artykuły

4x44x4
Reklama

Kampery wyprawowe EarthRoamer XV dla twardych podróżników

Kampery wyprawowe EarthRoamer XV dla twardych podróżników
EarthRoamer Owner’s Rally w 2013 roku. 

Kampery wyprawowe mają być solidne, wytrzymałe, proste w obsłudze i pozwalające dojechać tam, gdzie zwykłym kamperem nie dojedziemy. I takie są. Ale wśród nich znajdziemy również takie, które oprócz wspomnianych cech mają jeszcze inne: są luksusowe i piękne!

W łaśnie takie są kampery amerykańskiej firmy EarthRoamer, które dla wielu miłośników caravaningowego off- roadu są synonimem kamperów wyprawowych. Inne się po prostu dla nich nie liczą. A ci, którzy mogą sobie pozwolić na zakup któregoś z Roamerów, czują się jak członkowie elitarnego klubu. Do tego stopnia, że organizują rajdy tylko dla swoich pojazdów!

O fabryce i założeniach

Kampery EarthRoamer XV (gdzie XV oznacza Xpedition Vehicles – czyli pojazdy wyprawowe) produkowane są od 2002 roku. Miejscem ich produkcji i siedzibą firmy jest miejscowość Dacono w stanie Kolorado. Powstają tylko na zamówienie, ale firma nie narzeka na przestoje, mimo że pojazdy do najtańszych nie należą. W zależności od wielkości, wersji i wyboru wyposażenia przez zamawiającego trzeba na nie wydać od 282 do ponad 600 tysięcy dolarów. Do ubiegłego roku sprzedano już ponad sto pięćdziesiąt Roamerów i to pomimo tego, że firma nie ma nigdzie dilerów. Dilerzy braliby przecież prowizję, która w USA sięga nawet 30 procent wartości pojazdu!

Twórcami marki byli Bill Swails i Tyler Tatro. Od początku wiedzieli, że chcą zrobić coś, czego jeszcze nie było.

- Od razu, jeszcze w 2002 roku, wymyśliliśmy termin „Xpedition Vehicles” czy „XV”, by odróżnić nasze pojazdy od po prostu „Recreational Vehicles” („RVs” – tak określa się w USA kampery wypoczynkowe i mieszkalne mobilhome’y – przyp. red.) – mówi Bill Swails. - Rok później produkowaliśmy już kampery wyprawowe zdolne do jazdy w każdym terenie, które jednocześnie dawały podróżującym luksusowe warunki w drodze. Nazwaliśmy je EarthRoamer XV-LT, gdzie „XV” oznacza oczywiście „Xpedition Vehicles”, a „LT” – Luxury Terrain („wygodny teren”). Łącznie oznacza to kamper wyprawowy, którym podróżujemy w luksusowych warunkach w każdych warunkach terenowych.

I trudno się w założycielem firmy nie zgodzić. Bo zarówno osiągi pojazdów, jak i warunki mieszkalne są na najwyższym poziomie.

Siedem konfiguracji na fordzie

Roamery produkowane są na dwóch największych pikapach forda, które w zasadzie są ciężarówkami (truckami): F-550 i F-650. Te modele u nas są praktycznie nieznane, ponieważ sprzedaje się je głównie z Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku i Brazylii. To olbrzymie samochody, których podwozie znakomicie nadaje się do tworzenia wyprawowych kamperów. EarthRoamer w swojej ofercie ma siedem wersji bazowych, na których klienci mogą zamawiać swoje pojazdy. Konfiguracje EarthRoamer XV-LT zależą od trzech czynników. Pierwszym jest wybór długości pojazdu: od 22,6 do 27,5 stóp (czyli od ok. 690 centymetrów do blisko 840 centymetrów).

Drugim czynnikiem jest wielkość kabiny – tutaj wybieramy między trzema możliwościami: Regular Cab (standardowa kabina), Super Cab (większa kabina, z dwoma rzędami siedzeń oraz dwoma drzwiami) i Crew Cab (z dwoma rzędami siedzeń i czterema drzwiami),

Trzecim czynnikiem jest rozmiar przestrzeni mieszkalnej (nadbudowy kempingowej). Tutaj także mamy do wyboru trzy możliwości: LT (standardowa, choć luksusowa, jak sam skrót sugeruje), LT Stretch („rozciągnięta”, czyli dłuższa) oraz LT Super Stretch („najbardziej rozciągnięta”, czyli najdłuższa).

Dla przykładu, jeżeli zależy nam przede wszystkim na maksymalnej zwrotności i możliwościach pokonywania przeszkód terenowych, możemy wybrać EarthRoamer XV-Regular Cab LT, który ma tylko 22,6 stopy długości (ok. 690 cm), a jego promień skrętu wynosi zaledwie 21,2 stopy (niecałe sześć i pół metra) – czyli tyle, ile wynosi promień skrętu czterodrzwiowego Jeepa Wranglera! Na drugim końcu skali znajduje się pojazd z największą kabiną i największą przestrzenią mieszkalną, czyli EarthRoamer Crew Cab XV-LT Stretch – jego długość to 27,5 stopy (blisko 840 centymetrów), który zapewnia wygodne spanie w nadbudowie kempingowej oraz miejsca siedzące w kabinie dla czterech dorosłych osób.

Masa całkowita pojazdów to 19 500 funtów (czyli 8843 kilogramy – blisko 9 ton!), a dopuszczalna masa całkowita jest 12 500 funtów większa (czyli można go doładować jeszcze 5670 kilogramami, czyli ponad pięć i pół tony!). Nic więc dziwnego, że rzadko możemy takie pojazdy kempingowe zobaczyć w Europie, bo gdzie nimi jeździć? I jakie trzeba mieć prawo jazdy na takiego kolosa! Dodajmy jeszcze, że EarthRoamer XV-LT zaprojektowano tak, by pomieścić od dwóch do nawet ośmiu osób.

Kilka słów o silnikach

Kampery EarthRoamer wyposażone są w silniki Power Stroke. To linia silników Diesla w samochodach marki Ford: Ford Excursion Diesel SUV, w dostawczych Ford Econoline, Ford LCF oraz w brazylijskim Fordzie Ranger. Silniki V8 produkowane były przez Navistar International Corp do 2010 roku, kiedy to Ford postanowił budować swój własny silnik wysokoprężny całkowicie u siebie, w USA (wszystkie silniki produkuje Cummins Incorporated w Columbus w stanie Indiana). To ciche, wydajne i mocno turbodoładowane jednostki. Dla przykładu, EarthRoamer XV-HD, zbudowany na największym pick-upie w ofercie Forda, napędzany jest silnikiem o pojemności 6,8 litra, 10 cylindrach i mocy 362 KM! Do tego dochodzi automatyczna skrzynia biegów Allison. Jak widać, silniki te sprawdzą się z najgorszych, najbardziej ekstremalnych warunkach na bezdrożach świata.

Pięciogwiazdkowe wyposażenie

Jeśli chodzi o przestrzeń mieszkalną, zapewnia ona superkomfortowe warunki sypialne dla czterech, sześciu czy nawet ośmiu dorosłych osób. Nadbudowa kempingowa jest jedną bryłą (składającą się z kompozytów), całkowicie budowaną i montowaną od podstaw w siedzibie EarthRoamera. Mocowana jest do podwozia w trzech punktach. Na jej zewnętrznej, dachowej części znajdują się wielkie panele solarne, dzięki czemu nie trzeba wozić ze sobą butli gazowych czy generatora prądu.

Nie trzeba chyba pisać, że jakiekolwiek wyposażenie wnętrza sobie wymarzymy, to je otrzymamy? Za odpowiednią cenę oczywiście. Chcemy granitu na podłogę? Nie ma problemu! Co z tego, że ciężki – do dopuszczalnej masy całkowitej mamy przecież pięć ton! A może lodówka ze stali nierdzewnej z zamrażarką? To też nie problem. Oczywiście Roamery wyposażone są również w kuchenkę mikrofalową, można więc – jak zachwalają producenci – robić popcorn podczas oglądania filmów na 32-calowym telewizorze HD z dźwiękiem przestrzennym 5.1 Bose. Potem natomiast (a jak ktoś woli, to i w trakcie) można wziąć prysznic z gorącą wodą.

Jeśli natomiast 37-calowe standardowe opony są dla nas zbyt małe, EarthRoamer oferuje 41-calowe, specjalne opony wojskowe, które też znakomicie się sprawdzą z systemem zawieszenia pneumatycznego off-road. Jeśli martwimy się o to, że utkniemy gdzieś na bezdrożach, możemy z kolei zainstalować przednie i tylne wyciągarki elektryczne, które pozwalają samodzielnie wyjechać z trudnych miejsc. Coś jeszcze przychodzi nam głowy? Zamówmy to w wyposażeniu!

Nowość pod koniec roku

EarthRoamer szykuje coś specjalnego dla swoich fanów jeszcze w tym roku. To rozszerzenie produkcji kamperów na bazie Forda 650. Pojazd pomieści aż osiem osób i będzie miał – co nie dziwi – ogromne możliwości pokonywania przeszkód terenowych. Model nazwany XV-HD wyposażony będzie w dachowe panele słoneczne, ogromny akumulator gromadzący słoneczną energię, 46-calowe opony, 200-litrowy zbiornik na czystą wodę, pralkę, suszarkę i wszystko inne, co przydaje się w dziczy.

- Model HD będzie naszym najbardziej innowacyjnym produktem! – podkreśla Tyler Tatro, prezes i dyrektor operacyjny EarthRoamer. - To będzie coś, co wzniesie sztukę konstrukcji, funkcjonalności i komfortu na wyższy poziom!

I w zasadzie trudno uznać to za przechwałki. Produkcja ma rozpocząć się pod koniec 2015 roku, dlatego każdy z nas (no, może jednak nie każdy...) będzie mógł się przekonać, na ile EarthRoamer zrealizuje swoje zapowiedzi. Choć, tak między nami, to nawet któryś z poprzednich modeli by nam wystarczył, czyż nie?

Ceny

EarthRoamer Xpedition Vehicles sprzedawane są bezpośrednio u producenta, a budowane są na indywidualne zamówienie. Standardowe ceny rocznika 2015 (rocznik 2014 został w całości wyprzedany) w poszczególnych modelach zawierają się w przedziałach: w przypadku EarthRoamer XV-LT od 282 do 500 tysięcy dolarów, EarthRoamer XV-LTS – od 312 do 560 tysięcy dolarów, a w przypadku EarthRoamer XV-LTSS ceny zaczynają się od 342 tysięcy, a kończą na blisko 600 tysiącach dolarów (w zależności od wyboru opcji przez zamawiającego). Co bardzo istotne (i dość rzadkie w przypadku kamperów produkowanych na zamówienie), na stronie internetowej producenta (www.earthroamer.com) można pobrać pełen katalog cen w zależności od wyboru opcji i wyposażenia. Koniecznie warto więc zajrzeć na stronę, tym bardziej, że zarówno producent, jak i posiadacze Roamerów chwalą się tam niezwykłymi zdjęciami z wypraw.

Oprac. Dariusz Wołodźko
Zdjęcia: www.earthroamer.com

Artykuł pochodzi z numeru 3(68) 2015 Polskiego Caravaningu



Administrator24.08.20180 zdjęć 11