Najpopularniejsze kampery i przyczepy w Polsce. Mamy najnowsze dane dotyczące rejestracji nowych i używanych kamperów i przyczep kempingowych w pierwszym kwartale tego roku w Polsce. Wnioski? Liderzy wśród producentów bez zmian, ale na kolejnych miejscach podium już są przetasowania. Zarówno w przypadku nowych kamperów, jak i przyczep, odnotowaliśmy spadki liczby rejestracji. Eksperci podkreślają jednak, że nie ma powodu do niepokoju - po nieprzewidywalnych czasach pandemii i ogromnym wzroście zamówień, sytuacja wraca do normy i standardów przedpandemicznych.
Prezentowany poniżej raport został przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polską Grupę Caravaningową.
W pierwszym kwartale 2023 r. odnotowaliśmy spadek ilości pierwszych rejestracji nowych samochodów kempingowych w Polsce o 33,8% (-147 szt.) r/r.
W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku o 21,6% mniej sztuk niż w analogicznym okresie roku 2022 (-54 szt.) r/r.
W kategorii pierwszych rejestracji sprowadzonych używanych samochodów kempingowych w Polsce zarejestrowano w pierwszym kwartale o 1,5% mniej pojazdów (-6 szt.) r/r.
Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych w okresie od stycznia do marca 2023 r. zarejestrowano 12,2% więcej egzemplarzy (+ 188 szt.) r/r.
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (146 szt.) oraz Francja (101 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Belgia (22 szt.) oraz Holandia (21 szt.).
W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu uplasowała się Dania (363 szt.), na drugim Wielka Brytania (347 szt.) i trzecim Holandia (317 szt.).- Wyniki rejestracji nowych pojazdów nie pozostawiają złudzeń. Powracamy do kontynuacji trendu wzrostowego sprzed pandemii. Musimy zapomnieć o czasach nienormalnych wzrostów COVID-owych. Trudno też jest oceniać rynek roku do roku, gdy sytuacja w ostatnich latach diametralnie się zmieniała - komentuje Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning. - W kategorii nowych pojazdów następują przetasowania w pozycjach poszczególnych marek. Wciąż niekwestionowanym liderem jest VW, jednak drugą pozycję marce Roller Team odbiera marka Benimar. To pierwszy taki przypadek w historii. Kolejnym wartym zaznaczenia faktem jest czwarta pozycja luksusowej marki Carthago. Pokazuje to odwieczną prawdę, że ludzie zamożni nie są podatni na słabą sytuację gospodarczą. W przyczepach również nastąpiło przetasowanie. Na niezachwianej pierwszej pozycji pozostaje Hobby, ale zmiana nastąpiła na kolejnych miejscach za sprawą wciąż rosnącej sprzedaży marki Niewiadów.
W naszym porównaniu zauważamy zupełnie inną sytuację w kategorii używanych pojazdów. Ten segment rynku radzi sobie dużo lepiej. Kampery z symbolicznym minusem oraz przyczepy z dużym, bo aż 12% wzrostem, pokazują zwiększoną podaż za granicą. Polacy kupują je chętnie, tym samym budując bazę pojazdów kempingowych na polskim rynku. To z kolei zwiększy zapotrzebowanie na serwis.