Słońce można zaangażować także do podtrzymania napięcia akumulatorów. Kompaktowe ładowarki solarne pokazała firma Osram. Są lekkie, a najmocniejsza zapewnia do 20 W darmowej energii.
Akumulatory samochodowe naturalnie rozładowują się, gdy nie są używane. Wystarczy, by cenną energię pobierały systemy alarmowe, immobilisery i systemy monitorowania zamków w drzwiach. A w kamperach „utajonych” odbiorników prądu jest zdecydowanie więcej.
Idealnym rozwiązaniem do podtrzymywania napięcia akumulatorów byłby system gwarantujący nieprzerwaną pracę. A gdyby tak o dobre „samopoczucie” akumulatorów rozruchowych dbały kompaktowych rozmiarów ogniwa monokrystaliczne? Takie lekkie w solidnej aluminiowej ramie są nowością firmy Osram. Powstały z myślą o pojazdów używanych sezonowo, takich jak właśnie kampery.
Darmowa energia na straży mobilności
Prezentowane produkty miały swój debiut podczas targów Automechanika Frankfurt (10-14.09.2024 r.). Stanowią ciekawą alternatywę dla tradycyjnych ładowarek. Ich podstawową przewagą jest to, że nie potrzebują żadnych źródeł zasilania. A to oznacza, że obojętnie gdzie zaparkują fani caravaningu, nigdy nie powinno być problemu z rozładowanym akumulatorem.
BATTERYcharge SOLAR to seria trzech solarnych ładowarek o mocach odpowiednio: 5W (OSP500), 10W (OSP1000), 20W (OSP2000). Najmniejszy model ma masę nieco poniżej kilograma i wymiary nieco większe niż zeszyt w formacie A5 (205x230 mm). Gwarantuje natężenie do 0,28 A. Dwukrotnie większe natężenie gwarantuje model OSP1000, a ramka z ogniwami monokrystalicznymi o wymiarach 410x351 mm maksymalnie 1,11 A. Ten topowy model waży nieco ponad 2 kg.
Cechą wspólną wszystkich propozycji jest wodoodporna konstrukcja (IP65), trwała obudowa gwarantują długotrwałą eksploatację i zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem oraz kabel z wtyczką 12 V DC. W zestawie znajdują się również zaciski do akumulatora. Zamiast przysłowiowych klem, Osram proponuje dedykowany kabel, który łączy ładowarkę solarną z akumulatorem za pośrednictwem portu OBDII pojazdu. To po prostu wygodniejsze i bardziej wydajne połączenie między panelem słonecznym a akumulatorem.Fot. Osram