artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Tylko 646 kamperów w Polsce ma instalację LPG

Tylko 646 kamperów w Polsce ma instalację LPG

Czas czytania 5 minut

W bazie CEPiK było pod koniec ubiegłego roku zarejestrowanych ponad 36 tys. kamperów. I jakkolwiek w parku tego typu pojazdów dominuje olej napędowy, to trzecie miejsce ma autogaz. A to o tyle istotne, że instalacje autogazu można zamontować zarówno do silnika Diesla, jak i do benzynowego. Oczywiście, by po takiej konwersji paliwowej podróżować dużo taniej.

Po Europie jeździ dziś ok. 3 mln kamperów. W krótkim czasie, bo od 2021 roku, flota tego typu pojazdów powiększyła się aż o pół mln egzemplarzy. Także w Polsce mamy rekordy rejestracji kamperów.

3 mln kamperów w rękach europejskich fanów caravaningu to wystarczający powód, by zapytać: jakie paliwo wprawia je w ruch? Bliżej przyjrzeliśmy się sytuacji w Polsce. Okazuje się, że jakkolwiek w parku zarejestrowanych tego typu pojazdów dominuje olej napędowy, na drugim miejscu jest benzyna, to trzecie miejsce ma autogaz.

Ponad 36 tys. kamperów w bazie CEPiK

- Wg danych z parku pojazdów na koniec 2023 roku, w CEPiK odnotowano 36 283 sztuk samochodów, gdzie w systemie CEP, w polu przeznaczenie, odnotowano je jako kempingowe - informuje nas Paweł Orzechowski, Młodszy Specjalista ds. Analiz i Statystyki - Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Dokładnie tyle liczył park użytkowanych kamperów w Polsce, których właściciele zdecydowali się zarejestrować je zgodnie z przeznaczeniem. Nie jest przecież tajemnicą, że w rękach fanów caravaningu może być sporo więcej tego typu pojazdów – tyle że z różnych względów zarejestrowanych jako „osobowe” czy „ciężarowe”.

ReklamaTylko 646 kamperów w Polsce ma instalację LPG 1
Na marginesie wspomnijmy, że pod względem posiadanej floty kamperów na pierwszym miejscu w Europie są fani caravaningu z Niemiec – w 2020 roku zarejestrowanych było tam dokładnie 674.697 egzemplarzy, 559.800 we Francji, 240.915 we Włoszech, a np. w Austrii 32.777.

A wracając do naszego podwórka – jak wygląda popularność napędów i paliw wśród kamperów w Polsce?

- W kontekście napędów, dominuje napęd Diesla (95%), a udział napędu benzynowego wyniósł 2,7%. Odnotowano 646 szt. (1,7% udziału) samochodów na instalację LPG - informuje nas reprezentant PZPM.

Tu nie ma oczywiście zaskoczenia. Niezmiennie od lat paliwem dominującym jest olej napędowy. Dlaczego także napęd dieslowski – a nie tylko benzynowe silniki – warto poddać konwersji paliwowej? Nim więcej o walorach instalacji typu bi-fuel, przybliżmy najnowsze zmiany w przepisach.

Od 17 maja 2024 nowy obowiązek dla aut z instalacją LPG

Każdy samochód, w którym po 17 maja 2024 r. zostanie zamontowana instalacja LPG, będzie musiał posiadać naklejkę z danymi o dokonanej konwersji paliwowej. Doprecyzujmy, że nowe przepisy dotyczą tylko samochodów, które miały montaż instalacji autogazu po 17 maja 2024 r. Jeżeli montaż odbył się wcześniej, nie trzeba martwić się o naklejkę.

Nowe obowiązki wprowadziło Ministerstwo Infrastruktury w celu lepszej identyfikacji dokonujących konwersji paliwowej – nie jest wszak tajemnicą, że wśród montujących instalację LPG, znajdziemy także firmy działające w szarej strefie.

ReklamaTylko 646 kamperów w Polsce ma instalację LPG 2
Bez takiej naklejki czy tabliczki pojazd nie przejdzie badania technicznego. Może się również zdarzyć, że przy kontroli drogowej, za brak naklejki, policjant będzie chciał zatrzymać dowód rejestracyjny. Naklejka lub tabliczka musi być wykonana z trwałego materiału, aby była odporna na czynniki zewnętrzne oraz być dobrze czytelna. Ustawodawca przewidział również w swoim rozporządzeniu wzór dla takich, które należy zainstalować pod pokrywą silnika lub na ramie drzwi. Jakie informacje musi skrywać? Otóż absolutnym minimum jest: numer świadectwa homologacji, nazwę instalatora, nazwę zakładu montującego, numer porządkowy wyciągu ze świadectwa homologacji.

O walorach instalacji typu bi-fuel w kamperach

Czy w sytuacji rosnących cen paliw konwencjonalnych, można oczekiwać większego zainteresowania konwersją silników w kamperach? Zbiorniki gazowe i kompletne systemy wtrysku LPG to od wielu już lat domena polskich producentów. Produkty rodzimego przemysłu motoryzacyjnego cieszą się renomą także poza granicami kraju.

Dlaczego warto rozważyć montaż LPG w kamperze? Fabrycznie nowy zbiornik gazowy będzie cieszył nas przez 10 lat, a po pomyślnej legalizacji TDT przez kolejną dekadę! Koszty zwrócą się tym szybciej, im więcej podróżujemy. I wcale naszym pojazdem bazowym nie musi być egzemplarz z silnikiem benzynowym.

Doprawdy warto rozważyć instalację tego typu w kamperach, których napędy są dieslowskie. Zasada działania instalacji typu STAG DIESEL polega na podaniu niewielkiej dawki LPG (lub CNG) do układu dolotowego silnika. I jakkolwiek cena instalacji dedykowanej silnikom wysokoprężnym jest nieco wyższa, to taka konwersja paliwowa może się szybko zwrócić. A na pewno nasz kamper zyska na dynamice!

O czym mowa? Otóż silnik na olej napędowy z dotryskiem LPG zyskuje ok. 15-20% momentu obrotowego, tyle też mocy. Taka instalacja typu bi-fuel wydłuża także zasięg kampera. To także czystsze spaliny i niższe zużycie filtra DPF/SCR. No i po takiej konwersji podróżujemy dużo taniej.

Fot. FUGAZI Sp. J. Autogaz i Mechanika


Michał Żak27.05.2024 zdjęć 2
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News