Co roku brytyjski The Caravan Club wybiera najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy, przyznając mu nagrodę o nazwie ,,The Towcar of the Year Awards”. W zeszłym roku nagrodę przyznano już po raz trzydziesty.
Tegoroczna edycja konkursu, w którym wyłoniono „The Caravan Club Towcar of the Year 2014”, miała nieco odmienny charakter od poprzednich. Zmieniono bowiem (szczególnie w porównaniu do jubileuszowej, zeszłorocznej edycji) i rozszerzono kryteria. Dzięki temu, w rywalizacji startowało aż czterdzieści jeden pojazdów! W zeszłym roku triumfował (drugi raz z rzędu) Volkswagen Jetta Sport 2.0TDI DSG. Kto wygrał w tym roku i jak poradził sobie dwukrotny triumfator?
Tegoroczni zwycięzcy na torze w Millbrook Proving.
Lista testowanych pojazdów w poszczególnych kategoriach:
Samochody w cenie poniżej 16 000 funtów : - SsangYong Korando SE - Dacia Duster Ambiance 4x4 - Kia Rio 1.4 CRDi 3
Samochody w cenie od 16 000 do 20 000 funtów: - Škoda Octavia hatch 1.2 TSI SE 105PS - Chevrolet Trax 1.7 LT VCDi - Chevrolet Cruze Station Wagon 1.7 LT VCDi - Vauxhall Mokka Tech Line 1.4 Turbo 4x4
Samochody w cenie od 20 000 do 25 000 funtów: - Volkswagen Jetta Sport 2.0 TDI DSG - Kia Sorento 2.2 CRDi KX2 AWD - Škoda Octavia Elegance Estate 2.0 TDI CR 150PS - SsangYong Korando Sports EXT - Mazda6 2.2 SKYACTIV-D 150PS Tourer SE-L Nav - Kia Carens 1.7 CRDi 3 - MG6 GT DTi-Tech - Mitsubishi ASX 4 1.8 DI-D 4WD - Mazda CX-5 2.2 SKYACTIV-D 2WD SE-L Nav - SsangYong Turismo EX
Samochody w cenie od 25 000 do 31 000 funtów : - Škoda Superb Elegance Estate 2.0 TDI CR 170PS 4x4 DSG - Volkswagen Golf GT 2.0TDI 150 PS DSG - Hyundai i40 Premium SE Tourer - Toyota RAV4 Icon 2.2 D4-D Touch & Go - Honda CR-V 2.2 i-DTEC 4WD SR - Subaru Forester 2.0D XC - Mitsubishi L200 Barbarian - Isuzu D-Max Utah
Samochody w cenie od 31 000 do 41 000 funtów: - Jaguar XF 2.2D Luxury - Volkswagen Passat Alltrack 2.0TDI 177 PS DSG - Land Rover Freelander 2 SD4 HSE - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium - Mercedes-Benz C220 CDI Executive SE Estate - Volvo New XC60 D4 SE - Mitsubishi Shogun SG3 LWB - Mitsubishi New Outlander GX5
Samochody w cenie od 41 000 do 51 000 funtów: - Jaguar XF Sportbrake 3.0D Portfolio - Mercedes-Benz E350 CDI BlueTEC AMG Sport Estate - Volvo New V60 Plug-in Hybrid
Samochody w cenie powyżej 51 000 funtów: - Land Rover Range Rover SDV8 Autobiography - Land Rover Range Rover Sport SDV6 HSE - Mercedes-Benz ML350 CDI BlueTEC AMG Sport - Land Rover Discovery 4 SDV6 HSE - Lexus RX450h Premier
Samochody z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kilogramów : - Dacia Duster Ambiance 4x4 - Vauxhall Mokka Tech Line 1.4 Turbo 4x4 - Mitsubishi ASX 4 1.8 DI-D 4WD - Škoda Superb Elegance Estate 2.0 TDI CR 170PS 4x4 DSG - Toyota RAV4 Icon 2.2 D4-D Touch & Go - Honda CR-V 2.2i-DTEC 4WD SR - Subaru Forester 2.0D XC - Volkswagen Passat Alltrack 2.0TDI 177 PS DSG - Land Rover Freelander 2 SD4 HSE - Mitsubishi New Outlander GX5
Samochody z napędem na cztery koła i wadze powyżej 1800 kilogramów: - Kia Sorento 2.2 CRDi KX2 AWD - SsangYong Korando Sports EXT - SsangYong Turismo EX - Mitsubishi L200 Barbarian - Isuzu D-Max Utah - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium - Mitsubishi Shogun SG3 LWB - Volvo New V60 Plug-in Hybrid - Land Rover Range Rover SDV8 Autobiography - Land Rover Range Rover Sport SDV6 HSE - Mercedes-Benz ML350 CDI BlueTEC AMG Sport - Land Rover Discovery 4 SDV6 HSE - Lexus RX450h Premier
„The Caravan Club Towcar of the Year 2014”, czyli najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy w tym roku to Škoda Superb Elegance Estate 2.0 TDI CR 170PS 4x4 DSG.
Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach w opiniach jurorów:
Kategoria: „Samochody w cenie poniżej 16 000 funtów” Zwycięzca: SsangYong Korando SE Pojazd prowadził się dobrze na każdym biegu, bez szarpania. Zestaw zachowywał się stabilnie przy wyższych prędkościach, także przy pokonywaniu wzniesienia. Bardzo ekonomiczna jednostka napędowa. Najlepszy w swojej klasie.
Kategoria: „Samochody w cenie od 16 000 do 20 000 funtów” Zwycięzca: Škoda Octavia hatch 1.2 TSI SE 105PS Ekonomiczny i dobry samochód do ciągnięcia przyczepy. Silnik niewielkiej mocy, ale zadziwiająco dobrze radził sobie na wzniesieniu. Łatwa obsługa skrzyni biegów, dobre osiągi. Bardzo dobrze Octavia radzi sobie z bagażem na dachu o ciężarze 75 kg.
Kategoria: „Samochody w cenie od 20 000 do 25 000 funtów” Zwycięzca: Volkswagen Jetta Sport 2.0TDI DSG Płynnie i spokojnie Jetta pokonuje zakręty. Zapewnia komfortową jazdę i jest zwinna. Duża przestrzeń bagażnika to też plus. Z bagażem na dachu porusza się wspaniale, czym bardzo zachwyciła jednego z jurorów, który przyznał jej najwyższe noty we wszystkich testach.
Kategoria: „Samochody w cenie od 25 000 do 31 000 funtów” „Samochody z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kilogramów” „Najlepszy Samochód do Ciągnięcia Przyczepy 2014” Zwycięzca: Škoda Superb Elegance Estate 2.0 TDI CR 170PS 4x4 DSG Znakomity i wszechstronny pojazd. Otrzymał maksymalną liczbę punktów przy obciążeniu dachu bagażem o ciężarze 100 kilogramów, a haka holowniczego 80 kilogramami. Nikt nie pokonał Škody Superb w tej konkurencji. Do tego pojazd ergonomiczny i znakomicie dostosowany do potrzeb caravaningu (łatwe podpięcie przyczepy). Po prostu super(b)!
Kategoria: „Samochody w cenie od 31 000 do 41 000 funtów” Zwycięzca: Jaguar XF 2.2D Luxury Sportowe osiągi i oszczędność w jednym – znakomity do ciągnięcia przyczepy! Sędziowie opisywali go najczęściej słowami „genialny”, „pięknie wykonany”, „łatwy w prowadzeniu”. Któż by nie chciał ciągnąć przyczepy Jaguarem, a zwłaszcza takim, który zapewnia takie osiągi?
Kategoria: „Samochody w cenie od 41 000 do 51 000 funtów” Zwycięzca: Jaguar XF Sportbrake 3.0D Portfolio Znakomita mieszanka mocy i momentu obrotowego – taki samochód nie może się źle prowadzić! Prowadzenie zestawu z przyczepą daje taką przyjemność, że jeden z sędziów dał temu modelowi Jaguara komplet punktów we wszystkich testach!
Kategoria: „Samochody w cenie powyżej 51 000 funtów” „Samochody z napędem na cztery koła i wadze powyżej 1800 kilogramów” Zwycięzca: Land Rover Range Rover SDV8 Autobiography Wrażenia z podróżowania tym samochodem przypominają wrażenia z jazdy samochodem sportowym, a nie dwutonowym kolosem z napędem na cztery koła. Dodatkowo, ten Land Rover ma dużą przestrzeń bagażową i innowacyjny silnik – to samochód idealny do ciągnięcia przyczepy.
Nagroda Specjalna Jury: Dacia Duster Ambiance 4x4 Bardzo dobra stabilność zestawu podczas jazdy przy dużych prędkościach, bezpieczne hamowanie zestawem oraz ruszanie nim na wzniesieniu. Samochód, który oferuje tak wiele dla tak wielu za tak niewiele – jego zalety mogą zawstydzić o wiele droższych konkurentów.
Mało popularny w naszym kraju SsangYong Korando SE zwyciężył wśród najtańszych pojazdów.
Czyli wraca stare Po raz pierwszy w historii konkursu rozszerzono zakres pojazdów branych pod uwagę na wszystkie pojazdy mogące ciągnąć przyczepę o wadze ponad 500 kilogramów, które były w sprzedaży 1 października 2013 r. Zmieniono też w istotny sposób kategorie, w których przyznano nagrody. W zeszłym roku swój debiut miały kryteria dotyczące ekologii, ponieważ 1 kwietnia 2011 r. weszły w życie w Wielkiej Brytanii ważne zmiany związane z podatkiem drogowym: od tego dnia opłaty za samochód wnosi się ze względu na pojemność silnika i wielkość emisji spalin na jeden kilometr kwadratowy. Kategorie dla samochodów osobowych oznaczono literami od A do M. Przykładowo: Kategoria A to emisja do 100 g/km, Kategoria B – emisja od 101 do 110 g/km, aż do Kategorii M, w której sklasyfikowano pojazdy emitujące ponad 255 gramów spalin na kilometr kwadratowy. W ten sposób The Caravan Club postanowił dostosować kryteria do nowych regulacji drogowych i dać swoim członkom czytelny sygnał, jak ważne są kwestie ochrony środowiska. Taki podział jednak okazał się mało czytelny i istotny dla miłośników caravaningu poza Wielką Brytanią – kogo może interesować podatek drogowy płacony w Anglii? Dlatego w tym roku powrócono do kryterium cenowego oraz związanego z wagą i napędem na cztery koła. Powrócono zatem do kryteriów sprzed 2012 r., pozostawiając także niezmienne dwie kategorie: „Pojazdy z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kg” i „Pojazdy z napędem na cztery koła i wadze ponad 1800 kg”. Łącznie więc testowane pojazdy pogrupowano w dziewięć kategorii (w zeszłym roku, mimo innych kryteriów, było ich także dziewięć). Co ciekawe, przed dwoma laty ich liczba była mniejsza: pojazdy pogrupowano wówczas w sześć kategorii.
Cenowo, czyli drożej i więcej Tym razem samochody oceniano w siedmiu kategoriach cenowych (jakich i które modele aut były nominowane, można przeczytać w ramce obok). Co ciekawe, gdy ostatnio obowiązywały kategorie cenowe (przed dwoma laty), było ich mniej – jedynie pięć. Wówczas ostatnia, najdroższa kategoria obejmowała samochody w cenie powyżej 32 000 funtów. W tym roku przybyły dwie droższe: „Samochody w cenie od 41 000 do 51 000 funtów” i „Samochody w cenie powyżej 51 000 funtów”. Czy to oznacza, że znacząco wzrosła zasobność portfeli caravaningowców na Wyspach Brytyjskich? Jeżeli tak, to tylko pozazdrościć angielskim kolegom, bo samochody w ostatniej kategorii kosztują w przeliczeniu na złotówki ponad 250 tysięcy złotych. A to jest ich dolny pułap...
Bezkonkurencyjny wśród najdroższych samochodów (powyżej 51 000 funtów) oraz wśród „Samochodów z napędem na cztery koła i wadze powyżej 1800 kilogramów” – Land Rover Range Rover SDV8 Autobiography.
Wagowo – zaskoczenie ogromne! Duże zaskoczenie wiąże się z dwiema kategoriami, które są niezmienne od lat (utrzymały się nawet w zeszłym roku, gdy podzielono samochody w związku z podatkiem drogowym). Te kategorie to: „Samochody z napędem na cztery koła i wadze poniżej 1800 kilogramów” i „Samochody z napędem na cztery koła i wadze powyżej 1800 kilogramów”. Na czym polega zaskoczenie? Na dużej liczbie pojazdów testowanych w tych kategoriach, bo łącznie aż dwudziestu trzech, co stanowi ponad połowę wszystkich testowanych pojazdów! Wśród lżejszych samochodów było ich dziesięć, a wśród najcięższych – aż trzynaście! I kolejne zaskoczenie – to właśnie wśród lżejszych pojazdów z napędem na cztery koła znalazł się zwycięzca całego konkursu i zdobywca tytułu „Najlepszego samochodu do Ciągnięcia Przyczepy 2014”! Tak, teraz możemy to napisać: tytuł otrzymała Škoda Superb Elegance Estate 2.0 TDI CR 170PS 4x4 DSG. Oczywiście, pokonała także konkurentów w swojej kategorii wagowej i cenowej („Samochody w cenie od 25 000 do 31 000 funtów”).
Zwycięzcy i Nagroda Specjalna Škoda Superb Elegance Estate 2.0 TDI CR 170PS 4x4 DSG zwyciężyła więc w dwóch kategoriach i zdobyła najważniejszy tytuł w tym roku. Pokonała czterdziestu konkurentów, w tym także zeszłorocznego zwycięzcę, czyli Volkswagena Jettę Sport 2.0TDI DSG, który tym razem musiał zadowolić się zwycięstwem w swojej kategorii cenowej („Samochody w cenie od 20 000 do 25 000 funtów”). Warto zauważyć, że po raz pierwszy tytuł „Najlepszego Samochodu do Ciągnięcia Przyczepy” zdobył samochód z napędem na cztery koła! A co ujęło sędziów w tym roku? Przede wszystkim elegancja, stylowość i znakomite właściwości jezdne. Sędziowie uznali, że „ten samochód jest tak dobry, jak tylko może być samochód” i że jadąc w zestawie, w ogóle nie czuje się, że ciągnie się przyczepę! Czy można sobie wyobrazić lepszą ocenę? To jednak nie jedyna nagroda dla marki Škoda. Samochód produkowany w Czechach okazał się także najlepszy w kategorii „Samochody w cenie od 16 000 do 20 000 funtów”, w której zwyciężyła Škoda Octavia hatch 1.2 TSI SE 105PS. W droższych kategoriach triumfowała też jedna marka: Jaguar. Nam może wydawać się nieco egzotyczne, by luksusowym Jaguarem ciągnąć przyczepę, ale pamiętajmy, że wyboru dokonują Anglicy. Zatem w kategorii „Samochody w cenie od 31 000 do 41 000 funtów” wygrał Jaguar XF 2.2D Luxury, a w kategorii „Samochody w cenie od 41 000 do 51 000 funtów” – Jaguar XF Sportbrake 3.0D Portfolio. Wśród najdroższych samochodów (powyżej 51 000 funtów) najlepszy okazał się Land Rover Range Rover SDV8 Autobiography. Ten model wygrał też w kategorii „Samochody z napędem na cztery koła i wadze powyżej 1800 kilogramów”. Jeden ze startujących w konkursie samochodów wywarł na jurorach tak duże wrażenie, że postanowili przyznać mu Nagrodę Specjalną (kolejny ewenement w trzydziestoletniej historii konkursu). I tu znowu zaskoczenie, zapewne nie tylko dla polskiego miłośnika caravaningu: Nagrodę Specjalną otrzymała Dacia Duster Ambiance 4x4 za to, że oferuje „tak wiele dla tak wielu za tak niewiele” (jak to rozumieć – szczegóły w ramce).
Zeszłoroczny zdobywca tytułu „Najlepszy Samochód do Ciągnięcia Przyczepy”, czyli Volkswagen Jetta Sport 2.0TDI DSG, w tym roku musiał zadowolić się zwycięstwem w swojej kategorii cenowej („Samochody w cenie od 20 000 do 25 000 funtów”).
Znowu triumf jednego koncernu Podsumowując zeszłoroczną edycję konkursu, pisaliśmy w „PC”, że po raz pierwszy w historii drugi raz z rzędu to Volkswagen Jetta Sport 2.0 TDI DSG zdobył tytuł „Najlepszego samochodu do Ciągnięcia Przyczepy”. Zauważyliśmy wówczas, że tak naprawdę wygrał w bratobójczej walce z modelami Škody, bo przecież obie marki należą do jednego, niemieckiego koncernu Volkswagena. Przypomnijmy też, że trzy lata temu właśnie Škoda wygrała (modelem Superb Estate Elegance 2.0 TDI CR!), a przez ostatnie dwa lata mocno deptała Jetcie po piętach. Gdyby spojrzeć jedynie na przynależność marek do koncernów, to Volkswagen AG wygrał nie w czterech, ale aż w pięciu kategoriach w tym roku! Szczegółową tabelę zwycięzców w każdej kategorii prezentujemy obok.
Jak wyłaniano zwycięzcę? Czterdziestu jeden kandydatów (w zeszłym roku było ich tylko dwudziestu trzech) testowano we wrześniu 2013 r. tradycyjnie w miejscowości Millbrook Proving w hrabstwie Bedfordshire. Producentów samochodów poproszono o dostarczenie pojazdów mających być w sprzedaży na dzień 1 października 2013 r. (nowych modeli lub „znacznie zmodyfikowanych”). The Caravan Club zaprosił także do udziału w konkursie zwycięzcę z poprzedniego roku do ponownego, trzeciego już z kolei testu – stąd obecność Volkswagena Jetty Sport 2.0TDI DSG. Eksperci chcieli uzyskać jak najwięcej przydatnych caravaningowcom informacji, stąd zbadano możliwości ciągnięcia przyczep przy prędkościach od 40 do 90 kilometrów na godzinę. Oceniano dynamiczność poruszania się zestawu, jego ergonomię, przyspieszenie, cofanie. Sprawdzano jak zachowuje się przy nagłym hamowaniu i przy zaciągniętym hamulcu ręcznym, jak rusza na wzniesieniu i jak manewruje się nim na placu. Sprawdzano też m.in. jak podłącza się przyczepę do samochodu (czy trzeba na kolanach podłączać przewody elektryczne – to kryterium ciągle nas zadziwia). Jak co roku, przyczepy dostarczył znany angielski producent – firma Bailey z Bristolu. Obciążone zostały do testów w 85 proc. dopuszczalnej masy całkowitej. Po raz pierwszy w tym roku oceniono samochody także pod kątem ich bagażników dachowych – zbadano jak przewozi się nimi duże przedmioty, np. rowery. To ciekawe kryterium, prawda? Tym razem zespół sędziowski składał się z dziewięciu ekspertów: pięciu oceniało samochody pod względem jezdnym, a czworo – pod względem ich „przydatności do caravaningu”.
Dacia Duster Ambiance 4x4 otrzymała Nagrodę Specjalną Jury.
Anglicy po raz trzydziesty pierwszy, a my... Od trzydziestu lat angielski klub (liczący już teraz blisko milion członków!) przyznaje zaszczytny tytuł „The Towcar of the Year Awards”. Po raz czwarty wyniki konkursu relacjonujemy na łamach „PC”, za każdym razem proponując, by może i w naszym kraju spróbować zorganizować taki konkurs. Może nawet nie oceniając samochodów nowych, ale np. pięcioletnie... Odzewu i chęci jednak brak, a eksperci i pieniądze pewnie by się znaleźli. Warunki do testów także. Myślę, że nie niemożliwe byłoby również znaleźć producenta przyczep, który użyczyłby swoje modele do takiego testu. Jednak od czterech lat nikt nie odpowiada na pytanie, czy są chętni do zorganizowania takiego konkursu. Dlatego na razie temat zostawiamy, bo chyba jest za wcześnie, by czterdziestomilionowy kraj w samym środku Europy miał własny konkurs na najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).