artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac
Obciążenia klimatyczne szyb w kamperach ekspedycyjnych

Obciążenia klimatyczne szyb w kamperach ekspedycyjnych

Czas czytania 5 minut

Ekstremalne różnice wysokości i różnice temperatur podczas podróży w różne zakątki świata przyspieszają starzenie się szyb zespolonych w zabudowie kempingowej. I właśnie w tym miejscu pojawia się pomysł SWISSPACER AIR - metalowa tulejka zintegrowana ze specjalną membraną  do kompensacji ciśnienia.

Standardowa szyba zespolona to z reguły hermetycznie zamknięty układ. Podczas produkcji zespolenia powietrze jest zamykane w przestrzeni międzyszybowej w taki sposób, by nie dopuścić do jego ucieczki. W przypadku zmiany temperatury lub ciśnienia powietrza, w systemie tym wytwarza się nadciśnienie albo podciśnienie. A to wiąże się z ryzykiem odkształcenia szkła i prowadzi do powstawania obciążeń w obrębie szyby i uszczelnienia krawędzi. Jeżeli takie naprężenia będą zbyt duże, to szkło pęknie! Rozszczelnienie krawędzi może spowodować też przedwczesne starzenie szyby zespolonej.

SWISSPACER AIR kompensuje ciśnienie w szybie zespolonej, znacznie obniżając wspomniane obciążenia, dzięki czemu ryzyko pęknięcia szyby jest minimalne. Odkąd kilka lat temu Niemiecki Instytut Techniki Budowlanej (DIBt) zaopiniował pozytywnie remedium na „obciążenia klimatyczne”, jest to jedyne dopuszczone rozwiązanie, które umożliwia wyrównywanie ciśnienia w zespoleniach okien, tj. w szybach podwójnych.

Odprężone i mobilne rozwiązanie na duże wysokości

Dlaczego pojazdy ekspedycyjne, kampery 4x4 są szczególnie narażone na ekstremalne warunki pogodowe? 

ReklamaŚT - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Nadciśnienie albo podciśnienie może powstać w szybach zespolonych pod wpływem różnic temperatur albo wysokości.

Czynniki te są nazywane „obciążeniami klimatycznymi” i mogą doprowadzić do degradacji szyb. To właśnie ze względu na małe rozmiary szyb w pojazdach turystycznych obciążenia klimatyczne są krytyczne.

By przeciwdziałać przedwczesnemu starzeniu się czy degradacji takich okien SWISSPACER AIR opracował metalową tulejkę, w której zintegrowana jest specjalna membrana. Specyficzna konstrukcja produktu zapobiega zjawisku gromadzenia się pary wodnej w przestrzeni międzyszybowej, które może prowadzić do kondensacji lub uszkodzenia. Ten pomysłowy komponent gwarantujący kompensację ciśnienia w szybach zespolonych, minimalizuje takie naprężenia, dzięki czemu sytuacje krytyczne już się nie pojawiają.

Montaż SWISSPACER AIR

Gdzie takie membrany wykazały swą funkcjonalność? Wszędzie tam, gdzie w szybkim tempie trzeba przetransportować ramy okienne na duże wysokości, więc np. kolejką górską. Przykładem jest schronisko w Riederalp, w szwajcarskim kantonie Valais, gdzie wszystkie okna zostały zmodernizowane i wyposażone w SWISSPACER Air. Również tutaj konieczny był transport kolejką górską. Przy różnicy wysokości rzędu 1166 m i czasie przewozu 9 minut, prędkość wznoszenia wynosiła 130 m/min – dzięki SWISSPACER Air nie stanowiło to żadnego problemu (więcej na www.swisspacer.com).

Produkt montowany może być na dwa sposoby. Najszybciej jest wywiercić otwór w utwardzonym szczeliwie i wkręcić SWISSPACER AIR wraz z małą uszczelką o-ring. Odbywa się to niezależnie od pozostałego procesu produkcji, więc to rozwiązanie na rynek wtórny, z którego skwapliwie mogą skorzystać np. producenci kamperów ekspedycyjnych. Alternatywnie, SWISSPACER AIR można zamontować w trakcie normalnego procesu produkcji. Tym drogim tropem poszedł startup extremfenster GmbH.

ReklamaObciążenia klimatyczne szyb w kamperach ekspedycyjnych 2
Okna ekstremalnie wytrzymałe na „obciążenia klimatyczne”

Dziś spółka extremfenster GmbH w obszarze okien do kamperów z powodzeniem, bo od 2019 roku stosuje w swoich produktach do budowy kamperów membranę SWISSPACER Air. Opracowane przez extremfenster aluminiowe okno SKI posiada stabilne skrzydło oraz ościeżnicę z izolowanych, termicznie odseparowanych profili aluminiowych. Dzięki trzem okalającym płaszczyznom uszczelniającym konstrukcja ta jest całkowicie pyło- i wodoszczelna.

Opracowano kilkanaście modeli takich ekstremalnie wytrzymałych okien. Najmniejszy model SKI 4444 ma wymiary 440mm x 440mm i waży 8,5 kg, a największy (SKI 14070, 1400 mm x 700mm) to aż 30 kg. Wspomniane modele kosztują odpowiednio: 969 i 1269 EUR. Wysokiej jakości zawiasy nożycowe gwarantują pełen komfort fanom caravaningu (więcej na: extremfenster.de). Dzięki profilom aluminiowym o grubości 50 mm możliwy jest bezproblemowy montaż w ścianach o grubości 40 mm lub większej.

To specjalnie opracowane przeszklenie do kamperów sprawdziło się już znakomicie zarówno podczas ekspedycji do Meksyku na wysokości 4.400 metrów jak i w Andach na wysokości 3.500 metrów. A teraz powstaje na zlecenie klienta jeden z pojazdów turystycznych, który ma wyruszyć na Elbrus – najwyższy (5.642 m n.p.m.) szczyt Kaukazu. Również i w tym przypadku SWISSPACER Air zapewni wymaganą redukcję ciśnienia w przestrzeni międzyszybowej.

Kolejne projekty extremfenster GmbH

Opracowywanie przeszkleń nadających się do zastosowań wysokościowych nie jest jeszcze zakończone. Dzień w dzień zespół firmy extremfenster opracowuje nowe rozwiązania o ulepszonej wydajności.

- Aktualnie budujemy przeszklenie Saint Gobain ze specjalną powłoką do szyb zespolonych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu. Szyby te blokują prawie całkowicie ciepło podczerwone i powodują, że wnętrze nie będzie się nagrzewać - wyjaśnia Constantin Hanov-Blum, extremfenster GmbH.

Fot. SWISSPACER / extremfenster GmbH


Rafał Dobrowolski20.06.2023 zdjęć 6
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News