Nie zawsze budżet będzie wskazówką, bowiem w chwili obecnej mając do dyspozycji np. 500 tyś. zł można kupić zarówno dobrze wyposażonego vana jak i skromniejszy pojazd w pełni zintegrowany. Każda z zabudów ma swoje cechy dodatnie jak i ujemne. Na pewno najważniejszym czynnikiem będzie odpowiedzenie sobie na pytanie, ile osób będzie podróżować i nocować w pojeździe? Lubicie stać wygodnie na kempingu i objeżdżać wszystko np. rowerem czy jesteście zwolennikami mobilności i potrzebny jest mały, zwinny pojazd do przemieszczania się, łatwego parkowania a przy tym ma służyć jako sypialnia? Zapewne tym, którzy przesiadają się z jednego kampera na drugi będzie łatwiej zdecydować, ponieważ znają już swoje potrzeby i wiedzą czego wymagać od nowego nabytku. Gorzej z nowicjuszami, którzy niekiedy „kupią oczami”, a dopiero podczas pierwszych wyjazdów przekonają się, że nie wszystko złoto, co się świeci. Nie ma co ukrywać, że to bardzo trudny wybór. W tym materiale przyjrzymy się dostępnym na rynku rodzajom zabudów i postaramy się z grubsza opisać podstawowe cechy.
Przykładem tego typu samochodów może być VW California, Ford Transit Custom, Mercedes V klasa czy Renault Trafic. Historia tego typu busów zaczęła się od popularnego VW Bulii z rozszerzeniem Vestfalia.
Te pojazdy cechują niewielkie rozmiary, zwrotność i komfort podróżowania zbliżony do samochodu osobowego. Mimo niewielkich rozmiarów, kubatura wraz z rozłożonym łóżkiem dachowym pozwala spać nawet czterem osobom. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że nie będzie tu jakiejś ekstra nadwyżki miejsca, dlatego takie zabudowy najlepiej spisują się w miesiącach letnich, kiedy większą część doby spędzamy na zewnątrz. Podstawą bytowania będzie zachowanie porządku, bowiem wnętrza nie oferują takiej dostępności blatów czy szafek jak np. kampery półzintegrowane. Decydując na się na takiego mikro kamperka trzeba zaakceptować brak klasycznej łazienki, a toaleta często jest tylko przenośna, co może powodować pewien dyskomfort, gdy podróżuje kilka osób. Kącik łazienkowy z toaletą kasetową występuje w tego typu pojazdach bardzo rzadko.
Woda i ścieki przechowywane są w kanistrach lub niewielkich zbiornikach. Pojemności rzędu 100 litrów i więcej są tu w zasadzie niespotykane. Miejsca na bagaż też nie grzeszą wielkością, ale dla sympatyków takich samochodów nie stanowi to zapory, wystarczy pilnować porządku i nie zabierać w podróż zbędnych rzeczy. Sporym atutem vanów są wymiary. Długości oscylujące w granicach 490 do 560 cm oraz wysokości do 200 cm dają swobodę w parkowaniu nawet w podziemnych parkingach lub tam, gdzie pojawiają się bramownice ograniczające wjazd dla wyższych samochodów. Wnętrza najczęściej zabudowane są mebelkami za fotelem kierowcy. Znajdziemy tam kompaktowych rozmiarów kuchenkę, szafkę, w której przechowuje się też toaletę przenośną, a dalej miejsca do przechowywania drobnych akcesoriów. Obok najczęściej instaluje się siedzisko do jazdy dla dwóch lub trzech osób. To miejsce można rozkładać do spania.Zalety
Wady
Ta grupa pojazdów kempingowych zdecydowanie ożywiła rynek ostatnimi laty. Jeszcze nigdy kampervany nie były tak popularne jak od czasu pandemii covid 19. Przy długościach oscylujących między 540 a 680 cm nadal są to samochody zwinne i dość łatwe w manewrowaniu, choć już nie tak jak wyżej opisane vany. Gabaryty docenimy choćby przy uszczuplonych ścieżkach dojazdowych na kempingu czy parkując pod marketem na zakupy.
Mimo, iż nadal nie jest to pełnowymiarowy kamper, dysponuje się tu wystarczającą kubaturą do mieszkania. Układy kampervanów są bardzo powtarzalne. Łóżko znajdziemy najczęściej w tylnej części pojazdu i w zależności od długości blaszaka będzie ono ułożone poprzeczne bądź wzdłużnie. Dobrze zaprojektowane kampervany posiadają wystarczającą ilość szafek wiszących oraz schowków, choć trzeba mieć świadomość, że z uwagi na zwężające się ku górze nadwozie ogranicza w pewnym stopniu ich pojemność. Bagażnik na większe przedmioty, takie jak stół czy krzesełka znajduje się najczęściej z tyłu pod łóżkiem. Tutaj producenci prześcigają się w konstrukcjach, które umożliwiają nawet transport rowerów wewnątrz.Największy komfort mieszkania w kampervanie będą miały dwie osoby. Nie ma co ukrywać – jest to pojazd wąski, a zatem są pewne ograniczenia w komunikacji. Zyskujemy coś w zamian za coś innego. Jak już wspomniałem, układy, zwłaszcza te z linii producentów wielkoseryjnych są powtarzalne. W zdecydowanej większości modeli po otwarciu drzwi ujrzymy kanapę z wąskim stolikiem umiejscowione za fotelem kierowcy, dalej po tej samej stronie łazienkę, a następnie łóżko sypialne. Po drugiej stronie tuż za przesuwnymi drzwiami znajdziemy niewielki i dość wąski aneks kuchenny z lodówką i przy dobrym układzie jakąś niewielką szafką obok.
W moim odczuciu nasi rodzimi producenci kampervanów są nieco odważniejsi, ponieważ zdają się wywracać te trendy do góry nogami i już od dawna udowadniają swoimi ofertami, że utarty od lat układ kampervanów to historia. Mimo mniejszych rozmiarów nie bardzo można liczyć na to, że dobrze wyposażony kampervan będzie daleko od granicy 3500 kg. Zwłaszcza przy zabudowach opartych na MAN TGE, VW Crafter, Mercedes Sprinter czy najdłuższych modelach tzw. trojaczków, czyli Fiacie Ducato, Citroenie Jumper czy Peugeot Boxer trzeba być ostrożnym przy pakowaniu.
Zalety
Wady
To obecnie najpopularniejsza forma zabudowy kamperów. Bazą do ich budowy są podwozia samochodów dostawczych. Najczęściej są to Fiat Ducato, Citroen Jumper, Peugeot Boxer, Mercedes Sprinter i Ford Transit.
Konstrukcja części mieszkalnej kampera półzintegrowanego połączona jest z tzw. bazą, czyli podwoziem z kabiną. W półintegrze znajdziecie zdecydowanie więcej miejsca do przechowywania. Jest też zdecydowanie przestronniej niż w kampervanie.
Płaska konstrukcja ścian z płyt warstwowych pozwala producentowi na instalację pojemniejszych szafek ściennych, schowków i szafy. Dużo więcej miejsca poświęca się na kuchnię i łazienkę zintegrowaną lub nawet z osobną kabiną prysznicową.
Materiały zastosowane do budowy ścian poszycia lepiej izolują wnętrze, ale straty ciepła odczujemy jednak przez słabo izolowaną kabinę, co da o sobie znać w zimie. Kampery półzintegrowane występują już od 599 cm do ok. 740 cm długości. Warto dobrze przemyśleć zakup, aby nie tylko spełniał warunki bytowe, ale nie był udręką przy manewrowaniu i parkowaniu. Przy dłuższych zabudowach należy zwracać baczną uwagę na dość długi zwis za tylną osią, ponieważ na przełamaniach terenu czy nawet wyższych krawężnikach można sobie narobić kłopotu.
Najpopularniejszy układ zawiera dwa podłużne łóżka z tyłu lub jedno w poprzek pojazdu i w zależności od wyboru klienta, dostępne jest dodatkowo składane łóżko nad częścią wypoczynkową z przodu pojazdu. Można zatem wyspać się w cztery, a nawet pięć osób. Częstą wadą opuszczanych łóżek jest niewygodny lub niemożliwy dostęp do drzwi wejściowych i dodatkowa masa, którą generują. Część wypoczynkowa to głównie kanapa pojedyncza lub w kształcie L, duży stół i często uzupełniona bocznym siedzeniem po drugiej stronie. Kuchnie krótkie, ułożone wzdłuż lub w kształcie L. Cechą szczególną konstrukcji półzintegrowanych jest duży luk bagażowy z tyłu pojazdu. To doskonałe miejsce na bagaż, większe przedmioty czy rowery.
W przypadku kamperów półzintegrowanych, ale nie tylko, producenci od lat balansują między jakością użytych materiałów, a wagą całego pojazdu. Wszystko za sprawą limitu wagowego na prawo jazdy kat. B.
Zalety
Wady
Kampery typu alkowa, czyli z charakterystycznie wystającą zabudową nad kabiną mają długą historię i zostały po części wyparte konstrukcjami półzintegrowanymi. Obecnie powraca trend na ten typ zabudowy, zwłaszcza wśród rodzin z dziećmi. Ta dość spora nadbudowa nad kabiną tworzy dwa stałe miejsca do spania, jest też wykorzystywana do przewożenia pościeli czy innych drobiazgów.
To zdecydowany plus względem półintegry, bo nie wymaga opuszczania dodatkowego łóżka w centralnej części kampera. Niestety, taka spora czapa na dachu kabiny powoduje większe zużycie paliwa oraz podatność na wiatr.
Pojazd jest przy tym sporo wyższy niż półzintegrowany. Pozostała część zabudowy cechuje się tymi samymi walorami co półintegry.
Zalety
Wady
Cała konstrukcja kamperów zintegrowanych budowana jest przez producenta na gołym podwoziu, dostarczonym bez kabiny. Przód takiej integry wyróżnia dużych rozmiarów przednia szyba oraz brak drzwi dla kierowcy i pasażera, choć te pierwsze bywają opcją na zamówienie.
Po wejściu do wnętrza kampera w pełni zintegrowanego daje się zauważyć, że kierowca i pasażer siedzą dość daleko od przedniej szyby, co na pozór zabiera sporo miejsca dla przestrzeni mieszkalnej. W rzeczywistości taki układ daje jednak nieco więcej przestrzeni. Cechą pozytywną jest izolacja nadwozia na całej powierzchni z dodatkowo podwójną podłogą. Użytkownicy decydujący się na ten typ zabudowy z reguły wymagają od kampera nieco więcej. Nie chodzi tu tylko o jakość, ale i design. Układy wnętrza w większości nie wyróżniają się niczym innym niż znane z kamperów półzintegrowanych. Popularność od lat trzymają rozwiązania z łóżkami pojedynczymi z tyłu oraz składane łóżko nad kabiną, które nie zabiera aż tyle miejsca jak w półintegrze. Aneksy kuchenne są częściej dobrze wyposażone, a do dyspozycji jest duża lodówka. Łazienki są dość przestronne i często dysponują osobną kabiną prysznicową.
Zabudowa z racji dość skomplikowanej konstrukcji i wyposażenia cechuje wyższa cena zakupu w porównaniu do pozostałych, wcześniej opisanych. Zabudowa w pełni zintegrowana o DMC do 3500 kg, czyli na prawo jazdy kat. B to raczej powód do szyderczego uśmiechu niż zdania sobie sprawy z powagi sytuacji. Fakt, wiele z tych pojazdów jest tak homologowana, ale użytek z ładowności jest bardzo mizerny. Tu raczej bez kategorii C i rozszerzeniu DMC się nie obejdzie. To niesie za sobą dodatkowe opłaty drogowe, ale o tym każdy szofer zapewne wie.
Zalety
Wady
Kampery nazywane w branży linerami wyglądem przypominają raczej autobusy. Przykładami marek są Concorde, Niesmann + Bischoff czy Morelo. Są jak kampery w pełni zintegrowane, ale znacznie większe, cięższe i mają znacznie wyższą cenę. Za ceną podąża luksus, wyposażenie i ogromna przestrzeń.
Linery również mają z tyłu bagażnik, z tą różnicą, że można tam przewozić…np. samochód osobowy.
Zabudowy linerów budowane są na podwoziach samochodów ciężarowych takich jak Iveco, Mercedes. Podróżujący siedzą tu wysoko, a dzięki wypłaszczeniu podłogi zyskuje się miejsce na ogromną przestrzeń bagażową. Mimo sporej przestrzeni życiowej, linery bywają dodatkowo wyposażane w wysuwane slidery, które powiększają metraż wnętrza.
Z racji swoich gabarytów, ale i masy, linery nie są samochodami do częstego przemieszczania się z punktu do punktu. Wymagają od kierowcy zaplanowania podróży nie tylko pod względem miejsc wypoczynku, ale i trasy przejazdu. Wszelkie ograniczenia wagowe, ograniczenia wysokości, miejsc parkingowych nabierają tu dużego znaczenia. Prawo jazdy kat. B przyda się tu ewentualnie do jazdy znajdującym się w luku bagażowym Smarta… Do prowadzenia linerów potrzebne jest prawo jazdy kat. C.
Zalety
Wady
Jak widać, wybór jest duży, a wyposażenie pojazdów wielekroć ogranicza tylko zasobność portfela kupującego i ewentualnie masa pojazdu. Aby być w pełni zadowolonym z pojazdu warto wcześniej odwiedzić targi caravaningowe i pooglądać różne rodzaje kamperów. Przymierzyć się, a najlepiej podobny wypożyczyć i na własnej skórze przekonać się czy taka konstrukcja dobrze się prowadzi i spełnia oczekiwania.