Tarasy kompozytowe mniej pracują przy zmianach temperatury i umożliwiają stosowanie mniejszych szczelin dylatacyjnych. Mogą być więc montowane w zimę, o ile tylko w ich składzie nie znajdziemy materiałów drewnopochodnych. Co innego drewno i sklejka - powszechnie znane i stosowane w realizacji zabudów kempingowych.
Kompozyt nie boi się mrozu i wilgoci, więc czemu miałby obawiać się zimy? Ale tylko taki w 100-procentach składający się z różnych odmian tworzyw sztucznych. Jeśli bowiem do budowy tarasu użyjemy drewna, to fachowiec powinien pamiętać o szczelinach dylatacyjnych.
- Jeśli chodzi o deski tarasowe drewniane, to w okresie deszczowym (szczególnie jesienią, wiosną, zimą) deski pęcznieją, a szczelina schodzi się nawet do zera. Przy wysokiej wilgotności i zbyt małej szczelinie — spęczniałe deski mogą popękać. Na skutek deformacji jedna deska może unosić się do góry i wypychać kolejną. Dlatego należy stosować szczeliny dylatacyjne dostosowane do wilgotności drewna - radzi Piotr Lisowski z JAF Polska.
Ale przecież nie tylko w budownictwie stosuje się różnorakie materiały pochodzenia naturalnego. Producenci najnowocześniejszych modeli samochodów – przede wszystkim dostawczych i naczep stosowanych do przewozu ładunków gabarytowych – wciąż wykorzystują kompozyty drewnopochodne, aby pojazdy te były jak najbardziej uniwersalne i funkcjonalne.
Kompozyty drewnopochodne
Do dziś wykorzystywane są w produkcji najnowocześniejszych modeli samochodów – zwłaszcza tych dostawczych i naczep stosowanych do przewozu ładunków gabarytowych. Za ich pomocą zostaje obniżona masa własna pojazdu, tym samym zwiększając możliwości transportowe w przewożonej masie ładunków i ekonomii spedycji.
Sklejka z racji swej wytrzymałości, nawet przy stosunkowo niewielkiej grubości zapewnia odpowiednie parametry konstrukcji.- Technologia wytwarzania sklejki pozwala na nadawanie finalnemu produktowi różnorodnych właściwości fizycznych oraz mechanicznych. Tego typu cechy zależą od gatunku drewna, układów fornirów, rodzaju kleju oraz sposobu wykończenia powierzchni. Uzyskiwane w procesie produkcji specjalne właściwości fizyczne i mechaniczne kompozytów drewnopochodnych pozwalają nie tylko na zwiększenie bezpieczeństwa, ale też na nieograniczone możliwości aranżacji pojazdu, którym podróżujemy - mówi Grzegorz Skarżyński, ekspert JAF Polska.
Fornir i jego atuty dekoracyjne
Forniry to cienkie płaty drewna, skrojone z kłody o dużej średnicy. Fornir jest więc okleiną naturalnego pochodzenia, której zalet nie podrobi nawet najdroższy laminat. To stąd jego powodzenie w branży caravaningowej.
Forniry różnią się pod względem grubości, wyglądu i rysunku drewna. Tak jak w naturze — każdy jest inny. Ze względu na swoje atuty dekoracyjne wykorzystuje się je m.in. do produkcji mebli, wystroju wnętrz, tworzenia instrumentów muzycznych oraz szkutnictwa. Plastrami drewna okleja się zewnętrzną powierzchnię np. płyt meblowych w kamperach i przyczepach.
Lekka, a nawet wodoodporna i trudnopalna
Choć na pozór niedoceniania, trudno wyobrazić sobie świat bez sklejki. Sklejka to również materiał, który pozwala nadać pojazdowi kempingowemu wyjątkowy, ekskluzywny charakter pozwalają na wykonywanie dedykowanych zabudów np. kempingowych.
- Specjalne płyty pokryte kolorowym obrzeżem melaminowym pozwalają na wykonywanie dedykowanych zabudów, które znaleźć możemy we wszelkiego rodzaju „przenośnych” biurach - na przykład w mobilnych gabinetach diagnostyki medycznej. Sklejka ogniotrwała bywa natomiast wykorzystywana w konstrukcjach i zabudowach popularnych food truck’ów - potwierdza Grzegorz Skarżyński, ekspert JAF Polska.I dodaje, że nowoczesne produkty takie jak cienkie i lekkie sklejki pokryte naturalnym fornirem są stosowane w wykończeniach nowoczesnych kamperów. Skądinąd w ofercie firmy JAF Polska można znaleźć szeroką gamę sklejek w wielu grubościach i formatach, m.in. surowe sklejki brzozowe, topolowe, balsowe lub te z powierzchniami pokrytymi filmem fenolowym, melaminowym i fornirem.
Fot. R. Dobrowolski i materiały JAF Polska