artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - Stenaline 03.04-30.04 Sebastian
Nadęty namiot

Nadęty namiot

Czas czytania 9 minut

Przegląd dmuchanych przedsionków do kamperów i przyczep

Nie wiadomo, czy Papcio Chmiel, czyli Henryk Jerzy Chmielewski, rysując pierwszą księgę przygód Tytusa, Romka i A'Tomka podpatrzył koncepcję i wynalazek Johna Scurlocka, który w 1959 r. opracował pierwszy nadmuchiwany dom – zamek do skakania dla dzieci. Faktem jest natomiast, że w pierwszej księdze przygód wspomnianych bohaterów, wydanej w 1966 r., pojawia się zobrazowanie idei nadmuchiwanego namiotu mieszkalnego.

Czyżby zatem Henryk Jerzy Chmielewski był wizjonerem na miarę Cypriana Kamila Norwida czy Stanisława Lema? Niewykluczone. Odkrycie byłoby dość sensacyjne, bowiem można by uznać polski komiks za pierwowzór upowszechnionego obecnie rozwiązania, zwanego namiotem dmuchanym, a w świecie caravaningu nie inaczej jak dmuchanym… przedsionkiem. 
Jaka jest podstawowa funkcja przedsionka? Poszerzenie, a czasami nawet stworzenie prywatnej przestrzeni użytkowej. Na szczęście temu założeniu nie towarzyszy piętno plażowego parawanu, bo zazwyczaj rozmiary przedsionków nie wykraczają poza przestrzeń dostępną na typowej parceli kempingowej. Nie zabieramy jej więc, rozstawiając go, innym obozowiczom. Właściwie od strony technicznej przedsionek to po prostu namiot z wszelkimi jego cechami funkcjonalnymi. Wykonany jest z lekkiego materiału, oparty na stelażowej ramie, chroni przed czynnikami atmosferycznymi, pozwalając oddychać pełną piersią. Jest więc przede wszystkim konstrukcją lekką, chociaż w trakcie ewolucji do współczesnej formy przeszedł wiele zmian.

ReklamaNadęty namiot 1
Siermiężne konstrukcje z pionierskich czasów caravaningu nie ważyły mało. To zresztą zrozumiałe, ponieważ technologia ich produkcji również wykorzystuje dostępne zdobycze techniki. O aluminiowych profilach lub rurkach wykonanych z tworzyw sztucznych czy z włókien węglowych świat zastosowań popularnych usłyszał dopiero w XXI wieku. Nie ma się więc czemu dziwić – kiedyś namioty caravaningowe ważyły sporo. Rurki stelażowe, często stalowe, pokrywano brezentowym materiałem, a sporą masą nikt się nie przejmował. Łączenia przedsionków z przyczepą również nie były wysokich lotów. Często przeciekające, wrażliwe na podmuchy wiatru, potrafiły uprzykrzyć niejeden wyjazd.

Nadęty namiot 2

Tymczasem konstrukcje bazujące na zastosowaniu stelaży sztywnych zyskują obecnie coraz mocniejszą konkurencję w postaci tak zwanych przedsionków dmuchanych. Co możemy zaliczyć do największych atutów tego rozwiązania? Jednym z najważniejszych jest odporność na odkształcenia, która wynika ze sprężystości stelaża. We wszystkich konstrukcjach przedsionków dmuchanych są nim nadmuchiwane do określonego przez instrukcję ciśnienia komory. Mniejsze, większe, grubsze, cieńsze, łączone lub pojedyncze. W przypadku niektórych produktów połączenia dmuchanych modułów konstrukcyjnych realizowane są za pomocą silnych taśm velcro, a powstały w ten sposób stelaż dodatkowo wzmacnia poszycie namiotu z zaawansowanych technicznie materiałów. Można też znaleźć produkty bazujące na dmuchanym stelażu opracowanym jako jednolita całość.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Nie musimy więc przesadzać z obawami przed uderzeniem gałęzią, blatem stołu lub nawet unikać oparcia o przedsionek roweru, czego nie można powiedzieć o ryzyku związanym z odkształceniem aluminium. Zewnętrzna powłoka we współczesnym przedsionku dmuchanym może być natomiast – oprócz odpowiedniej wytrzymałości na uszkodzenia mechaniczne – przeznaczona do różnych warunków użytkowania. Są więc materiały do zastosowań letnich, zimowych lub całosezonowe. Całość, podobnie jak w klasycznym namiocie, można zakotwiczyć w ziemi i wzmocnić odciągami.
Wersji i odmian jest sporo. Wśród produktów są zarówno niewielkie przedsionki przeznaczone do przechowywania ekwipunku, jak i potężne salony, w których letni posiłek będzie mogła zjeść cała rodzina… w tym teściowie i dziadkowie! W palecie dodatków znajdziemy, w zależności od producenta, moskitiery, specjalne okapy przeciwdeszczowe, aneksy gotowe do wykorzystania jako kuchnia lub magazynek, dedykowane rozmiarowo maty podłogowe.
Design również potrafi być zróżnicowany. Różne są projekty okien, drzwi, systemy ich otwierania. Można wybrać nawet dedykowane firanki, co jest niebagatelnym walorem – przedsionek możemy nawet zaaranżować do funkcji mieszkalnej i wykorzystywać jako sypialnię. Pomysłowość inżynierów sprzętu caravaningowego jest duża. Przyjrzyjmy się więc kilku propozycjom dmuchanych przedsionków.

BASE CONNECT AIR SECONDS FRESH

Nadęty namiot 4

Przedsionek przeznaczony dla 6 osób. Wysokość maksymalna to 2,25 m, wysokość wejścia – 1,75 m, a powierzchnia kwadratowej bazy podłogowej – 6,25 m². Posiada 2 duże otwory okienne i boczne drzwi z moskitierą. Powłoka z tkanina Fresh z identycznym filtrem przeciwsłonecznym jak w wersji 8-osobowej. W zestawie znajdują się 2 maszty do podparcia klapy wejściowej tak, by tworzyła zadaszenie. Można zakupić dodatkową sypialnię Base Connect, aby zmienić przedsionek Air Seconds Base Connect Fresh w 2-osobowy namiot. Cena: 1399 zł, Decathlon.

BASE CONNECT AIR SECONDS FRESH

Nadęty namiot 5

Przedsionek pompowany, zaplanowany na podstawie kwadratu o powierzchni 9 m², o maksymalnej wysokości 2,3 m. Te parametry producent określa jako wystarczające dla funkcjonowania 8 osób. W pozycji wyprostowanej wejdzie do niego turysta o wzroście do 180 cm, ponieważ taką wysokość ma wejście. Ciekawą opcją jest odpinana podłoga. Powłokę wykonano z tkaniny z filtrem UV: UPF 50+. Konstrukcja jest samonośna, po rozłożeniu można go bez problemu przenieść, stanowi całość bez dopinanych elementów. Dwa wentyle umożliwiają jednoczesne pompowanie z wykorzystaniem 2 pompek, niestety do zestawu pompki nie dołączono. Cena: 1499 zł, Decathlon.

OBELINK VIERA 380 EASY AIR CONNECTED

Nadęty namiot 6

Przedsionek do przyczepy kempingowej z pompowanym stelażem, którego tuby powietrzne są połączone. Głębokość tego modelu jest nieco większa niż konkurentów – 300 cm, co polepsza walory użytkowe. W standardzie dostarczane są również 2 pręty dociskowe, których można użyć, aby piankowa poduszka dokładnie przylegała do ściany przyczepy kempingowej, zapewniając szczelność przedsionka. W komplecie znajdują się: pompka ręczna, podłoga, śledzie, dolny fartuch przeciwwiatrowy i osłona na koło, paski napinające oraz torba do przenoszenia. Zarówno ściany boczne, jak i wszystkie panele drzwiowe w ścianie przedniej można rozpiąć. Waga: 28 kg. Cena: 3254,55 zł, Obelink.

BRUNNER HOGAR HC AIR TECH

Nadęty namiot 7

Konstrukcja samonośna, wzmacniana dodatkowymi dmuchanymi i pompowanymi niezależnie rozpórkami oraz rozpórkami z włókna szklanego, które usztywniają okapy. Ten przedsionek jest przeznaczony do kamperów i minivanów o wysokości od 240 do 290 cm. Wykonany został z poliestru o dźwięcznej nazwie Oxford 150D w kolorze szarym. W zestawie znajdują się: pompka, akcesoria montażowe, śledzie, odciągi, wszystko zapakowane w torbę transportową. Posiada okna z możliwością zasłonięcia, przednie i boczne wejścia chronione moskitierą. Waga: 23,5 kg. Wymiary: 400 × (245+60) × wys. 240/290 cm. Cena: 3879 zł, ACK Benimar.

OUTWELL MILESTONE AIR 

Nadęty namiot 8

Uniwersalny namiot – przedsionek przeznaczony dla vanów, furgonetek, busów i kamperów. Jest mocowany do samochodu za pomocą kedry wsuwanej w listwę zamontowaną na samochodzie lub za pomocą przyssawek, które można kupić jako akcesoria dodatkowe. Został wykonany z wysokiej jakości materiałów, a dzięki zastosowanej membranie Outtex® 3000 (100% poliester – taffeta) jest wiatroszczelny oraz wodoodporny. Podłogę natomiast wykonano z polietylenu. Tradycyjne pałąki zastąpiono wytrzymałymi tubami, jak przystało na przedsionek dmuchany. Tuby są ze sobą połączone – jedna posiada główny zawór, dzięki czemu pompowane powietrze rozprzestrzenia się na wszystkie pozostałe komory, co tworzy wspominaną już konstrukcję samonośną, Wysokość przyłączenia na pojeździe – 180-205 cm. Wymiary po rozłożeniu: 300 × 280 × 220 cm. Waga: 15,5 kg. Cena: 4851,00 zł. ACK Benimar.

DOMETIC RALLY AIR All-SEASON 330DA 

Nadęty namiot 9

Rally AIR All-Season 330 Drive-Away jest szybki w montażu, a to dzięki technologii Air Frame z funkcją jednopunktowego nadmuchiwania, to także gwarancja prostoty i niezawodności. Szerokość tego przedsionka to 3,3 m. Materiał Weathershield™ All-Season, z którego wykonano powłoki, został skonstruowany z myślą o ekstremalnych warunkach pogodowych. Waga: 42,40 kg. Cena: 8600 zł, WCC.

DOMETIC CLUB AIR All-SEASON 390 L

Nadęty namiot 10

Głębokość 2,75 m w przypadku tego przedsionka oznacza, że nie zabraknie miejsca na codzienne czynności, a technologia Air Frame z jednopunktowym nadmuchiwaniem zapewni łatwy montaż. Weathershield™ All-Season, z którego wykonano namiot, skonstruowano z myślą o ekstremalnych warunkach pogodowych. Dach Dual-Pitch zwiększa przestrzeń nad głową, zapewnia skuteczne tłumienie wiatru i odprowadza wodę deszczową. System Multi-Height gwarantuje precyzyjne dopasowanie do pojazdu, można używać go z przyczepami i kamperami z przyłączem kedrowym, regulowanym do różnych wysokości. Wystarczy wypiąć doczepiany panel boczny i przymocować przedsionek, aby dokładnie dopasować go do pojazdu, a następnie zamknąć wewnętrzne zamki błyskawiczne, by ukryć nadmiar materiału. Waga to około 41 kg. Cena: 10 900 zł, WCC.

DOREMA LUXOR AIR 280

Nadęty namiot 11

Pełnowymiarowy przedsionek – namiot pompowany powietrzem o głębokości 280 cm (obwód: 850-1125 cm). Ściany wykonano z dormatexu, materiału o wyjątkowej jakości, powlekanego z jednej strony. Obie ściany są składane, zdejmowane i wyposażone w kompletne okna z siatki z moskitierą. Wśród akcesoriów znajdziemy pasy sztormowe, uchwyty mocujące Safe Lock, dokupić możemy kolejne usprawnienia, na przykład przylegający namiot gospodarczy, sypialnię czy pompkę elektryczną De Luxe, która dodatkowo poprawi komfort użytkowania. W ofercie znajduje się 9 rozmiarów przedsionków, od najmniejszego o obwodzie 850-875 cm w cenie 11 726 zł do największego (1100-1125 cm) w cenie 17 200 zł. Elcamp.

ISABELLA AIR CIRRUS NORTH 400

Nadęty namiot 12

W tym przedsionku ściany przednie i boczne wykonane zostały z isacrylu, lekkiego, wytrzymałego i przede wszystkim oddychającego materiału. Składa się z kanałów powietrznych, dlatego w szkielecie przedsionka nie należy umieszczać żadnych dodatkowych prętów; 1 punkt do nadmuchiwania dla całego rusztowania, modułowy system pompowania z połączeniem zaworowym IsaAir, segmenty świetlne w dachu (nieprzezroczyste), 2 duże okna wentylacyjne z moskitierą na obu końcach, 3-warstwowe komory powietrzne, opcja rozszerzania po obu stronach, głębokość 275 cm, szerokość 400 cm. Wśród dodatków znajdziemy firanki Cube Creme, rurkę werandową, ręczną pompkę z zaworem uwalniającym ciśnienie, fartuch przeciwwiatrowy, torbę na przedsionek czy osłonę na koło. Waga: 35,5 kg. Cena: 11 980,30 zł, Isabella.
 
DOREMA HORIZON AIR DE LUXE 

Nadęty namiot 13

Wraz z tym modelem wkraczamy w kategorię przedsionków pompowanych najnowszej generacji. System EAF gwarantuje podstawowy walor użyteczny, który można określić trzema słowami: wyciągnij, napompuj, gotowe. Brak stelaża, wysoka stabilność, perfekcyjne ułożenie oraz najwyższa jakość i funkcjonalność. Dach i ściany boczne wykonane dorma­texu, wymienne elementy przedniej ściany, podwójny fartuch dolny, zamykane rolety i zakryte zamki błyskawiczne. Przedsionek wielosezonowy. Zmniejszona kondensacja, materiał bardzo odporny na rozdarcie, ozdobnie zadrukowany od zewnątrz. Dostępnych 16 rozmiarów. Ceny i waga zależne od rozmiaru. Przykładowo, dla rozmiaru 11 waga wynosi 33 kg. Najmniejszy model o obwodzie 775-800 cm kosztuje 11 236 zł, za największy (1175-1200 cm) zapłacimy 19 656 zł. Elcamp.

Szymon Kwiatkowski

Artykuł pochodzi z numeru 5 (107) 2022 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator08.05.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News