artykuły

ABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord - Makita 04.01-31.03 Sebastian
Zadbaj o wtyczkę w przyczepie
  fot. Bartłomiej Ryś

Zadbaj o wtyczkę w przyczepie

Jeśli po zapięciu przyczepy kempingowej ujawniają się problemy z jej oświetleniem, zazwyczaj oznacza to problemy z gniazdem elektrycznym haka lub wtyczką. Skutecznym sposobem ich unikania jest odpowiednia konserwacja połączeń lub ich profilaktyczna wymiana. W internecie bez problemu można kupić wszelkie niezbędne akcesoria.

W ofercie Steinhof – europejskiego lidera w produkcji haków holowniczych - dostępne są nie tylko kompletne zestawy montażowe haków holowniczych, ale także poszczególne części zamienne, w tym złącza elektryczne. Oczywiście, zanim zapadnie decyzja o wymianie złącza na nowe, warto dokładnie sprawdzić stare. Poniżej przypominamy podstawowe wiadomości związane z tym tematem.

7 czy 13 pinów?

Na rynku występują dwa główne typy złącz – 7-pinowe i 13-pinowe. Najpopularniejsza jest „siódemka”. Właśnie ten typ znajdziemy w większości samochodów osobowych z hakiem. W ten typ wyposażona jest także większość przyczepek towarowych w wypożyczalniach. Konektory 7 stykowe umożliwiają zasilenie podstawowego, układu oświetlenia, czyli kierunkowskazów, świateł pozycyjnych, oświetlenia tablicy rejestracyjnej, świateł przeciwmgielnych i stopu. Złącza 13-pinowe są wykorzystywane w cięższych zestawach i zapewniają dodatkowe funkcje, takie jak światła cofania, stałe zasilanie przyczepy, czy doprowadzenie prądu do przyczepy po przekręceniu kluczyka.

A co, jeśli złącze nie pasuje?

Zdarza się, że występuje niedopasowanie liczby pinów/styków pomiędzy autem holującym a przyczepą. W takim przypadku konieczne jest użycie odpowiedniej przejściówki. Do wyboru są dwie wersje. Pierwsza umożliwia przejście z 7 styków na 13, druga z 13 na 7. Należy pamiętać, że adaptery pozwalają tylko na wykorzystanie podstawowych funkcji gniazd. Złączem 7-pinowym wyposażonym w przejściówkę nie aktywujemy wszystkich funkcji przyczepy z 13-pinową wtyczką.

Tanie czy drogie?

W sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych jest wiele złączy i wtyczek, różniących się cenami. Fakt, że ktoś korzysta z gniazda okazjonalnie, niestety nie oznacza, że może sobie pozwolić na najtańsze produkty. Jeśli będą wykonane nieprecyzyjnie, z kiepskich materiałów, pojawią się problemy z połączeniami i pęknięcia. Najpoważniejszym problemem, jest jednak zbyt słaba ochrona przed dostawaniem się do wnętrza złącza wilgoci, co sprawia, że złącze „nie kontaktuje”.

A zatem niezależnie od tego jak często jest wykorzystywane gniazdo, należy polegać wyłącznie na elementach dobrej jakości, które są wykonane solidnie i będą służyć latami. Warto w tym miejscu podkreślić, że markowe złącza takie jak np. Steinhof kosztują zazwyczaj mniej niż 30 zł, a zatem nie jest to relatywnie duży wydatek.

Jak zdiagnozować zepsute gniazdo?

Obowiązuje jeden standard w układzie pinów/styków. Dzięki temu można łatwo powiązać awarię wybranego punktu oświetlenia z konkretnym pinem i sprawdzić, czy kontaktuje. Poniżej grafika złącza 7-pinowego z ponumerowanymi pinami. Należy pamiętać że piny we wtyczce są w lustrzanym odbiciu w stosunku do pinów gniazda (zaznaczyliśmy to na grafice).


Bartłomiej Ryś21.12.20210

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 8

  • 1
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 0
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 1
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 1
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 1
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 1
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 3
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW