artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Nowości Fiata dla caravaningu

Czas czytania 7 minut
Nowości Fiata dla caravaningu

Odchudzona – o bagatela 50 kg! – najmocniejsza odmiana silnikowa bestsellera wśród kamperów, debiut Talento – nowego gracza na rynku kampervanów i Fullback – bardzo wdzięczna baza dla fanów off-roadu. Program produkcyjny Fiat Professional jeszcze nigdy nie był tak świetnie skompletowany dla przemysłu caravaningowego.

Nowości Fiata dla caravaningu 1

Prezentacja obowiązującej gamy silników potwierdza strategię Fiat Professional opartej na zasadzie „optymalny wybór silnika”. Pod maski Ducato trafią silniki: 115 Multijet, 130 Multijet, 150 Multijet, 150 Ecojet, 180 Multijet, Power 140 Natural Power (na gaz CNG). Dwa ostatnie to nowość w programie Fiat Professional.

Podczas dwudniowego spotkania z dziennikarzami pt. Fiat Professional Range, które odbyło się w Turynie (Włochy) w dniach 17-18 czerwca br., inżynierowie koncernu przybliżyli program produkcyjny, który nie pozostanie bez wpływu na przemysł turystyki motorowej na całym świecie. Gama modeli i prezentowane plany sprzedażowe nie pozostawiają złudzeń – kampery z logiem Fiat mają wielką szansę podbić serca wszystkich fanów caravaningu. Ducato, Talento, Fullback – niby tylko trzy, ale kombinacja odmian (typów i przeznaczenia, długości, wysokości, rozstawu osi, ładowności, wersji silnikowych...) gwarantuje, że karosujący zabudowy i dokonujący konwersji (np. furgonów) zyskują wymarzoną „bazę”, która tylko czeka, by stać się „domem na kołach”.
Nowości Fiata dla caravaningu 2

Talento z długim rozstawem osi oferuje największą kubaturę (o 30% większą od Scudo) w segmencie lekkich pojazdów użytkowych.

ReklamaNowości Fiata dla caravaningu 3
Najmocniejszy Ducato „zgubił” 50 kg

2.3/150 KM czy 3.0/180 KM? Idealny dla wymagających, a może prymat najlepszych osiągów? Podobne wątki dyskusji na forach caravaningowych tracą odtąd moc obowiązywania. Od teraz można się cieszyć flagowym, bo nadal najmocniejszym kamperem, tyle że oszczędniejszym (o 18%), a przy okazji zyskać na ładowności (50 kg). Prezentacja obowiązującej gamy silników potwierdza strategię Fiat Professional opartej na zasadzie „optymalny wybór silnika” („one mission – one engine”), bo też w duchu downsizingu. Rezygnując z flagowej 3-litrówki, debiutuje najmocniejsza wersja najbardziej popularnego litrażu, która spełnia oczywiście najnowszą normę (Euro 6). Typoszereg silników o pojemności 2,3 litra wzbogaca się bowiem o odmianę 180 Multijet 2 Power (177 KM i 400 Nm).
– Nasza zewsząd praktyczna „kostka Rubika” zyskuje kolejny argument, tak pożądany przez firmy budujące kampery – podkreślił Massimiliano Ranieri, szef marketingu i sprzedaży w Fiat Professional.
Mniejszy silnik to o 50 kg lżejsze Ducato, a prócz niepogorszonych osiągów użytkownika ucieszy niższy apetyt na paliwo (6,1 – 6,7 l / 100 km wg normy NEDC).
Nowości Fiata dla caravaningu 4

Akcenty caravaningowe padały podczas spotkania w Turynie wielokrotnie. Food-truck na bazie Ducato jest tego najlepszym dowodem.

...szukaliśmy też odpowiedzi
Najciekawsza zapowiedź nie padła podczas oficjalnych przemów. Czołowego inżyniera firmy zapytaliśmy, co stoi na przeszkodzie, by furgon Ducato w tylnej części nadwozia miał nie tylko dzielone drzwi, a uchylne – otwierane niczym w kombi. Z punktu widzenia technicznego, absolutnie nic – usłyszeliśmy. Co więcej, homologacja takich kampervanów jest tylko kwestią czasu i co ważniejsze, unoszona pokrywa stanowić może stelaż dla ścian bocznych przedsionka nie tylko w wersjach furgon z niskim dachem!
ReklamaNowości Fiata dla caravaningu 5
Pamiętacie „AddiDrive, czyli dołącz napęd tylnej osi” – artykuł z poprzedniego wydania PC? Okazuje się, że z rozwiązaniem tym inżynierowie Fiata wiążą ogromne nadzieje. Poprawa dzielności nr 1 wśród kamperów jawi się więc wybitnie ciekawie i tylko czekać na kolejne komunikaty firmy.
Tylko w Europie w roku ubiegłym pozycja firmy w segmencie pojazdów użytkowych wzrosła do 11,3% w porównaniu do 10% w roku 2014. Od wielu lat liderem tegoż segmentu jest Ducato (ok. 21%), model dzierżący tytuł „króla w przemyśle carvaningowym”, skoro ponad 75% zarejestrowanych samochodów kempingowych w Europie bazuje na Ducato, a 3 na 4 kampery buduje się dziś nie inaczej, jak bazując na bestsellerze marki, którą w ciągu 35 lat wybrało ponad 2,9 miliona klientów. Kolejni fani włoskiej marki? Zyskali też zupełnie nowych bohaterów.
Nowości Fiata dla caravaningu 6

Podczas naszej wizyty we Włoszech mieliśmy okazję potwierdzić rasowy charakter terenówki Fullback w bardzo grząskim terenie.
Nowości Fiata dla caravaningu 7

Fullback to propozycja w trzech konfiguracjach: kabina przedłużona, podwójna kabina (na zdjęciu) i podwozie do zabudowy.

Talento

– Nasi inżynierowie wybrali jedną z najlepszych platform samochodowych w Europie, by odpowiedzieć w możliwie najlepszy sposób do rozwoju segmentu, który wzrósł o ponad 30% w ciągu ostatnich pięciu lat – rozpoczął Domenico Gostoli, prezes Fiat Professional w Europie. – Talento z długim rozstawem osi będziemy rywalizować po raz pierwszy w dużej części średniego segmentu. Samochód ten wyróżnia się wszechstronnością i możliwością dostosowania do różnych wymagań klientów, ale także swoją nazwą – Talento, która to zgodnie z tradycją marki Fiat Professional nawiązuje zarówno do ładowności modelu, jak i do historycznej jednostki miary wagi i pieniądza. Nazwa ma mocne, symboliczne przesłanie, które akcentuje to, co auto „potrafi zrobić”, jego możliwości, jego „talent”. Są to istotne cechy, pozwalające sprostać nowym wyzwaniom przyszłości.
W gamie dostawczych modeli Fiata zastępuje Scudo, a z długim rozstawem osi będzie po raz pierwszy w historii firmy rywalizować z mocno reprezentowanymi dziś kampervanami konkurentów. Gdy porównać najdłuższe odmiany obu, to w odróżnieniu do poprzednika zyskał 35 cm centymetrów we wnętrzu, więc z długością 294 cm za przednimi fotelami jawi się kusząco dla urządzenia np. mobilnego biura na kołach.
Talento wypełnia lukę pomiędzy gamą Doblo Cargo a Ducato (swoją drogą, segment tego rynku wzrósł o ponad 30% w ciągu ostatnich pięciu lat), a to oznacza, że staje wyjątkowo atrakcyjny dla przemysłu caravaningowego. I nie mamy tu na myśli tylko i wyłącznie segmentu kampervanów, acz 8,6 m3 robi wrażenie. Ładowność do 1249 kg i aż do 3060 kg DMC, w połączeniu z propozycją z karosowania zabudowy (mieszkalnej) o długości 310 cm i 215 cm to nowe możliwości dla konwerterów!
Włosi pokazali np. odmianę kombi, m.in. ekskluzywną salonkę. Konwersja ta została wykonana we współpracy z firmą Focaccia, a we współpracy z firmą Olmedo – pojazd przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

Fullback
W rugby i futbolu amerykańskim Fullback jest ostatnim człowiekiem w obronie, a także pierwszym, od którego spodziewa się kontrataku.
– Nazywając tak naszego pickupa 4x4, podkreślamy, że jest wytrzymały i zawsze gotów sprostać potrzebom użytkownika – mówił M. Ranieri. – Fullback wprowadzi nas na nowe terytoria, a także do nowych grup zawodowych, dla których priorytetem jest wytrzymałość, niska cena zakupu i prostota obsługi.
Ciężarówka typu pick-up to jeden z najważniejszych segmentów (22%) w regionie EMEA. Podczas gdy udział takich w sprzedaży na rynkach Europy oscyluje wokół 6%, to już w Afryce i na Bliskim Wschodzie sięga 70%.
Debiut takiego też modelu w ofercie Fiat Professional stanowi kolejny krok w dziedzinie produktów i usług dopasowanych do potrzeb profesjonalistów, wyczekujących propozycji mocno zindywidualizowanych. Ładowność rzędu 1 tony, uciąg ponad 3 ton, kilka wersji kabin – te i inne walory skłaniają, by Fullback był nie tylko „koniem pociągowym” przyczep, ale zgrabną przeprawówką 4x4 (kamper z kapsułą mieszkalną?). Ekstremalne wyprawy off-road (m.in. za sprawą centralnej blokady mechanizmu różnicowego) zapewni turbodiesel Common Rail o pojemności 2,4 litra w specyfikacji (do wyboru): 150 KM/380 Nm lub 180 KM/430 Nm.
O modelu testowanym przez nas na górskich odcinkach można powiedzieć wiele dobrego, bo też satysfakcjonujących własności terenowych nie psuje żaden niepożądany hałas – spasowanie elementów (nie tylko tapicerki) oceniamy na 5+!


Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News