artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Pierwszy wyjazd w nowym sezonie

Czas czytania 10 minut
Pierwszy wyjazd w nowym sezonie

Przed pierwszym wyjazdem po „zimowaniu” trzeba dokonać przeglądu naszego pojazdu kempingowego. Zarówno przyczepa, jak i kamper wymagają pewnych zabiegów, bez których nie powinniśmy rozpoczynać nowego sezonu. Podpowiadamy, co trzeba zrobić!

Śnieg stopniał, mróz już nie dokucza, można więc rozpocząć kolejny wyjazdowy sezon caravaningowy. Zapewne część z nas ma już nawet zaplanowane nie tylko te najbliższe podróże. Jednak, by móc je odbyć bez problemów i bezpiecznie, musimy przyjrzeć się naszym przyczepom i kamperom, które – według statystyk – w zdecydowanej większości zimą były używane rzadko. Od czego zacząć?

Zacznij od opon
Przede wszystkim, podobnie jak w przypadku innych pojazdów, należy skontrolować zespół jezdny – i w przypadku przyczepy, i samochodu kempingowego. Sprawdźmy więc na początek stan ogumienia, ponieważ opony to jedyny element, który jest łącznikiem między pojazdem a nawierzchnią. W dużym stopniu od tego czy opony nie są zużyte i uszkodzone zależy nasze bezpieczeństwo. Jeżeli przyczepa lub kamper stały na zewnątrz przez zimowe miesiące, opony były narażone na niekorzystne czynniki, takie jak słońce czy mróz. Należy sprawdzić dokładnie czy nie posiadają pęknięć, wybrzuszeń oraz ciał obcych w szczelinach bieżnika. Jeżeli w szczelinach znajdują się np. kamienie, to należy je ostrożnie usunąć.
Przed pierwszym wyjazdem należy sprawdzić najważniejsze elementy pojazdów: hamulce, światła, działanie wycieraczek i stan zbiornika płynu do spryskiwaczy w kamperze (podczas złych warunków atmosferycznych płyn do spryskiwaczy jest niezbędny).

ReklamaPierwszy wyjazd w nowym sezonie 1
Pierwszy wyjazd w nowym sezonie 2

Przed pierwszym wyjazdem w nowym sezonie należy przeprowadzić przegląd zarówno przyczepy, jak i kampera.

Światła, akumulator, markiza
Jeżeli akumulator był przechowywany poza pojazdem (a tak powinno być), to przynieśmy go do pojazdu. Po podłączeniu, sprawdźmy czy działają wszystkie światła – nie tylko zewnętrzne, jak w samochodzie, ale także oświetlenie wewnątrz kampera czy przyczepy. Od niego będzie zależał nasz komfort wieczorem czy w nocy.
Jeżeli nasz pojazd posiada rolety i moskitiery, należy ocenić ich stan, by dobrze spełniały swoje zadania podczas kempingowania. Obejrzyjmy i rozłóżmy także markizy i przedsionki, które są jednymi z najważniejszych sprzętów kempingowych po przybyciu na miejsce i lepiej wszelkie usterki zlikwidować przed pierwszym wyjazdem.
Pierwszy wyjazd w nowym sezonie 3

Butle gazowe, oprócz dostarczania gazu do kuchenki, służą też do ogrzewania pojazdu. Sprawdzajmy szczelność instalacji gazowej jak najczęściej.
Pierwszy wyjazd w nowym sezonie 4

Dbajmy o instalacje gazowe i elektryczne. Pamiętajmy, że kamper może spłonąć w zaledwie dwie minuty.

Instalacje – najważniejsza gazowa
Kamper i przyczepa różnią się od samochodów osobowych tym, że mają instalacje, których tamte są pozbawione. Punktem pierwszym w ich przeglądzie, który gwarantuje nam bezpieczeństwo wypoczynku, jest sprawdzenie szczelności instalacji gazowej. W każdym kamperze znajduje się kilka urządzeń zasilanych gazem: lodówka, kuchenka oraz ogrzewanie, a w niektórych modelach również bojler gazowy. Należy sprawdzić czy urządzenia są sprawne i będą spełniały swoje funkcje. Pamiętajmy, że lodówka ma trzy opcje pracy: zasilanie prądem o typowym napięciu 230 V, zasilanie gazowe oraz z instalacji 12 V (w czasie jazdy). Musimy sprawdzić, czy wszystkie opcje działają prawidłowo. Następnym etapem jest przegląd kuchenki gazowej oraz ogrzewania przyczepy czy kampera.

ReklamaPierwszy wyjazd w nowym sezonie 5
Instalacja wodna i łazienka

Po sezonie zimowym należy skontrolować również instalację wodną, czyli sprawność kranów, pompki wody oraz stan drożności odpływu. Zajrzyjmy do bardzo ważnego miejsca w naszym pojeździe – do łazienki. Po sprawdzeniu, czy po zimie wszystko działa, warto WC napełnić płynami przeznaczonymi do toalet chemicznych. Jeżeli jednak typ naszej toalety ma niezależny od głównego zbiornika wody własny zbiornik, to napełniamy go wodą. Do takich toalet często stosuje się zestaw dwóch płynów: jeden do zbiornika na wodę, drugi do zbiornika na fekalia. Najczęściej można te płyny kupić w komplecie. Zaopatrzmy się też w zapas papieru toaletowego (najlepiej celulozowego) oraz zapas płynów do toalety.

Wnętrze po zimie
We wnętrzu naszego pojazdu sprawdźmy stan pokrowców na materace i zasłonek – może trzeba je uprać przed rozpoczęciem sezonu, jeżeli zostały na zimę w środku? Jeżeli przechowywaliśmy je w domu, wystarczy je przynieść do pojazdu. W czasie, gdy będziemy czyścić wnętrze, wystawmy materace na zewnątrz, by mogły się nieco przewietrzyć. Odkurzmy też wnętrze, nie pomijając żadnej szafeczki ani pojemników na pościel. Odkurzone miejsca przetrzyjmy lekko wilgotną szmatką. Lepiej jest, gdy szmatka będzie wilgotna, a nie mokra, bo gdy posiadamy meble wykonane z płyty wiórowej, to „pije” ona wodę, a następnie pęcznieje. Możemy użyć płynów do czyszczenia drewna lub po prostu szmatek antyelektrostatycznych do różnych powierzchni. Zostawmy potem pojazd otwarty przez jakiś czas, by wszystko zdążyło dokładnie wyschnąć. Do takich porządków niezbędna jest ładna pogoda – gdy jest wilgotno i pochmurnie wnętrze może nie wyschnąć w ciągu dnia.
Pierwszy wyjazd w nowym sezonie 6

Generatory prądu i zbiorniki na wodę najczęściej znajdują pod podłogą przyczepy/kampera.
Pierwszy wyjazd w nowym sezonie 7


Oby nie było wilgoci
Istotną kwestią jest również ocena stanu zawilgocenia. Gdy wydaje nam się, że w kamperze czy przyczepie jest zbyt wilgotno, najlepiej zwrócić się do wyspecjalizowanych firm, które za pomocą odpowiednich urządzeń są w stanie dokładnie określić gdzie i w jakim stopniu pojazd jest nieszczelny. Pamiętajmy, że zacieki są bardzo łatwe do usunięcia tylko w początkowej fazie – gdy je zlekceważymy, narażamy się na poważne skutki – zarówno techniczne, jak i finansowe.
Warto też umyć nasz pojazd z zewnątrz za pomocą środków kosmetycznych – pomocne mogą okazać się te, których używa się do mycia łodzi. Po dokładnym umyciu sprawdźmy jeszcze raz, czy w środku nie pojawiły się nigdzie zacieki. Szczególnie dokładnie przyjrzyjmy się wszystkim narożnikom oraz okolicom okien i ich elementom montażowym.
Pierwszy wyjazd w nowym sezonie 8

Warto sprawdzić również oświetlenie, by móc na wyjeździe wieczorową porą mile spędzić czas pod oświetloną markizą.

CZYM JEŻDZIMY

Niezależnie od tego jaki samochód czy przyczepę kempingową posiadamy, do sezonu trzeba się przygotować. Oto przegląd i podział pojazdów caravaningowych.

Typy kamperów
Klasyfikować kampery można na kilka sposobów. Najczęściej spotykany podział wykorzystuje jako kryterium konstrukcję budowy nadwozia. Wyróżniamy więc: typ alkowa (z charakterystyczną nadbudową nad kabiną kierowcy, w której znajduje się dodatkowa sypialnia), typ profil czy też półintegral (z seryjną kabiną, np. Fiata Ducato, Mercedesa Sprintera czy Forda Transita oraz zabudowaną częścią mieszkalną) i tzw. w pełni zintegrowane (wykonane przez producenta od podstaw, bez wykorzystania seryjnej kabiny innej marki).
Najwyższy komfort podróżowania oferują kampery zintegrowane. Ich cena kupna i wynajmu jest najczęściej wyższa niż innych typów samochodów kempingowych. Natomiast kampery z alkową oferują z reguły więcej miejsc do spania, bo przynajmniej dla czterech osób.
Gdy zastosujemy jako kryterium ramę podwozia, kampery możemy podzielić również na pojazdy z oryginalną ramą samochodu dostawczego i specjalnie obniżoną, lżejszą ramą, przystosowaną dla potrzeb caravaningu. Najpopularniejsze są kampery z obniżoną ramą, ponieważ dzięki temu obniża się środek ciężkości – co znacząco wpływa na bezpieczeństwo, komfort podróżowania i umożliwia przewóz większej ilości bagażu.

Rodzaje przyczep kempingowych
Przyczepy kempingowe stałe to najbardziej rozpowszechnione modele wśród wszystkich rodzajów przyczep. Są to przyczepy nieskładane, zbudowane z elementów o sztywnej konstrukcji. Podstawowe wyposażenie przyczepy (podobnie jak w kamperze) obejmuje: miejsca noclegowe i wypoczynkowe, aneks kuchenny oraz łazienkę z toaletą.
Kolejnym wyznacznikiem komfortu przebywania w przyczepie jest powierzchnia użytkowa. Biorąc pod uwagę dostępne przyczepy, należy wyróżnić jednostki: małe (od 2,8 m do 4,2 m długości), średnie (od 4,2 m do 5,5 m) i duże (powyżej 5,5 m). Nikogo już nie dziwią wielkie, dwuosiowe konstrukcje o powierzchni powyżej 20 m2, których długość przekracza nawet 11 metrów.
Alternatywą dla dużych przyczep klasycznego typu są przyczepy kempingowe składane, bowiem w stanie złożonym przypominają przyczepę bagażową, a rozłożone – normalną przyczepę lub rozbity namiot. Pomieścić mogą od dwóch do nawet pięciu osób. Głównym atutem tej konstrukcji jest mniejsze zużycie paliwa przez samochód (mała wysokość i waga przyczepy w porównaniu z tradycyjnymi).
Przyczepy namiotowe z kolei to modele rozkładane, które po rozłożeniu swoim wyglądem przypominają namiot rozbity na samej tylko przyczepie lub na przyczepie i częściowo na ziemi. Przyczepy namiotowe można podzielić na symetryczne i niesymetryczne, a także na modele ze sztywnymi ściankami.
Ciekawym rozwiązaniem dla miłośników caravaningu są naczepy kempingowe – to odmiana przyczepy, której przednia część spoczywa na pojeździe ciągnącym. Tego typu naczepy można podzielić na sztywne i ruchome. Pojazd sztywny to najczęściej połączenie samochodu osobowego z naczepą kempingową. Wyposażenie takiej naczepy jest zazwyczaj ograniczone ze względu na małe wnętrze (często nie ma WC, a jedynie łóżko, stolik i niewielką kuchenkę do gotowania).
Pierwszy wyjazd w nowym sezonie 9

Przed każdym wyjazdem i ponownym ruszeniem w drogę, sprawdźmy czy wszystkie szafki i szuflady są dobrze zamknięte.
Pierwszy wyjazd w nowym sezonie 10

Podróżując z przyczepą, zainstalujmy dodatkowe lusterko, dzięki któremu lepiej będziemy widzieć, co dzieje się poza obrysem przyczepy.

Dobrze umieść i zamocuj bagaż
Źle zamocowany bagaż na bagażniku dachowym, jak i wewnątrz pojazdu, jest bardzo niebezpieczny. Warto pamiętać, by bagaż rozkładać równomiernie – co szczególnie ważne jest w przypadku przyczep – po obu stronach. Starajmy się nie obciążać wiszących półek, a bardziej wykorzystywać schowki oraz szafki stojące na podłodze. Pilnujmy nacisku na dyszel, aby nie przesadzić, a jednocześnie nie obciążajmy zbyt mocno tyłu przyczepy. Najcięższe bagaże umieszczajmy na środku – w okolicach osi przyczepy i jej środka ciężkości. Zwracajmy też uwagę na wpisy w dowodzie rejestracyjnym, które dokładnie określają ile kilogramów bagażu możemy załadować do przyczepy. Przeładowana przyczepa zagraża bezpieczeństwu podróżowania, a może też czekać nas niemiła niespodzianka, gdy spotkamy na drodze służby, które skontrolują ciężar naszego domu na kołach.
Alkowa w kamperach często jest wykorzystywana na czas jazdy jako dodatkowy bagażnik na większe sprzęty, np. krzesła czy fotele. Złe zabezpieczenie tych sprzętów grozi uszkodzeniem alkowy, w tym – uszkodzeniem jej okien. Może się też zdarzyć, że spadną one podczas jazdy, co może być niebezpieczne także dla podróżujących w środku pasażerów.
Dobrze zabezpieczmy też bagaże w luku bagażowym kampera czy przyczepy. Spakujmy i umieśćmy je tak, by jak najlepiej do siebie przylegały i nie przemieszczały się podczas jazdy czy gwałtowniejszych manewrów. Dzięki temu zapobiegniemy ich uszkodzeniom i wyeliminujemy nieprzyjemne dźwięki w czasie jazdy. Rowery czy skutery mocujmy do bagażnika za pomocą przeznaczonych do tego uchwytów oraz dodatkowych pasków mocujących koła do rynienek bagażnika. A gdy robimy sobie przerwę w podróży, poświęćmy chwilę, by sprawdzić zamocowania – tak na wszelki wypadek.

Naczynia kuchenne
Gdziekolwiek się wybieramy, zawsze warto zabrać ze sobą wyposażenie kuchenne (garnki, sztućce itd.). Większość caravaningowców używa dziś podczas podróży praktycznych, lekkich i nietłukących naczyń z melaminy. Bardzo wygodne są również talerze jednorazowe z papieru lub tworzywa sztucznego, które ograniczają zużycie wody, ponieważ nie trzeba ich zmywać.
„Tradycyjne” naczynia kuchenne, takie jak garnki czy szklanki, mają tę wadę, że mogą hałasować podczas jazdy. Oczywiście tylko wtedy, gdy ich w żaden sposób nie zabezpieczymy. Dlatego warto je przechowywać w przeznaczonych do tego odpowiednich pojemnikach lub np. pozawijać w ręczniki papierowe. Skuteczną metodą wyciszenia sztućców, które nie są wykonane z tworzyw sztucznych, jest wyłożenie szuflady, w której je przewozimy cienką warstwą gąbki lub włożenie ich do pojemnika plastikowego wyłożonego taką gąbką.
Przy okazji mała uwaga: przed każdym ruszeniem w drogę sprawdźmy, czy wszystkie szafki i szuflady są dobrze zamknięte (zamki mają najczęściej odpowiednie przyciski zabezpieczające przed otwarciem w czasie jazdy). Drzwi lodówki również zabezpieczmy przed otwarciem, wciskając odpowiedni przycisk znajdujący się zazwyczaj w górnej części drzwi lodówki.

Co jeszcze warto zabrać?
Na pewno grill, krzesełka turystyczne, dywanik do wycierania butów, koce, poduszki i pościel. W samochodzie czy kamperze powinniśmy mieć też zawsze latarkę (z dodatkowymi bateriami!), koniecznie saperkę oraz mapy (nawigacja może przecież przestać działać). Jeżeli wyruszamy, by odpoczywać uprawiając nasze ulubione sporty, nie zapomnijmy o sprzęcie – czy będzie to wędka, rower, czy deska surfingowa. Chyba nie trzeba przypominać o lornetce i aparacie fotograficznym? Pamiętajmy jednak, że każdy zbędny kilogram wpływa na osiągi naszego kampera czy zestawu i zużycie paliwa.
Więcej o tym jakie akcesoria mogą okazać się niezbędne w czasie urlopu piszemy w artykule „Co zabrać na kemping?” (strona 28)
Już przed samym wyjazdem upewnijmy się też, czy pasażerowie siedzą na miejscach i mają… zapięte pasy. W przypadku samochodu osobowego to dość oczywiste, ale warto pamiętać, że także w kamperze trzeba je zapinać! A chodzi przecież o nasze wspólne bezpieczeństwo, dzięki któremu możemy razem cieszyć się caravaningiem.

Dariusz Wołodźko


Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News