W PRL-u zmotoryzował kraj. Produkowany był także w Polsce, a znany jako „mały” i „duży”. Ten „mały” był naprawdę nieduży i zwany był „maluchem”. A „duży” nie był wcale wielki... Tak było kiedyś, a dziś? Dziś to jedna z najbardziej popularnych marek w świecie caravaningu.
Młodsi Czytelnicy zapewne zdziwili się tym, co napisaliśmy powyżej. „Malucha” to pewnie kojarzą, ale tego „dużego” fiata to już tak nie bardzo... Przypomnijmy więc, że chodzi o Fiata 125p, produkowanego na włoskiej licencji w naszym kraju w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. To właśnie te dwa modele zmotoryzowały Polskę. Choć i tak, aby je kupić, trzeba było mieć talony, a czekało się na nie nieraz kilka lub kilkanaście lat! To już na szczęście historia. Współcześnie Fiat jest o wiele bardziej dostępny, a wybór modeli duży większy, choć 90 proc. caravaningowców na hasło „Fiat” od razu pomyśli o „Ducato”... Dlaczego tak jest, to także wyjaśnimy w artykule. Podpowiemy również z jakich możliwości uprawiania caravaningu może skorzystać miłośnik tej popularnej, włoskiej marki rodem z Turynu. Zapewne jej miłośnicy to wiedzą, ale innym warto przypomnieć, że słowo „Fiat” jest skrótem, którego rozwinięcie w języku włoskim brzmi: „Fabbrica Italiana di Automobili Torino”, co oznacza „Włoska fabryka samochodów w Turynie”.
Fiat Ducato w wersji kampera z alkową. Takie modele proponuje m.in. Dethleffs.
Marki koncernu FIAT S.p.A. Koncern FIAT Group zrzesza dziewięć marek samochodów osobowych: Abarth, Alfa Romeo, Ferrari, FIAT, Lancia, Maserami, Zastava (bułgarska marka). Do tego należy dodać marki pojazdów użytkowych i autobusów, czyli FIAT Professional, Irisbus oraz Iveco. FIAT S.p.A. jest także większościowym udziałowcem (58,5 proc.) takich marek, jak: Chrysler, Dodge i Jeep! Produkcja samochodów pod marką FIATA rozpoczęła grupa włoskich przemysłowców w Turynie w listopadzie 1899 r. Współcześnie FIAT to nie tylko producent samochodów, ale także wielka grupa przemysłowa, która skoncentrowała swoją działalność na branży motoryzacyjnej. Grupa rozwinęła także sieć usług dla przedsiębiorstw oraz usług związanych z branżą motoryzacyjną.
Fiat Panda i przyczepa Niewiadów. Można? Można!
Naczepa kempingowa Tischer Trial na pick-upie Iveco.
Z przyczepą Podobnie, jak w przypadku opisywanego już wcześniej na łamach „PC” Volkswagena, najprostszym rozwiązaniem jest zakup samochodu osobowego i uprawianie caravaningu przez ciągnięcie nim przyczepy. Fiat daje w tym przypadku jednak mniejsze możliwości niż niemiecka marka, a jego samochody nie zajmują wysokich pozycji w corocznym konkursie brytyjskiego The Caravan Club, który wybiera najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy, przyznając mu nagrodę o nazwie ,,The Towcar of the Year Awards” (o czym informujemy cyklicznie na naszych łamach). Można nawet powiedzieć, że rzadko znajdują się one w gronie kilkunastu testowanych pojazdów. Ostatnią chwilę tryumfu Fiat miał w 2011 r., kiedy model Doblo wygrał w kategorii samochodów kosztujących od szesnastu do dwudziestu tysięcy funtów. Na wskazania brytyjskich caravaningowców nie możemy więc w tym wypadku liczyć, co nie znaczy, że Fiat nie nadaje się do ciągnięcia przyczep! Jeżeli bowiem ponownie cofniemy się na chwilę do czasów PRL-u, to starsi Czytelnicy przypomną sobie, że zestaw Fiat 126p („maluch”) z przyczepą marki Niewiadów nie był niczym niezwykłym! Jego dzisiejszy następca, czyli Fiat 500 także nieźle radzi sobie z lekkimi przyczepami (do 750 kilogramów). Także nieco większa Panda może być pojazdem ciągnącym, nie mówiąc już o takich samochodach, jak: Stilo, Croma, Sedici, Bravo, Linea czy Multipla. Warto oczywiście zorientować się wcześniej, jak duża może być przyczepa, którą możemy ciągnąć konkretnym modelem i czy mamy odpowiednie prawo jazdy, gdy DMC zestawu przekroczy 3500 kilogramów. Podobnie jednak jak w przypadku Volkswagena, dla miłośników produktów turyńskiego koncernu mamy także niedobrą wiadomość: nie będziemy mogli zakupić przyczepy Fiata, ponieważ takie nie są produkowane. Choć koncern FIAT S.p. A. jest właścicielem wielu marek (szczegóły w ramce obok), które produkują samochody osobowe i ciężarowe, autobusy i traktory, maszyny rolnicze i komponenty motoryzacyjne – to przyczep wśród nich nie ma.
Tak wygląda pick-up Fiata. To Strada, produkowana w kilku wersjach.
Bürstner Ixeo Plus it724 oraz Bürstner Ixeo Time it590 to dwie różne propozycje tego niemieckiego producenta na bazie Fiata Ducato.
Z naczepą? Alternatywą dla „zwykłych” przyczep kempingowych są kempingowe naczepy. Nie można ich jednak przyłączyć do samochodów osobowych, ponieważ stworzone zostały specjalnie do pick-upów. Czy Fiat ma w swojej ofercie seryjnie produkowanego pick-upa? Okazuje się, że tak, choć jest on mało popularny w naszym kraju. Nosi nazwę Strada, a produkowany jest w brazylijskiej fabryce w Betim, sprzedawany głównie w Ameryce Południowej. Po raz pierwszy nazwę Strada nosił Fiat Ritmo, sprzedawany pod tą nazwą na niektórych rynkach. Obecnie produkowane są modele trzeciej i czwartej generacji. W lipcu 2007 r. Fiat wprowadził ten model na europejski rynek z silnikiem 1.3 Multijet 16 V. Od tego roku model jest dostępny także w Polsce. Strada jest dwuosobowym pick-upem (choć mamy także wersję czterodrzwiową), teoretycznie nadającym się do tego, by zainstalować na nim naczepę kempingową. Dlaczego teoretycznie? Bo nie spotkaliśmy nigdzie takiego połączenia... Naczepami na Stradzie nie chwali się też dwóch największych producentów tego caravaningowego sprzętu, czyli Bimobil i Tischer Trial. A może warto spróbować zainstalować naczepę kempingową, połączoną sztywno z samochodem, ale którą po przybyciu na miejsce postoju można postawić na czterech długich wspornikach, a samym samochodem zwiedzać okolicę? Tym bardziej, że w środku znajdują się np. rozkładane łóżka (dla dwóch lub nawet czterech osób), stolik i skromna toaleta. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest stosunkowo mały wpływ naczepy na zużycie paliwa, łatwiejsze manewrowanie oraz możliwość osiągania większych prędkości. Naczepy są też tańsze od tradycyjnych przyczep kempingowych. Jest to więc jakaś alternatywa dla miłośników Fiata, którzy zdecydują się zakupić model Strada. Miłośnicy Fiata i naczep kempingowych mogą też pójść na pewien kompromis i... zakupić samochód marki kontrolowanej przez koncern Fiata. Mowa o samochodzie Iveco. Do tej marki obydwaj najwięksi producenci naczep kempingowych produkują zarówno sztywno łączone, jak i zdejmowane naczepy. Ale to jednak kompromis i logo z czterema literami na masce nie będzie...
Fiat 238 E Arca 359 z 1979 r. Włoska odpowiedź na kultowego „ogórka” Volkswagena?
Niewielka angielska firma „WheelHome” proponuje adaptację Doblo do potrzeb caravaningu, z podnoszonym dachem i baterią solarną na dachu.
Ten model zdecydowanie „urósł”, dzięki czemu możliwe było umieszczenie łóżka pod otwieranym dachem. Kampery, czyli Ducato! Jak napisaliśmy na wstępie, 90 proc. caravaningowców na hasło „Fiat” od razu pomyśli o modelu „Ducato”. I nie ma się co dziwić, bo od kilkudziesięciu lat (pierwszy Fiat Ducato pojawił się na rynku w 1981 r. i w niezmienionej wersji był produkowany do 1990 r.!) jest to jeden z modeli bardzo często wykorzystywanych w przemyśle caravaningowym do produkcji popularnych kamperów „półintegrali”. To jeden z liderów tego rynku. Kampery w połowie zintegrowane na bazie Ducato produkują wielcy producenci, jak: Hymer, Rimor, Elnagh, Adria, Dethleffs, Knaus, Bürstner, jak i Carado, Roller Team czy Pilote oraz SEA. Modele tych marek najczęściej służą do adaptacji dla celów caravaningu. To bardzo ciekawe propozycje szczególnie dla średniozamożnych par, które we dwójkę chcą korzystać z uroków caravaningu. Używane kampery kupimy już za kilkanaście tysięcy złotych; wystarczy rozejrzeć się po ogłoszeniach sprzedaży, by zobaczyć, że w zasadzie dominują tam oferty sprzedaży kamperów na bazie Fiata Ducato (i Forda Transita) i na pewno coś dla siebie znajdziemy. Wybierać możemy w modelach z alkową lub bez niej, a także z odpowiednim dla nas rozmieszczeniem sprzętów we wnętrzu. Oczywiście, z reguły mamy do dyspozycji kuchenkę, umywalkę, toaletę kasetonową. Często jest możliwość unoszenia dachu, w którym znajduje się dodatkowe miejsce do spania.
W pełni zintegrowane Na bazie Fiata produkowane są także kampery zintegrowane, czyli tzw. integrale. Produkuje je np. caravaningowy potentat Hymer. Do wyboru mamy kilka modeli, m.in. Hymer B-Klasse 678. Także słoweńska Adria ma wśród swoich modeli zintegrowane kampery na bazie Fiata – takim jest seria luksusowych kamperów Adria Sonic. Kampery zintegrowane oferują większy komfort podróżowania od tych w połowie zintegrowanych, jednak za wyższą cenę. Jest to więc propozycja dla osób bogatszych (tu trzeba liczyć się z wydatkiem kilkuset tysięcy złotych), które mają także więcej czasu, by takim pojazdem podróżować.
Fiat Scudo z roku bieżącego.
Polski kamper! Każdy kto interesuje się caravaningiem i czyta „Polski caravaning” wie, że w naszym kraju produkowany jest kamper na bazie Fiata Ducato. Przypomnijmy tylko, że to Novano 636 wyposażony w silnik Diesla o mocy 227 KM, którego średnie spalanie to 10 litrów na 100 km. Polska firma DOCH stworzyła kampera począwszy od projektu pasa przedniego, poprzez nadbudowę z wkomponowanymi relingami, a skończywszy na monolitycznym tyle pojazdu. To właśnie ten monolityczny tył tak bardzo spodobał się zagranicznym dziennikarzom jako innowacja, bowiem dzięki niemu zabudowa została przedłużona aż o 12 cm, a zewnętrzne wymiary pojazdu nie uległy zmianie! Jest to naprawdę duże osiągnięcie, warte przypominania i podkreślenia. Wymiary całego kampera to: 636 cm długości, 205 cm szerokości i 295 cm wysokości. Auto przeznaczone jest do jazdy i spania łącznie dla czterech osób – dwóch dorosłych oraz dwojga dzieci (w katalogu określa się to jako 2+2). Szczególny nacisk polski producent położył na estetykę i jakość, co spotyka się też z uznaniem poza granicami naszego kraju. Novano 636 zdobywa od ponad roku europejskie rynki! Warto więc zastanowić się, czy nie zakupić właśnie polskiego kampera na bazie Fiata! Miłośnicy innych marek nie mają takich możliwości! A test Novano 636 można obejrzeć m.in. na stronie internetowej www.polskicaravaning.pl.
Fiat 500L Living produkowany jest od lipca 2013 r.
Namiot na dachu? To też sposób na caravaning ulubioną marką samochodu.
Doblo i Doblo Dynamic Wdzięcznym modelem Fiata, który na różne sposoby wykorzystywany jest w caravaningu, jest Doblo. Ten minivan może mieć na dachu zainstalowany namiot, a za fotelami kierowcy i pasażera znajduje się miejsce przeznaczone na sen. Można także dokonać adaptacji dachu pojazdu do celów caravaningowych, czyli stworzyć dach podnoszony, pod którym będziemy mogli spać, a pozostałą część wnętrza wykorzystać na szafki, a nawet umywalkę. To rozwiązanie szeroko rozpowszechnione wśród vanów adaptowanych dla potrzeb caravaningu, także w Fiacie Ducato czy opisywanego poprzednio Volkswagenie Westfalii. Adaptacjami (zwanymi także często konwersjami) minivanów zajmują się przeważnie profesjonalne firmy. Jedną z nich jest angielska firma o nazwie „Danbury Motorcaravans”, mieszcząca się w Bristolu i specjalizująca się w konwertowaniu Volkswagena, która proponuje bardzo interesującą adaptację Fiata Doblo Dynamic (szczegóły na stronie www.danburymotorcaravans.com; ceny zaczynają się od dwudziestu pięciu tysięcy funtów). Także niewielka angielska firma „WheelHome” proponuje adaptację Doblo do potrzeb caravaningu, z podnoszonym dachem i baterią solarną na dachu (na zdjęciu). Generalnie Fiat Doblo Dynamic to naprawdę interesująca propozycja dla osób, które chcą skosztować caravaningu przed zakupem większego kampera czy przyczepy. Są zaliczane do kategorii samochodów osobowych, a Doblo Dynamic ma nadwozie typu kombi. Ten ostatni model sprowadzany jest do Polski od 2012 r., więc w naszym kraju też możemy się za takim samochodem rozejrzeć.
Polski kamper na bazie Fiata Ducato – Novano 636. Jego test można przeczytać na naszej stronie internetowej.
Na rynku wtórnym znajdziemy wiele ofert sprzedaży kamperów na bazie Fiata. Na zdjęciu: kamper Hymer z 1988 r.
Bimobil EX 345, czyli Iveco w wersji ekspedycyjnej.
Fiat Scudo i 500l Living Będąc miłośnikiem włoskiej marki i chcąc korzystać z uroków caravaningu, warto rozważyć jeszcze przynajmniej dwa modele Fiata. Pierwszy z nich to model znany w naszym kraju już od dłuższego czasu. Jeszcze kilka lat temu Fiat Scudo nie był dużym samochodem – taka osobówka, czasem z nadwoziem typu pick-up. Obecnie to samochód, który śmiało można określić minivanem (a nawet vanem, bo jego długość to ponad 5 metrów, a wysokość to ponad 2 metry!), z którego dachu można zrobić dach unoszący się, pod którym znajdzie się miejsce do spania. Taką efektowną przeróbkę oferuje np. brytyjska firma „G&P Campervan.uk.com” w Sandon niedaleko Stratford – to Fiat Scudo Maxi Tour Campervan (na zdjęciu) na bazie Scudo 2l 130 Multi Jet. Na starszych modelach Scudo montowano z powodzeniem zabudowę kempingową, która nie oferowała co prawda wielkiej przestrzeni podróżnej, jednak spełniała zadanie, jakie spełniać powinien pojazd caravaningowy. Przy niewielkich funduszach posiadanych na zakup kampera, można rozejrzeć się za takim właśnie używanym modelem Scudo sprzed kilku lub kilkunastu lat. Drugi model to Fiat 500L Living, mało znany w naszym kraju, z prostego powodu – jego produkcja ruszyła dopiero w lipcu tego roku! To elegancki minivan o bardzo przyzwoitych wymiarach: długość: 435 cm, szerokość: 178 cm i wysokość: 167 cm. Zapewnia przestronne wnętrze, komfort i pojemność bagażnika wynoszącą aż 638 litrów. Głównym założeniem producenta było stworzenie auta mieszczącego wygodnie siedem osób, dlatego Fiat 500L Living ma aż trzy rzędy siedzeń! Wyglądem pojazd przypomina nieco BMW MINI, ale to nie wygląd jest jego największym atutem. Można śmiało zobaczyć go jako pojazd caravaningowy: albo z wykorzystaniem przestrzeni wewnętrznej na łóżko, szafki i np. kuchenkę, albo z podnoszonym dachem czy namiotem na dachu. To naprawdę duże możliwości. A czy będzie w tym kierunku wykorzystywany – pokaże czas. Jeżeli jednak ktoś z naszych Czytelników go zakupi, by nim podróżować jak kamperem, to prosimy do nas napisać o wrażeniach! Choć cena na pewno nie jest niska (jest kilka wersji tego modelu, wzorowanego na legendarnej „500”, oprócz Living także np. Trekking i Sport), to dla prawdziwego fana turyńskiej marki nie powinna ona być przeszkodą.
Minicaravaning, czyli mały samochód i mała przyczepka z serii Teardrop. Z namiotem na dachu To kolejna możliwość, którą warto rozważyć. Szczególnie osoby, które z caravaningowych wyjazdów chcą korzystać rzadziej i najlepiej tylko we dwoje powinny zainteresować się takim rozwiązaniem. Namiot można zainstalować na bardzo wielu modelach. Dotyczy to zarówno samochodów mniejszych, typu Panda czy Punto (na Seicento czy Fiacie 500 nie polecamy...), jak i większych osobowych czy typu van – jak najbardziej popularny model Ducato. Jednak namiot w przypadku vana wydaje się sensowny tylko wtedy, gdy przestrzeń za szoferką kierowcy mamy zajętą. W innym wypadku lepiej kupić kampervana z otwieranym dachem. Przypomnijmy tylko, że namioty dachowe produkowane są przez wiele firm przemysłu caravaningowego, co ma zachęcić do podróżowania tych, którzy nie są zdecydowani, a niskim kosztem chętnie by takiej turystyki spróbowali. Namiot dachowy może być jedynie miejscem do spania, ale może też być powiększony o przedsionek. Połączenie namiotu z przedsionkiem tworzy wówczas na postoju całkiem przyzwoitą, prywatną przestrzeń.
Concorde Cruiser, czyli Fiat jako Iveco.
Na bezdroża Dla miłośników Fiata chcących popróbować caravaningowego off-roadu nie mamy dobrych wiadomości. Nie ma bowiem w ofercie włoskiego producenta takich pojazdów jak np. Mercedes-Benz Zetros. Nie mogliśmy również znaleźć firmy, która przystosowuje modele Fiata do wyprawowego caravaningu na bezdroża. Chociaż, jeżeli jesteśmy gotowi na kompromis, a bez off-roadu nie wyobrażamy sobie życia, to znowu możemy wybrać model marki Iveco. Nazywa się Bimobil EX-345 (bo częścią mieszkalną jest jedna z naczep Bimobil, o których pisaliśmy powyżej), a jego pojazd bazowy to Iveco Daily 55S17W 4х4. Ten napędzany na cztery koła kamper wyprawowy na pewno spełni swoje zadanie na bezdrożach.
Polski Fiat 125p w latach 70. ubiegłego wieku był samochodem bardzo popularnym w naszym kraju. Startował także w wielu rajdach, m.in. w rajdzie Monte Carlo! Jego miłośnicy ciągle stanowią liczne grono, czego przykładem może być Klub Motorowy „Skrzydlaci” z Wrocławia, którego załoga wystartowała w 11. Historycznym Rajdzie Pojazdów Zabytkowych Monte Carlo 2008. Załogę stanowili Andrzej Postawka i Julian Obrocki, którzy startowali Polskim Fiatem 125p z 1976 r. (na zdjęciu).
Mobilhome? Także z kompromisem A co z tymi, których stać na luksusowy „dom na kołach” wielkości autobusu? Fiat co prawda produkuje nieduże autobusy, ale nie z zabudową kempingową. Miłośnikom włoskiej marki można więc znowu zaproponować kompromis – ponownie markę Iveco, która zresztą produkuje autobusy od 1975 r. Można poszukać firm, które na bazie Iveco budują wielkie kampery. Jedną z takich jest Concorde, która oferuje miłośnikom włoskiej marki model Concorde Cruiser. Tylko znowu trzeba powtórzyć, że to nie będzie Fiat... Mimo, że siedziba IVECO S.p.A. (skrót od: Industrial Vehicles Corporation) znajduje się również w Turynie.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).