artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Zagraniczne echa polskiego kampera

Czas czytania 5 minut
Zagraniczne echa polskiego kampera

W zeszłym roku na naszych łamach można było zapoznać się z testem polskiego kampera Novano 636 („PC” nr 51), wyprodukowanego przez warszawską firmę DOCH. „Polski caravaning” poinformował świat o jego istnieniu jako pierwszy! Zauważyły go także zagraniczne media.

To w zasadzie przypadek bez precedensu, że polskim kamperem zainteresowano się za granicą i poświęcono mu obszerne noty zarówno na portalach miłośników caravaningu, jak i w prestiżowych caravaningowych magazynach. A przypomnijmy, że Novano 636 tak naprawdę zadebiutował rok temu, na I Ogólnopolskim Salonie Caravaningowym w Poznaniu, który odbywał się w połowie kwietnia. W drugiej połowie lipca 2012 r. nasza redakcja otrzymała kamper do testu – jako pierwsze czasopismo branżowe, mimo że zabiegały o to także inne europejskie redakcje. Test zaprezentowaliśmy na naszych łamach i spotkał się on z dużym zainteresowaniem naszych Czytelników.

W Niemczech i na Słowenii
Podobnie zresztą było za granicą. W listopadzie i grudniu zeszłego roku europejskie magazyny caravaningowe i branżowe portale informowały o kamperze z Polski. W grudniowym numerze znanego niemieckiego magazynu „Promobil” zamieszczono zdjęcie i bardzo krótki opis kampera. Na stronie internetowej magazynu o Novano poinformowano w styczniu tego roku, jednak bez podania danych technicznych oraz ceny, do których niemieccy dziennikarze nie dotarli...Także w swoim grudniowym wydaniu o kamperze z Polski napisał słoweński miesięcznik „Avto-dom”. Kolegom ze Słowenii udało się zdobyć dane techniczne kampera i jego cenę. Nie rozpisali się za to na temat szczegółów technicznych, podkreślali elegancki wygląd i ogólne dobre wrażenie pojazdu. W zasadzie to można tu wyczuć nawet pewną nutkę zazdrości, że „Poljakom” udało się stworzyć tak ładny samochód kempingowy. Słoweńscy dziennikarze narzekają natomiast na wysoką cenę pojazdu (sześćdziesiąt trzy tysiące euro) i sceptycznie podchodzą do możliwości znalezienia nabywców kampera w ich kraju.

ReklamaZagraniczne echa polskiego kampera 1
Test Novano 636 dostępny jest również na naszej stronie internetowej: http://www.polskicaravaning.pl/pl/artykul/2478/elegancja-i-sportowy-charakter

W Holandii i Szwecji
Novano 636 zauważony został także przez miłośników caravaningu na forach. Szczególnie warte odnotowania jest spostrzeżenie go przez holenderskich caravaningowców, którzy należą do tych mających największe caravaningowe tradycje na naszym kontynencie i dla których caravaning jest praktycznie turystyką wręcz narodową. Portal Campingtrend.nl poinformował już we wrześniu ubiegłego roku o nowym kamperze z Polski, opisując go bardzo przychylnie. Artykuł kończy się nawet pytaniem: kiedy będziemy mogli go zobaczyć w Holandii? Co ciekawe, na portalu zamieszczono także zdjęcia pojazdu, jednak z pewną zmianą w stosunku do innych portali czy magazynów drukowanych. W holenderskiej wersji polski kamper pokazany jest na tle holenderskich wiatraków! Retuszu zdjęć nie dokonał natomiast szwedzki portal miłośników caravaningu Husvagnochcamping.se. Oprócz fotografii, znalazły się na nim informacje o firmie produkującej polskiego kampera oraz słowa uznania za jakość materiałów i innowacyjność! Miło takie słowa przeczytać o polskim produkcie.

Na bazie Ducato
Przypomnijmy tylko, że Novano 636 powstał na bazie Fiata Ducato i wyposażony jest w silnik Diesla o mocy 227 KM, którego średnie spalanie to 10 l/100 km. Firma DOCH stworzyła kampera począwszy od projektu pasa przedniego, poprzez nadbudowę z wkomponowanymi relingami, a skończywszy na monolitycznym tyle pojazdu. To właśnie ten monolityczny tył tak bardzo spodobał się Szwedom jako innowacja, bowiem dzięki niemu zabudowa została przedłużona aż o 12 cm, a zewnętrzne wymiary pojazdu nie uległy zmianie! Jest to naprawdę duże osiągnięcie warte podkreślenia. Wymiary całego kampera: 636 cm długości, 205 cm szerokości i 295 cm wysokości. Auto przeznaczone jest do jazdy i spania łącznie dla czterech osób – dwóch dorosłych oraz dwojga dzieci (w katalogu określa się to jako 2+2). Szczególny nacisk producent położył na innowację, estetykę i jakość, co spotyka się też z uznaniem poza granicami naszego kraju. Warto ten przykład odnotować, bo o caravaningowych produktach z Polski rzadko możemy przeczytać i usłyszeć za granicą. A jeszcze rzadziej w tak pozytywnym kontekście. Oby więcej takich przykładów!

ReklamaZagraniczne echa polskiego kampera 2
O kamperze z Polski napisano za granicą m.in.:

- „Promobil”:
Meble o wysokim połysku, zintegrowana z nimi lodówka, łóżko francuskie – to znajdziemy w polskim kamperze Novano 636. Dodatkowo mamy elegancki aneks kuchenny oraz przestronną łazienkę. […] Ekspansja Ducato z ogrzewaną podwójną podłogą trwa, a dzięki łóżku w wysokim dachu, spać w pojeździe mogą aż cztery osoby.
-Campingtrend.nl:
Wnętrze jest co najmniej nowoczesne i eleganckie. […] Stałe łóżko, składane łóżko, przestronna kuchnia, prysznic/WC. Drewno w jasnych i ciemniejszych odcieniach, co jest obecnie bardzo modne.
- Husvagnochcamping.se:
Innowacyjna zabudowa kempingowa z Polski. […] Kamper Novano z Polski próbuje zdobyć europejski rynek samochodów kempingowych. […] W Novano 636 znajdują się wysokiej klasy meble i niezwykły kącik z wydłużonej zabudowy, który na pewno zainteresuje tych, którzy chcą mieć tyle miejsca w środku, co w klasie wyżej, ale nie chcą dużego, nieporęcznego w prowadzeniu kampera.

Oprac. i ilustracje: Dariusz Wołodźko


Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News