artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac
Na kanwie podróży kulinarnych

Na kanwie podróży kulinarnych

Czas czytania 4 minuty

Można by pewnie dowodzić, że caravaning może w sposób szczególny kreować pozytywne trendy żywieniowe. Swoją drogą, aneks kuchenny to najpoważniejsza zdobycz pojazdu kempingowego, a zamiłowanie do podróży świetnie idzie w parze z poznawaniem lokalnych specjałów.

W pełni wyposażona strefa kuchennego aneksu w kamperze i w przyczepie to oczywista zachęta, by przygotować coś dobrego. W krajach o bogatej kulturze caravaningowej nie bez powodu mówi się o trendzie związanym z podróżowaniem kulinarnym. W podróży lubimy poznawać kuchnie odwiedzanych miejsc. Turyści nadzwyczaj cenią dania dobrze podane, regionalne smaki oraz lokalne trunki. I lubią przywozić z podróży inspirujące przepisy kulinarne.

Boom na ekologiczne produkty, głównie żywność, trwa już od kilku dobrych lat. Głównym motywem jest przede wszystkim troska o zdrowie, ale też o środowisko naturalne czy dobrostan. Rośnie zainteresowanie produktami wytwarzanymi w sposób ekologiczny i spełniającymi najwyższe standardy w zakresie ochrony środowiska. I ten ogólny trend do bycia eko widać na przykładzie… opakowań. Tymczasem Polska jest jednym z ostatnich krajów w Unii Europejskiej, który nie wprowadził żadnych ograniczeń w zakresie produkcji opakowań plastikowych.

65% Polaków popiera wdrożenie zakazu pakowania żywności w plastik

Zdaniem 52 % polskich konsumentów karton i papier są najbardziej ekologicznymi opakowaniami. A tak przynajmniej wynika z cyklicznego badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW RESEARCH we współpracy z Grupą Akomex.

ReklamaNa kanwie podróży kulinarnych 1
Już 65% Polaków opowiada się za wprowadzaniem w Polsce przepisu zakazującego sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach. Według większości badanych idealnym materiałem do zastąpienia plastiku jest papier i karton. Już ponad połowa ankietowanych wskazuje takie opakowania jako najbardziej ekologiczne.

To o tyle istotne, że już w 2019 roku Unia Europejska wprowadziła zakaz sprzedaży i używania jednorazowych plastikowych produktów. Państwa UE dostały 2 lata na dostosowanie swoich ustaw do nowej tzw. plastikowej dyrektywy. Z początkiem 2022 roku we Francji wprowadzono zakaz pakowania większości żywności w opakowania plastikowe. Przyjęta przez francuski parlament ustawa m.in. zobowiązuje producentów oraz dystrybutorów do ponownego wykorzystania lub poddania recyklingowi niesprzedanych produktów nieżywnościowych. Już w 2023 roku podobną, ekologiczną ścieżką podążą Hiszpanie, a podobne przepisy w mniejszym lub większym wymiarze stosuje się już w ponad 20 krajach europejskich.

Polscy konsumenci coraz bardziej wymagają proekologicznych postaw od firm

Grupą wiekową najchętniej popierającą zakaz sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach są osoby powyżej 65 roku życia. Aż 73% ankietowanych w tej grupie wiekowej uważa, że jest to słuszne działanie. Negatywnie na pomysł rezygnacji z opakowań plastikowych w sprzedaży owoców i warzyw zareagowało tylko 13% respondentów. Zgodnie z wynikami badań konsumenci wskazują także, że produkty wytwarzane z kartonu oraz papieru są najbardziej ekologicznymi opakowaniami. Tego zdania jest 52 % respondentów. 30% badanych jako proekologiczne opakowanie wymienia szkło, a 10% wskazuje na drewno.

ReklamaNa kanwie podróży kulinarnych 2
Już w 2025 roku

Czekają nas kolejne zmiany dotyczące ograniczania w produkcji opakowań plastikowych. W 2025 roku wieczka i nakrętki plastikowe będzie można wprowadzić do obrotu tylko, jeśli będą na stałe przymocowane do butelek i pojemników. Od 2025 roku plastikowe butelki będą musiały być wyprodukowane w minimum 25% z materiału pochodzącego z recyklingu. Zmieni się także poziom zbiórki i recyklingu plastikowych butelek na napoje jednorazowego użytku – ma on wynieść 77%.

Fot. dethleffs-polska.pl i materiały: Grupa Akomex/SW RESEARCH


Rafał Dobrowolski08.12.2022 zdjęć 2
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News