Jako jedyny bezpośredni punkty styku pojazdu z drogą opony odgrywają fundamentalną rolę – również, a może nawet zwłaszcza w kamperach. Tego typu pojazdy nie tylko pokonują dłuższe dystanse niż przeciętny samochód, ale często w bardziej zróżnicowanych warunkach drogowych, terenowych i pogodowych. Aby zminimalizować ryzyko awarii ogumienia w najbardziej niefortunnych momentach, np. z dala od miasta, powinno być ono wytrzymałe i niezawodne.
Ze względu na istotne różnice w prowadzeniu pojazdu rekreacyjnego i typowego samochodu osobowego, a także mając na uwadze to, że kształt i obciążenie aut rekreacyjnych mają wpływ na ich stabilność dynamiczną, dobór odpowiednich opon w kamperach jest szczególnie ważny dla bezpieczeństwa. Eksperci zalecają stosowanie opon dedykowanych tego typu pojazdom, oznaczonych jako „Camping” lub „Camping Pneu” (CP). Ogumienie z tym symbolem, często nazywane „turystycznym”, ma specjalną konstrukcję, która utrudnia odkształcanie. Jest więc bardziej odporne od zwykłych opon i przystosowane do postoju przez dłuższy czas, w jednej pozycji i z dużym obciążeniem.
Opony turystyczne, podobnie zresztą jak opony do przyczep kempingowych, mają w konstrukcji zazwyczaj dodatkowy oplot kordowy, który podnosi ich nośność i wzmacnia brzegi. Dzięki temu ogumienie tego typu lepiej radzi sobie z nierównomiernymi obciążeniami wynikającymi np. z położenia zbiornika na wodę w kamperze. W porównaniu z tradycyjnymi oponami o tym samym rozmiarze opony kempingowe mogą przyjmować znacznie większy nacisk na tylnej osi i oferują podobne osiągi, ale przy obciążeniach do 300 kg wyższych.
Wraz z większymi rezerwami bezpieczeństwa korzyści ze stosowania ogumienia typu CP obejmują lepszą stabilność na zakrętach i mniejsze zużycie. Solidniejsza konstrukcja tych opon sprawia, że są one lepiej dopasowane do przejścia z okresów mobilności do dłuższego postoju. Podczas dłuższych przejazdów autostradowych z pełnym obciążeniem konwencjonalne opony samochodowe wykazują wyraźny wzrost temperatury, a po zaparkowaniu w miejscu przeznaczenia, w miarę ochładzania się, mogą one ulec punktowej deformacji – to tzw. zjawisko „flat spot”. Opony klasy CP są bardziej odporne na takie objawy.Jak podkreślają eksperci, przed każdą podróżą, ale także codziennie podczas jazdy i co najmniej raz w miesiącu, gdy kamper jest na postoju, warto pamiętać o sprawdzeniu ciśnienia w oponach oraz ich stanu. To istotne zwłaszcza o tej porze roku, gdy stan nawierzchni pogarszają zalegające liście, często padający deszcz i naniesiony podczas deszczu piach i brud.
Źródło: Continental