Kolejne osiągnięcie w redukcji masy własnej pojazdu warte odnotowania. Lżejsza, elastyczniejsza i trwalsza alternatywa dla standardowych filców i pianek? Flexi-Loft miał swą premierę na Automotive Acoustics Conference 2021. Innowacyjna technologia włókien bawełnianych i poliestrowych pochodzących z recyklingu zostanie wdrożona w przemyśle samochodowym najwcześniej w 2023 roku.
Konferencje Akustyki Samochodowej są organizowane co dwa lata pod kierownictwem naukowym Autoneum – szwajcarskiego lidera rynku automotive. Miniona miała formułę cyfrową i w dniach 16-17 listopada 2021 roku zgromadziła inżynierów zajmujących się najnowszymi osiągnięciami i trendami w tej dziedzinie. Oprócz wykładów czołowych ekspertów z branży, uczestnicy mieli okazję zapoznać się z najnowszymi innowacjami Autoneum. Dodajmy, że mowa o firmie, której klientami są niemal wszyscy producenci pojazdów, by wspomnieć japońską markę luksusowych samochodów. To nie tylko Acura, ale też np. Iveco. Od aut osobowych po dostawcze czy ciężarowe. To dlatego firma z centralą w Szwajcarii ma swe zakłady produkcyjne i placówki R&D na całym świecie, by wspomnieć Autoneum Poland Sp. z o.o.
Flexi-Loft
Akustyczne właściwości elementów wyposażenia wnętrz pojazdów, jak dywaniki czy wykładziny, decydują o „jakości tłumienia hałasu”. Lekkie materiały wygłuszeniowe to jedno. Osiągnięta redukcja decybeli zależy też od geometrycznych możliwości dopasowania (np. do krzywizn). W caravaningu? Redukcja wagi takich materiałów będzie zewsząd pożądana.
- Dzięki innowacyjnej mieszance włókien bawełnianych i poliestrowych pochodzących z recyklingu, Flexi-Loft znacznie redukuje wagę komponentów, poprawiając jednocześnie geometryczne możliwości adaptacji i wydajność akustyczną, szczególnie w obszarach o niewielkiej grubości. A to wszystko dzięki specyficznym właściwościom włókien zaprojektowanych do różnych aplikacji – od wykładzin przez wszystkie inne elementy wykonywane dziś powszechnie z filcu czy pianek – zapewnia komunikat prasowy Autoneum, globalnego i technologiczna lidera w dziedzinie rozwiązań do zarządzania akustyką i termiką w pojazdach.- Ogólnie rzecz biorąc, Flexi-Loft oferuje unikalne połączenie swobody projektowania i zwiększonej trwałości. Lekki materiał oparty na włóknach charakteryzuje się doskonałymi właściwościami środowiskowymi w całym cyklu życia produktu, oferując jednocześnie te same korzyści, co mniej zrównoważone pianki.
Flexi-Loft składa się w co najmniej 50% z włókien bawełnianych pochodzących z recyklingu, a ścinki powstałe podczas procesu produkcyjnego mogą być odzyskiwane, przetwarzane i ponownie wykorzystywane do produkcji nowych wykrojów.
Żegnajcie filce i pianki
Standardowe filce termoplastyczne wyróżniają się swoją absorpcją akustyczną, wytrzymałością i przyjaznością dla środowiska. Ponieważ jednak materiały filcowe są z reguły mniej objętościowe i mniej podatne na formowanie niż elementy piankowe, wymagają większej masy, aby dokładnie wypełnić obszary o różnej grubości pomiędzy powierzchnią elementu a karoserią pojazdu. W przeciwieństwie do tego technologia Flexi-Loft firmy Autoneum jest znacznie lżejsza, bardziej elastyczna i łatwiejsza do dopasowania niż standardowe filce. Poza tym materiał oparty na włóknach jest uniwersalny i pod względem trwałości wyraźnie przewyższa dotychczasowe produkty piankowe.
Wszystkie te cechy sprawiają, że Flexi-Loft zyskuje konkurencyjną przewagę nad mniej nadającymi się do kształtowania filcami termoplastycznymi, które mimo znakomitych właściwości akustycznych mają mniejszą objętość i trzeba zastosować ich większą ilość, zwiększając wagę pojazdu, a także nad wspominanymi piankami, np. w zakresie trwałości.Dodatkowy bonus?
Inżynierowie firmy Autoneum zapewniają, że materiał Flexi-Loft kontroluje zapachy i poziom pyłu wewnątrz pojazdu. A to co najmniej obiecujące dla fana pojazdów kempingowych.
Obecnie, podczas optymalizacji osiągów samochodu, więcej punktów można zyskać, stawiając na zrównoważony rozwój. Obniżenie wagi pojazdu ma bardzo pozytywny wpływ na środowisko i znacznie poprawia wydajność paliwową. Pożądane są materiały o wysokich parametrach akustycznych i jednocześnie wpisujące się w gospodarkę zrównoważonego rozwoju. Swoją drogą, na pokładzie kampera czy przyczepy pożądane byłyby materiały i dzianiny z certyfikatem trudnopalności. Nieimające się ognia tkaniny, materace, obicia, poduszki siedzisk, tapicerki… To bodaj największe wyzwanie. Dobrze przynajmniej, gdy paląc się, nie wydzielają trujących oparów!
Fot. Autoneum