Apteczkę w samochodzie wozi się nie dla ozdoby, chociaż może się zdarzyć sytuacja, kiedy nigdy nie wykorzystana wyląduje w koszu na śmieci z powodu przeterminowania jej wyposażenia. I to nie marnotrawstwo, tylko kawał szczęścia! Bo oznacza, że nikomu w naszym otoczeniu, szczęśliwie, nie zdarzyła się krzywda. Ale licho nie śpi, więc dobra apteczka powinna się znaleźć oczywiście na wyposażeniu kampera i przyczepy.
Stawiamy tezę, w myśl której korzystnie byłoby zaopatrzyć się w nieco więcej medykamentów, niż przewidują przepisy wyposażenia regularnej apteczki samochodowej. Przebywać będziemy przecież na kempingach, wśród ludzi, lub przeciwnie – w warunkach oddalenia od skupisk ludzkich, gdzie w przypadku problemów urazowych otrzymalibyśmy szybką pomoc. Czy zatem apteczka samochodowa wystarczy?
Z założenia apteczka samochodowa ma przydać się w sytuacji, gdybyśmy byli świadkami wypadku drogowego i musielibyśmy udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym. Nawet, jeśli sami nie posiadamy odpowiedniej wiedzy medycznej to zawsze znajdzie się ktoś, kto wykorzysta jej zawartość i możliwe, że uratuje komuś życie. Takie jest założenie. Warto tez pamiętać, że podczas kontroli drogowej poza granicami Polski możemy otrzymać mandat za brak apteczki. Wprawdzie Konwencja Wiedeńska daje prawo do wyjazdu z Polski autem za granicę jedynie z wyposażeniem obowiązującym w naszym kraju, jednak nie zawsze gaśnica i trójkąt ostrzegawczy homologowany wystarczą, aby spokojnie podróżować po Unii Europejskiej. To zależy od przepisów określonego kraju. W większości krajów UE, stosuje się wytyczne zgodne z normą DIN `13164 ustaloną przez Niemiecki Instytut Norm (Deutsche Institut fur Normung), która ściśle określa wyposażenie apteczki pierwszej pomocy w pojazdach samochodowych. Dotyczy to m.in. Niemiec, Belgii, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Estonii, Chorwacji, Holandii, Francji, Czech, a także Litwy i Słowacji.
Pamiętajmy że kemping jest skupiskiem ludzkim, a tutaj dodatkowe środki medyczne mogą się przydać, nawet jeśli obsługa zarządzającego terenem zapewnia odpowiednią pomoc. Środki transportu publicznego takie jak autobusy, tramwaje według rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów muszą być wyposażone właśnie w apteczkę. Okazuje się, że wyposażenie takiej apteczki określa norma DIN 13157, a jej zawartość jest zwiększona z powodu większej ilości czynników ryzyka (np. oparzenia, skaleczenia), dużej ilości zabezpieczanych osób, a z drugiej strony nie występuje tutaj brak ograniczenia miejsca, jak w przypadku apteczek do motocykli czy samochodu. Apteczki autobusowe wyróżniają się opakowaniami w charakterystycznym podłużnym kształcie. Najczęściej wykonane są z wytrzymałego tworzywa sztucznego (ABS) lub wodoodpornej tkaniny, dzięki czemu możemy wykorzystać je w każdym miejscu i w różnych warunkach.
Tymczasem przypomnijmy - zgodnie z przepisami polskiego prawa, a konkretnie art. 162 § 1 Kodeksu Karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu nie udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez narażenia siebie lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.”