artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Regulacja układu hamulcowego przyczepy

Czas czytania 4 minuty
Regulacja układu hamulcowego przyczepy
Badanie skuteczności i równomierności działania hamulców w pojazdach przeprowadza się okresowo. Do badań wykorzystuje się specjalistyczne urządzenia diagnostyczne (rolkowe i płytowe).

Serwis
Najlepiej wykonywać naprawy części zamiennych w autoryzowanym punkcie serwisowym. Renomowana firma zapewnia to, że części są nieuszkodzone i daje gwarancję 1 roku. W przypadku samodzielnego montażu części zamiennych gwarancja nie obejmuje wad powstałych w wyniku niezastosowania się do instrukcji. Podobnie gwarancją nie są objęte wady powstałe w wyniku wypadków drogowych albo nieprawidłowej eksploatacji. Przed pomiarem powinno się sprawdzić ciśnienie w kołach, ponieważ ma to wpływ na wynik badania.

Regulacja układu hamulcowego przyczepy 1



Objawy niesprawności
Objawami niesprawności układu hamulcowego przyczepy są: mała skuteczność hamowania, zarzucanie w bok, blokowanie, piszczenie, zapach spalenizny. Przy regulacji układu hamulcowego przyczepy nie może być zaciągnięty hamulec ręczny. Należy zabezpieczyć ją przed przesunięciem i podnieść.

Regulacja
Regulację układu hamulcowego przyczepy przeprowadzamy za pomocą śruby regulacyjnej kostki rozpierającej, która mieści się po wewnętrznej stronie piastobębna. Podczas regulacji koło, przy którym regulowane są hamulce musi być ściągnięte tak, żeby można było swobodnie obracać bębnem hamulcowym. Sama regulacja polega na poluźnieniu i dokręceniu śruby regulacyjnej do momentu, kiedy szczęki hamulcowe zaczną trzeć o bęben i koło można obracać jedynie z trudem. Następnie należy poluzować śrubę o mniej więcej pół obrotu, tak aby koło obracało się z łatwością, a szczęki hamulcowe lekko ocierały o bęben. Czynność tę należy powtórzyć dla wszystkich kół przyczepy. Jeżeli po regulacji pręt hamulcowy nie jest napięty, należy go naciągnąć przy pomocy nakrętki kulowej i skontrować nakrętką kontrującą przy orczyku.

Regulacja układu hamulcowego przyczepy 2

ReklamaRegulacja układu hamulcowego przyczepy 3

Piastobęben.

Samochód z przyczepą
Współdziałanie przyczepy i samochodu następuje dzięki urządzeniu najazdowemu, które wytwarza naciąg linek hamulcowych zaciskających szczęki hamulcowe przyczepy. Działanie układu jest mechaniczne. Jeśli układ hamulcowy jest niewyregulowany, kierowca odczuwa uderzenia przyczepy w tył samochodu, jest ,,pchany” przez przyczepę. Powodem może być uszkodzony amortyzator w urządzeniu najazdowym. Najczęstszą przyczyną niesprawności układu hamulcowego są psujące się linki hamulcowe, które uszkadza np. sól wysypywana na jezdnię. Linki zacierają się, a wtedy szczęki hamulcowe nie odbijają się, łożyska i bębny nagrzewają się, powodując uszkodzenia. Innym często psującym się elementem są szczęki hamulcowe. Można już ich stan sprawdzać bez ich rozkręcania (w tarczy kotwicznej znajdują się wzierniki, przez które podgląda się stan szczęk).

Regulacja układu hamulcowego przyczepy 4


Linki hamulcowe.

Profilaktyka
Ważne jest, żeby kontrolować stan szczęk hamulcowych 2-3 razy w roku. W zależności od potrzeby należy dokonywać ich serwisowania. Po zmianie szczęk i linek należy sprawdzić i wyregulować cały układ na tzw. rolkach. Urządzenie najazdowe należy smarować również 2-3 razy w roku np. smarem stałym, żeby wypchnąć stary smar i znajdujący się w nim piasek. Przyczepa, która jest średnio eksploatowana powinna dzięki takim zabiegom długo utrzymywać w doskonałym stanie układ hamulcowy.
Więcej na: www.knott.pl
ReklamaRegulacja układu hamulcowego przyczepy 5

Dorota Nowak

24.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News