Koncepcja podwozia z niską ramą u fana caravaningu wywoła jedno skojarzenie. To firma AL-KO od dziesięcioleci konsekwentnie wdraża technologię lekkiej konstrukcji, której walory powszechnie docenili producenci przyczep i kamperów.
Częstokroć w opisach prezentujących najnowsze i używane domy na kołach pada komunikat: model z niską ramą; na obniżonej ramie; czy po prostu „na podwoziu AL-KO”. I faktycznie, to ten technologiczny dostawca jest niekwestionowanym liderem branży i praktycznie cieszy się pozycją monopolisty, jeśli pojazd kempingowy ma korzystać z walorów ulepszonego podwozia.
Dość powiedzieć, że z obniżonych ram korzystają nawet koncerny motoryzacyjne. Przykładowo, Mercedes-Benz oferuje swoje kabiny Sprintera z lekkim podwoziem ocynkowanym ogniowo, z tylną osią z szerokim rozstawem kół i niezależnym zawieszeniem. Takie podwozie z niską ramą AL-KO może być skonfigurowane według indywidualnych potrzeb (rozstaw osi od 3600 mm do aż 4800 mm).
Obniżona rama dla większej kubatury pokładu
I pomyśleć, że wszystko zaczęło się 1931 roku, kiedy uzdolniony ślusarz Alois Kober przejął mały zakład ślusarski w bawarskim Kötz, by postawić fundamenty dla marki Alois Kober GmbH, która zasłynęła pomysłowymi rozwiązaniami dla pojazdów specjalnych. Wkrótce ukute hasło „Quality for Life” (Jakość na całe życie) stało się rozpoznawalnym znakiem dla wysokiej jakości komponentów podwozia i zawieszenia dla przyczep, pojazdów rekreacyjnych i użytkowych, a rodzinne przedsiębiorstwo przekształcono w firmę AL-KO.
Dziś obniżone ramy są produkowane w 10 długościach rozstawu osi i aż w 12 rodzajach zwisu za tylną osią. Zamawiający może także wybrać rodzaj tylnego zawieszenia, które jest oferowane z trzema rozstawami kół.To właśnie możliwość mocno zindywidualizowanych projektów i kompatybilność z oryginalnymi punktami mocowania – zaraz za podłużnicami szoferek – sprawia, że na takich podwoziach niskoramowych powstają nie tylko kampery. To także pojazdy do przewozu koni, obwoźne sklepy i wiele bardziej specjalizowanych. Za każdym razem walorem jest niższa krawędź załadunkowa, co daje możliwość realizacji kubaturowych zabudów.
AMC VARIO SPACE na targach w Düsseldorfie
Podczas niedawnych targów Caravan Salon 2023 ten powszechnie znany producent podwozi dla branży caravaningowej prezentował AMC VARIO SPACE – podwozie z niską ramą dla jeszcze większej kubatury zabudów kempingowych.
Konsekwentne wykorzystanie technologii lekkiej konstrukcji oraz znaczące udoskonalenie konstrukcji nośnej i profilu ramy pozwoliło obniżyć sprawdzone podwozie AL-KO o kolejne 90 mm i jeszcze bardziej podnieść komfort jazdy. A też uzyskać dodatkowe miejsce i zwiększyć ładowność o kolejne kilka kilogramów – co w przypadku kampera jest nie lada wyzwaniem.
Najnowsza propozycja już stanowi rekomendowane rozwiązanie dla modyfikowanych pojazdów seryjnych marki Fiat, Peugeot, Citroën i Mercedes-Benz.
Podwozie z niską ramą AMC VARIO SPACE posiada wiele zalet. Niższy środek ciężkości poprawia trzymanie się drogi i zmniejsza oddziaływanie wiatru bocznego na pojazd. Na postoju docenimy niższy próg, więc wygodne korzystanie z drzwi wejściowych do zabudowy kempingowej. No i ta dodatkowa przestrzeń!
Rozwiązanie idealne dla integry
Dzięki przemyślanej konstrukcji budujący kampery mają jeszcze większą swobodę, niż przy zastosowaniu oryginalnego podwozia. Po prostu dużo łatwiej pomiędzy wolnymi przestrzeniami takiej kratownicy upchać co cięższe wyposażenie. Przykładowo, zintegrowane kampery marki Carthago są w standardzie realizowane na takich obniżonych ramach, co nie tylko gwarantuje uzyskanie podwójnej podłogi, ale właśnie pozwala proponować mocno doposażone i całoroczne modele w klasie do 3,5 tony dmc. Począwszy od najmniejszych, c-compactline Super-Lightweight (3,5 tony dmc lub 4,25 t) przez c-tourer Lightweight (3,5 lub 4,5 t). Karosowane na najnowszych ramach AL-KO mają przestrzeń o wysokości 22 cm pomiędzy podwójną podłogą. Po bokach zabudowy i w tyle tzw. garaż jest oczywiście o wiele wyższy. Ten ostatni może mieć ładowność do 350 kg.
To właśnie możliwość realizacji podwójnych podłóg gwarantuje, że na pokładzie kampera możemy czuć komfort ogrzewania podłogowego.
Obniżona rama stanowić może swoisty „magazyn” ciepłego powietrza dla ogrzewania postojowego. Między profilami ramy łatwiej też schować niejeden a dwa akumulatory żelowe 80Ah i pokaźne zbiorniki: ten na świeżą wodę o pojemności 150 l, a ten na ścieki o pojemności 140 litrów.
Fot. AL-KO, Mercedes-Benz, Carthago