artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

System stabilizacji przyczep firmy KNOTT

Czas czytania 3 minuty
System stabilizacji przyczep firmy KNOTT
Nowy układ hamulcowy ETS nie tylko utrzymuje przyczepę na torze jazdy, lecz rewolucjonizuje technikę kierowania przyczepą.

Firma Knott testuje elektroniczny system stabilizacji, w skrócie nazywany ETS, który łączy elementy elektroniczne i hydrauliczne.

ETS
Nowe rozwiązanie ma zapewnić bezpieczeństwo przez zwiększenie skuteczności hamowania i stabilizację toru jazdy przyczepy. Układ taki będzie reagował szybciej i precyzyjniej niż dotychczas stosowany bezwładnościowy układ hamulcowy. Według danych pochodzących z badań wykonanych na zlecenie producenta, elektronicznie regulowany hamulec, który wchodzi w skład układu ETS, pozwala zatrzymać jadący z prędkością 60 km/h pojazd z przyczepą o wadze 2,8 tony po 29,60 metrach. To o całe siedem metrów mniej niż potrzebował podczas testu taki sam zestaw pojazdu z przyczepą z dobrze wyregulowanym mechanicznym hamulcem najazdowym. ETS obsługuje np. samonastawne hamulce kół lub sterowaną elektronicznie automatykę jazdy wstecz. Możliwe będzie także monitorowanie hamulca w różnych stanach obciążenia przyczepy.

System stabilizacji przyczep firmy KNOTT 1



Działanie
Zasada działania wykorzystuje ciśnienie hydrauliczne wytworzone przez zasilaną elektrycznie pompę. W celu stworzenia takiego systemu przebudowano najazdowy układ hamulcowy. Wzbogacono go o czujniki przyspieszenia, zespół zaworów, pompę i amortyzator hydrauliczny, komputer oraz zaczep stabilizacyjny z urządzeniem dociskowym. Mała pompa stale zapewnia ciśnienie wystarczające do szybkiego zadziałania hamulca, zmniejsza też zapotrzebowanie na energię. Dlatego systemowi wystarcza zasilanie prądem z instalacji samochodu osobowego. System Knott stabilizuje wahania wzdłużne przez szybkie wytworzenie ciśnienia i monitorowanie go w układzie hamulcowym. Jeżeli czujniki w przyczepie rozpoznają początek ruchu wahadłowego, układ hydrauliczny natychmiast przekazuje ciśnienie na hamulce i w ten sposób stabilizuje zespół samochód-przyczepa. Układ monitoruje prędkość wszystkich kół przyczepy.

System stabilizacji przyczep firmy KNOTT 2

ReklamaSystem stabilizacji przyczep firmy KNOTT 3

Jeżeli grozi zablokowanie któregoś koła, ETS zmniejsza ciśnienie hamowania i w razie potrzeby ponownie je zwiększa, podobnie jak ABS w samochodzie. ETS pomaga także podczas jazdy wstecz. Jeżeli system wykryje ruch kół wstecz, automatycznie odblokowuje hamulce, przy ruchu kół wprzód system jest ponownie gotowy do hamowania. System ETS umożliwia automatyczne przestawianie i regulację hamulca. W układzie jest elektronicznie sterowany zaczep stabilizujący, co zmniejsza zużycie sprzęgu i zapobiega powstawaniu hałasu (stukania kuli), również z powodu zastosowania elementów ciernych o zmiennym docisku kuli. Kierowca kontroluje wszystkie funkcje urządzenia (również usterki) dzięki małemu wskaźnikowi, który drogą radiową odbiera sygnały z układu elektronicznego przyczepy. Jeżeli nastąpi awaria ETS, nadal działa konwencjonalny hamulec najazdowy, który funkcjonuje niezależnie od elektroniki.

ETS – wyposażenie standardowe?
Producenci przyczep kempingowych zgłosili zainteresowanie systemem jako częścią wyposażenia podstawowego. Czy i pod jaką marką pojawi się on na rynku, nie jest jeszcze pewne. Istnieje także możliwość zamontowania ETS w pojeździe i adaptacja istniejącego układu hamulcowego.

System stabilizacji przyczep firmy KNOTT 4



Oprac. Dorota Nowak
Współpraca: Artur Grajewski

24.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News