Odchudzona – o bagatela 50 kg! – najmocniejsza odmiana silnikowa bestsellera wśród kamperów, debiut Talento – nowego gracza na rynku kampervanów i Fullback – bardzo wdzięczna baza dla fanów off-roadu. Program produkcyjny Fiat Professional jeszcze nigdy nie był tak świetnie skompletowany dla przemysłu caravaningowego.
Prezentacja obowiązującej gamy silników potwierdza strategię Fiat Professional opartej na zasadzie „optymalny wybór silnika”. Pod maski Ducato trafią silniki: 115 Multijet, 130 Multijet, 150 Multijet, 150 Ecojet, 180 Multijet, Power 140 Natural Power (na gaz CNG). Dwa ostatnie to nowość w programie Fiat Professional.
Podczas dwudniowego spotkania z dziennikarzami pt. Fiat Professional Range, które odbyło się w Turynie (Włochy) w dniach 17-18 czerwca br., inżynierowie koncernu przybliżyli program produkcyjny, który nie pozostanie bez wpływu na przemysł turystyki motorowej na całym świecie. Gama modeli i prezentowane plany sprzedażowe nie pozostawiają złudzeń – kampery z logiem Fiat mają wielką szansę podbić serca wszystkich fanów caravaningu. Ducato, Talento, Fullback – niby tylko trzy, ale kombinacja odmian (typów i przeznaczenia, długości, wysokości, rozstawu osi, ładowności, wersji silnikowych...) gwarantuje, że karosujący zabudowy i dokonujący konwersji (np. furgonów) zyskują wymarzoną „bazę”, która tylko czeka, by stać się „domem na kołach”.
Talento z długim rozstawem osi oferuje największą kubaturę (o 30% większą od Scudo) w segmencie lekkich pojazdów użytkowych.
Najmocniejszy Ducato „zgubił” 50 kg 2.3/150 KM czy 3.0/180 KM? Idealny dla wymagających, a może prymat najlepszych osiągów? Podobne wątki dyskusji na forach caravaningowych tracą odtąd moc obowiązywania. Od teraz można się cieszyć flagowym, bo nadal najmocniejszym kamperem, tyle że oszczędniejszym (o 18%), a przy okazji zyskać na ładowności (50 kg). Prezentacja obowiązującej gamy silników potwierdza strategię Fiat Professional opartej na zasadzie „optymalny wybór silnika” („one mission – one engine”), bo też w duchu downsizingu. Rezygnując z flagowej 3-litrówki, debiutuje najmocniejsza wersja najbardziej popularnego litrażu, która spełnia oczywiście najnowszą normę (Euro 6). Typoszereg silników o pojemności 2,3 litra wzbogaca się bowiem o odmianę 180 Multijet 2 Power (177 KM i 400 Nm). – Nasza zewsząd praktyczna „kostka Rubika” zyskuje kolejny argument, tak pożądany przez firmy budujące kampery – podkreślił Massimiliano Ranieri, szef marketingu i sprzedaży w Fiat Professional. Mniejszy silnik to o 50 kg lżejsze Ducato, a prócz niepogorszonych osiągów użytkownika ucieszy niższy apetyt na paliwo (6,1 – 6,7 l / 100 km wg normy NEDC).
Akcenty caravaningowe padały podczas spotkania w Turynie wielokrotnie. Food-truck na bazie Ducato jest tego najlepszym dowodem.
...szukaliśmy też odpowiedzi Najciekawsza zapowiedź nie padła podczas oficjalnych przemów. Czołowego inżyniera firmy zapytaliśmy, co stoi na przeszkodzie, by furgon Ducato w tylnej części nadwozia miał nie tylko dzielone drzwi, a uchylne – otwierane niczym w kombi. Z punktu widzenia technicznego, absolutnie nic – usłyszeliśmy. Co więcej, homologacja takich kampervanów jest tylko kwestią czasu i co ważniejsze, unoszona pokrywa stanowić może stelaż dla ścian bocznych przedsionka nie tylko w wersjach furgon z niskim dachem! Pamiętacie „AddiDrive, czyli dołącz napęd tylnej osi” – artykuł z poprzedniego wydania PC? Okazuje się, że z rozwiązaniem tym inżynierowie Fiata wiążą ogromne nadzieje. Poprawa dzielności nr 1 wśród kamperów jawi się więc wybitnie ciekawie i tylko czekać na kolejne komunikaty firmy. Tylko w Europie w roku ubiegłym pozycja firmy w segmencie pojazdów użytkowych wzrosła do 11,3% w porównaniu do 10% w roku 2014. Od wielu lat liderem tegoż segmentu jest Ducato (ok. 21%), model dzierżący tytuł „króla w przemyśle carvaningowym”, skoro ponad 75% zarejestrowanych samochodów kempingowych w Europie bazuje na Ducato, a 3 na 4 kampery buduje się dziś nie inaczej, jak bazując na bestsellerze marki, którą w ciągu 35 lat wybrało ponad 2,9 miliona klientów. Kolejni fani włoskiej marki? Zyskali też zupełnie nowych bohaterów.
Podczas naszej wizyty we Włoszech mieliśmy okazję potwierdzić rasowy charakter terenówki Fullback w bardzo grząskim terenie.
Fullback to propozycja w trzech konfiguracjach: kabina przedłużona, podwójna kabina (na zdjęciu) i podwozie do zabudowy.
Talento – Nasi inżynierowie wybrali jedną z najlepszych platform samochodowych w Europie, by odpowiedzieć w możliwie najlepszy sposób do rozwoju segmentu, który wzrósł o ponad 30% w ciągu ostatnich pięciu lat – rozpoczął Domenico Gostoli, prezes Fiat Professional w Europie. – Talento z długim rozstawem osi będziemy rywalizować po raz pierwszy w dużej części średniego segmentu. Samochód ten wyróżnia się wszechstronnością i możliwością dostosowania do różnych wymagań klientów, ale także swoją nazwą – Talento, która to zgodnie z tradycją marki Fiat Professional nawiązuje zarówno do ładowności modelu, jak i do historycznej jednostki miary wagi i pieniądza. Nazwa ma mocne, symboliczne przesłanie, które akcentuje to, co auto „potrafi zrobić”, jego możliwości, jego „talent”. Są to istotne cechy, pozwalające sprostać nowym wyzwaniom przyszłości. W gamie dostawczych modeli Fiata zastępuje Scudo, a z długim rozstawem osi będzie po raz pierwszy w historii firmy rywalizować z mocno reprezentowanymi dziś kampervanami konkurentów. Gdy porównać najdłuższe odmiany obu, to w odróżnieniu do poprzednika zyskał 35 cm centymetrów we wnętrzu, więc z długością 294 cm za przednimi fotelami jawi się kusząco dla urządzenia np. mobilnego biura na kołach. Talento wypełnia lukę pomiędzy gamą Doblo Cargo a Ducato (swoją drogą, segment tego rynku wzrósł o ponad 30% w ciągu ostatnich pięciu lat), a to oznacza, że staje wyjątkowo atrakcyjny dla przemysłu caravaningowego. I nie mamy tu na myśli tylko i wyłącznie segmentu kampervanów, acz 8,6 m3 robi wrażenie. Ładowność do 1249 kg i aż do 3060 kg DMC, w połączeniu z propozycją z karosowania zabudowy (mieszkalnej) o długości 310 cm i 215 cm to nowe możliwości dla konwerterów! Włosi pokazali np. odmianę kombi, m.in. ekskluzywną salonkę. Konwersja ta została wykonana we współpracy z firmą Focaccia, a we współpracy z firmą Olmedo – pojazd przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych.
Fullback W rugby i futbolu amerykańskim Fullback jest ostatnim człowiekiem w obronie, a także pierwszym, od którego spodziewa się kontrataku. – Nazywając tak naszego pickupa 4x4, podkreślamy, że jest wytrzymały i zawsze gotów sprostać potrzebom użytkownika – mówił M. Ranieri. – Fullback wprowadzi nas na nowe terytoria, a także do nowych grup zawodowych, dla których priorytetem jest wytrzymałość, niska cena zakupu i prostota obsługi. Ciężarówka typu pick-up to jeden z najważniejszych segmentów (22%) w regionie EMEA. Podczas gdy udział takich w sprzedaży na rynkach Europy oscyluje wokół 6%, to już w Afryce i na Bliskim Wschodzie sięga 70%. Debiut takiego też modelu w ofercie Fiat Professional stanowi kolejny krok w dziedzinie produktów i usług dopasowanych do potrzeb profesjonalistów, wyczekujących propozycji mocno zindywidualizowanych. Ładowność rzędu 1 tony, uciąg ponad 3 ton, kilka wersji kabin – te i inne walory skłaniają, by Fullback był nie tylko „koniem pociągowym” przyczep, ale zgrabną przeprawówką 4x4 (kamper z kapsułą mieszkalną?). Ekstremalne wyprawy off-road (m.in. za sprawą centralnej blokady mechanizmu różnicowego) zapewni turbodiesel Common Rail o pojemności 2,4 litra w specyfikacji (do wyboru): 150 KM/380 Nm lub 180 KM/430 Nm. O modelu testowanym przez nas na górskich odcinkach można powiedzieć wiele dobrego, bo też satysfakcjonujących własności terenowych nie psuje żaden niepożądany hałas – spasowanie elementów (nie tylko tapicerki) oceniamy na 5+!
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).