artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025

Zanim kupisz łańcuchy

Czas czytania 4 minuty
Zanim kupisz łańcuchy
Przed zakupieniem łańcuchów bezwzględnie należy zapoznać się z instrukcją użytkowania pojazdu. Producenci poświęcają w niej cały rozdział użytkowaniu samochodów w warunkach zimowych.

Często zalecają szczegółowo czy i jakie łańcuchy można lub należy użytkować na kołach danego pojazdu. Dotyczy to maksymalnej wysokości ogniw, średnicy drutu z jakiego jest wykonany łańcuch w kontekście prześwitów pomiędzy kołami pojazdu a nadwoziem. Często z instrukcji wynika wprost, że w danym pojeździe nie wolno używać łańcuchów na większym (alternatywnie dozwolonym) rozmiarze ogumienia. Te same modele samochodów z zamontowanymi różnymi jednostkami napędowymi poruszają się na różnych kołach. Dla przykładu: ten sam model pojazdu, inny rozmiar ogumienia np. Toyota Avensis 205/55-16 można stosować łańcuchy, Toyota Avensis 215/45-17 nie wolno stosować łańcuchów!

Zanim kupisz łańcuchy 1


Przed zakupem łańcucha należy zapoznać się z informacjami od producenta.

Co wolno
Powyższe przykłady mogą zobrazować sytuację, kiedy potencjalny użytkownik łańcuchów śniegowych - nie zapoznawszy się z instrukcją obsługi pojazdu - może samodzielnie nabyć łańcuchy na wskazany rozmiar ogumienia, a w konsekwencji ich montażu i użytkowania uszkodzić zarówno pojazd, jak i łańcuchy. Producent czy importer nie odpowiada za niewłaściwie dobrane łańcuchy.

Zanim kupisz łańcuchy 2


Łańcuchy firmy Pewag.

Firma Pewag co roku aktualizuje odrębny katalog poświęcony doborowi łańcuchów do fabrycznych rozmiarów ogumienia aut osobowych, terenowych i dostawczych. Katalog i tabelę rozmiarów można pobrać ze strony www.pewag.pl. Wskazane są w nim - co bardzo ważne - wszystkie znane przypadki, kiedy nie wolno stosować łańcuchów Pewag do okreśonych modeli pojazdów poruszających się z danym rozmiarem ogumienia. Bezwzględnie należy upewnić się czy ilość miejsca niezbędna do zamontowania i eksploatacji łańuchów jest wystarczająca. Należy pamiętać, również, że w trakcie jazdy zawieszenie ugina się, a koło zmienia swoje położenie w nadkolu.

Zanim kupisz łańcuchy 3

ReklamaZanim kupisz łańcuchy 4

Łańcuchy Sportmatik SUV.

Konstrukcja każdego pojazdu przewiduje zamontowanie oryginalnego rozmiaru ogumienia z pewnym zapasem na tuning. W obrębie tego zapasu można żonglować szerokością bieżnika, profilem ogumienia i rozmiarem felgi. Należy zdawać sobie jednak sprawę, że decydując się na szersze ogumienie, inny profil ogumienia lub większy rozmiar felgi możemy jednocześnie ograniczać swoje możliwości co do doboru łańcuchów w sezonie zimowym.

Producent
Kto wyprodukował łańcuchy śniegowe? Chodzi przecież o nasze bezpieczeństwo! Dobre łańcuchy są sygnowane nazwą producenta. Łańcuchy bez nazwy dostępne w hipermarketach nie podają takiej informacji.

Certyfikaty
Dobre łańcuchy spełniają normy niemieckie TÜV oraz austriackie Önorm. Normy te szczegółowo określają wymagania stawiane łańcuchom śniegowym.

Materiał
Dobre łańcuchy wykonane są ze stali stopowych (niklowo-chromowo-manganowych). Niektórzy producenci dodają do materiału domieszkę tytanu w celu jego wzmocnienia (łańcuchy Pewag wykonane z materiału Titangrip). Dobre łańcuchy muszą być poddane obróbce cieplnej, która wpływa na powierzchniowe utwardzenia ogniw. Łańcuchy różnią się więc jakością utwardzenia oraz jego głębokością liczoną stosunkiem grubości warstwy utwardzonej do średnicy drutu, z którego wykonany jest łańcuch. W zależności od warunków oraz częstotliwości używania łańcuchów można zdecydować się na łańcuchy z cieńszego lub grubszego drutu. Te ostatnie zawierają więcej materiału przeznaczonego do ścierania. Najczęściej spotykane łańcuchy wykonane są z drutu o średnicy 3,2 mm, 3,55 mm. Należy też wziąć pod uwagę, czy pojazd jest nisko zawieszony (do takich samochodów zalecane są łańcuchy z najcieńszego drutu). Więcej na:
ReklamaZanim kupisz łańcuchy 5
www.elcamp.pl

Jacek Luty
Oprac. Dorota Nowak
Zdjęcia: Pewag


24.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News