzie jechać?
Największe wydatki i plany już za tobą. Wraz z całą rodziną lub znajomymi siedzisz za sterami kampera. To twój pierwszy raz? Uważaj! Prowadzenie ciężkiego, dużego pojazdu nie należy do najprostszych zadań. Zwracaj uwagę na ograniczenia szerokości i wysokości pojazdów na danym odcinku. Podróżując po Polsce, zazwyczaj nie natkniesz się na zakazy dotyczące postojów kamperów. Co innego za granicą – część państw nie pozwala na spanie w kamperze, np. na parkingach w miastach.
Pojazd przygotowany do drogi? Czas najwyższy, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie jechać. W związku z tym, że prawdopodobnie dopiero zaczynasz przygodę z caravaningiem, skorzystaj z kempingów. Na miejscu możemy znaleźć multum atrakcji dla dorosłych i dzieci, restauracje, plaże, duże sanitariaty, dostęp do wody i prądu. Po naszej stronie pozostaje tylko nieskrępowany relaks. Urozmaicić wycieczkę można w ten sposób, że po 2-3 dniach pobytu na danym kempingu bierzemy mapę w dłoń i szukamy kolejnego ciekawego miejsca. A jeżeli po drodze znajdziemy coś równie fajnego? Po prostu tam stańmy – to jest właśnie wspomniana na początku wolność.
Inspiracji dotyczących podróży można szukać w naszym magazynie, na portalu, ale i na facebookowych grupach czy forach internetowych. Internauci często nie tylko dzielą się opiniami, wskazują też miejsca, gdzie możemy kampera bezpłatnie i bezpiecznie zaparkować lub gdzie możemy napełnić zbiornik z wodą. Obsługa wszystkich urządzeń na pokładzie jest prosta. Po obowiązkowym szkoleniu przeprowadzonym przez wypożyczalnię mamy pewność, że podróż będzie przyjemnością, a nie problemem. To kolejny powód, dla którego warto zdecydować się na pojazd droższy, ale nowszy, pewniejszy.
Zimowy najem kampera?
Tę opcję przedstawiamy na końcu, ponieważ wymaga więcej doświadczenia – zarówno w obsłudze pojazdu, jak i jego prowadzeniu. Jeżeli już poznamy tajniki ogrzewania, izolacji i sposoby radzenia sobie z bieżącą dostawą wody, zimowy caravaning okaże się przyjemnością. Dodajmy: tanią przyjemnością, ponieważ wówczas obowiązuje sezon niski, więc i opłaty są niższe. Nie musimy przejmować się brakiem miejsc noclegowych w ulubionym narciarskim kurorcie – zazwyczaj z łatwością znajdziemy parking dla kampera, a często i z podpięciem do prądu nie będzie problemu. Warto przestudiować wszystkie teksty oznaczone hashtagiem #ZimowyPC na naszych mediach społecznościowych i portalu – traktują one o miejscówkach i o zimowej obsłudze kampera.
Tekst: Bartłomiej Ryś
Zdjęcia: Bartłomiej Ryś / MasterCamp / MobilCamp