W ostatnich latach liczba kempingów w Chinach podwaja się z roku na rok! Coraz więcej konsumentów przyjmuje caravaning jako preferowaną formę spędzania wolnego czasu. A kto debiutuje w tym biznesie, ten może się spodziewać, że rokrocznie stopa zwrotu z inwestycji wyniesie ponad 50 procent.
To że caravaning w Chinach jest na fali wzrostu, pisaliśmy już wielokrotnie. Tym razem inspiracji dla potencjalnych przedsiębiorców, którzy chcą zainwestować w pewny biznes, dostarczył raport opublikowany kilka tygodni temu przez Dezan Shira & Associates. Firma ta zajmuje się bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi i kwestiami podatkowymi w krajach Azji od 1992 roku. Posiada 38 biur w Chinach, krajach ASEAN, Indiach i na Bliskim Wschodzie, z silną bazą klientów w krajach UE.
Obszerny raport, który w wolnym tłumaczeniu nosi tytuł „Uwolnić potencjał: odkrywanie dynamicznie rozwijającego się chińskiego rynku kempingowego i możliwości inwestycji zagranicznych”, analizuje sytuację w chińskiej branży caravaningowej, kempingowej i outdoorowej w latach 2012-2022. Prognozy Dezan Shira & Associates wskazują, że do 2025 r. biznes ten osiągnie szacunkową wartość 202 mld USD.
Dlaczego to ciągle rynek o ogromnym potencjalny dla inwestorów? Bo dziś jeszcze procentowy wskaźnik aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu jest tu 5-krotnie niższy niż obserwowany w takich krajach o bogatej kulturze caravaningowej jak np. w Stanach Zjednoczonych.
Ożywienie branży w Chinach
Okres pandemii wzmógł apetyt na caravaning. Ten z kolei doprowadził do znacznego wzrostu popytu na sprzęt kempingowy i outdoorowy. Chińscy konsumenci coraz częściej korzystają z kempingów. W miarę jak rząd inwestuje w infrastrukturę kempingową i wdraża programy promujące rozwój tego sektora gospodarki, rynek jest gotowy do dalszego rozwoju, co czyni go atrakcyjną perspektywą dla inwestorów.Jak rośnie ten biznes? Do wyobraźni przemawia wykres z liczbą kempingów Chinach w latach 2012-2021 i wskaźnikiem CAGR (z ang. Compound Annual Growth Rate), który określa stopę zwrotu z inwestycji w okresie jej trwania. Jak widać, jeszcze w 2012 roku było raptem kilka miejsc dla fanów caravaningu – dziś jest ich ponad 150 i ciągle przybywają kolejne. Nie licząc okresu pandemii, biznes ten jest bardzo rentowny. Według najnowszych danych na temat analizy branży kempingowej w Chinach, podstawowa wielkość rynku w 2022 r. osiągnęła 15,92 mld USD przy znacznej stopie wzrostu rok do roku wynoszącej 51,8 procent.
Kiedy nastąpi nasycenie rynku?
Oczekuje się, że trend wzrostowy w branży kempingowej będzie kontynuowany, a prognozy wskazują, że do 2025 r. podstawowa wielkość rynku branży kempingowej osiągnie wartość 34,83 mld USD. To oczywiście napędzi popyt na produkty służące realizacji podróży (kampery, przyczepy) i na rozwiązania ułatwiające życie na wolnym powietrzu.
W 2021 r. w Chinach istniało łącznie 68 700 przedsiębiorstw związanych z branżą caravaningową, kempingami i sprzętem outdoorowym. W tej ogromnej liczbie są zarówno producenci, usługodawcy – także np. wypożyczalnie sprzętu kempingowego, a też firmy zajmujące się organizacją czasu wolnego na świeżym powietrzu.
Rozwój branży i wiodące marki
Istotną informacją dla przedsiębiorców spoza Chin jest to, że pod względem udziału w rynku, rodzime marki mają silną pozycję w zdecydowanej większości segmentu budżetowego. I odwrotnie, znaczna liczba międzynarodowych marek pozycjonuje się głównie w średniej i wyższej półce cenowej. Do wyjątków należą dynamicznie rozwijające się chińskie marki, takie jak MobiGarden i TOREAD, które zwiększyły udział marek krajowych w segmencie średniej i wyższej półki cenowej.
Gdzie szukać swojego miejsca na rynku? W raporcie pojawia się wskazówka zaczerpnięta z badań platformy e-commerce JD.com, która z przeprowadzonych w 2022 roku analiz sprzedaży online donosi, że w ubiegłym roku najbardziej wzrósł popyt na oświetlenie kempingowe (wzrost o 52% w porównaniu z rokiem 2021). Jeszcze bardziej, bo aż o 214 % wzrosła sprzedaż naczyń kempingowych, a urządzeń elektronicznych o 152%.
Fot. CARAVAN SALON / Dezan Shira & Associates