Firma Dethleffs należy do najbardziej znanych marek producentów kamperów i przyczep kempingowych. Jest też jedną z największych firm zaspokajających potrzeby miłośników caravaningu w Europie. Od lat jej produkty cieszą się wielkim zainteresowaniem, a dzięki nowoczesnym rozwiązaniom i dbałością o estetykę znajdują wielu nabywców. Według szacunkowych danych Dethleffs, sprzedaż firmy stanowi ponad dziesięć procent wszystkich sprzedawanych (nowych) kamperów i przyczep w Europie.
Kilka lat temu Dethleffs wypromował nowe hasło, będące także podstawą nowej filozofii firmy: ,,Dethleffs – przyjaciel rodziny”. Ta strategia przyniosła ogromny efekt, przekładający się na wzrost sprzedaży i popularności marki.
Firma Dethleffs założona została w 1832 roku jako spółka komandytowa. Podstawową działalnością firmy była wówczas produkcja i sprzedaż… batów (pejczy). Prawie sto lat później, w 1931 roku, właściciel firmy Arist Dethleffs, nie chcąc rozstawać się ze swoją rodziną podczas częstych podróży służbowych, zbudował pierwszą w Niemczech przyczepę kempingową, którą nazwał „Wohnauto”. Już rok później, w drewnianej szopie, zaczęły powstawać na zamówienie pierwsze przyczepy kempingowe. W 1936 roku dział produkcyjny firmy Dethleffs Wohnautobau zatrudniał na stałe sześciu pracowników i ten rok uważa się za rok powstania firmy jako producenta przyczep kempingowych.
W 1956 roku przyczepy rozpoczęto produkować seryjnie, jednocześnie po ponad stu latach całkowicie zaprzestano produkcji pejczy. W 1961 roku powstała pierwsza linia produkcyjna dla przyczep kempingowych. Firma Dethleffs skoncentrowała się na serii modeli Camper.
W 1983 roku firma Dethleffs wyprodukowała swój pierwszy samochód kempingowy i również jako pierwszy niemiecki producent samochodów kempingowych wykorzystała do produkcji samochodów z alkową podwozie typu Fiat Ducato. Firma Dethleffs była w tym czasie pionierem w konstruowaniu samochodów kempingowych zarówno z alkową, jak i częściowo zintegrowanych. W wyniku nowych założeń powstały takie innowacje, jak „kids & camp” i „bike & camp” w zakresie przyczep kempingowych, a linia samochodów kempingowych „Bus” zyskała nowy wygląd. Stworzono również nowe rozkłady wnętrz odpowiednie dla rodzin z dziećmi. Dethleffs cały czas pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Jednym z nich jest pierwsza przyczepa kempingowa, która otwiera się z tyłu. Więcej o tej przyczepie w kolejnym numerze
,,Polskiego Caravaningu”.
Wybór najważniejszych dat w historii Dethleffs
1832
Narodziny firmy: pierwsza fabryka w Isny.
1931
Właściciel firmy Arist Dethleffs buduje pierwszą przyczepę, aby móc podróżować z rodziną podczas długich wyjazdów w interesach. Swój wynalazek nazywa ,,Wohnauto”.
1932
Początek produkcji przyczep – pierwsze miały drewniany szkielet.
1936
Dethleffs zatrudnia sześciu pracowników (!) na pełen etat.
1956
Początek produkcji seryjnej.
1961
Pierwsza linia produkcyjna kamperów – model zwany „Camper”.
1973
Dethleffs buduje nową fabrykę poza Isny o powierzchni produkcyjnej 12 000 metrów kwadratowych. Liczba pracowników: 235 osób.
1993
Dethleffs zdaje pozytywnie pierwszy udokumentowany test zderzeniowy w Niemieckim Instytucie Federalnym Ruchu Drogowego w Kolonii.
1995
Dethleffs – Przyjaciel Rodziny. To nowe hasło i filozofia firmy.
1996
14 lutego w wieku 88 lat umiera Arist Dethleffs. Firma rozpoczyna produkcję kamperów na podwoziu Mercedesa Sprintera.
1998
Dethleffs przygotowuje na milenium luksusowy model kampera pod nazwą ,,Arist” i otwiera studio projektowe ,,Aero-Tourist”
1999
Dethleffs organizuje pierwszą rodzinną imprezę dla posiadaczy Kart Rodzinnych, która staje się coroczną imprezą jako uzupełnienie szkoleń w zakresie bezpieczeństwa. Pierwsza trzyosiowa przyczepa Dethleffs o łącznej długości ponad ośmiu metrów.
2000
Dethleffs produkuje 6340 przyczep i 2648 kamperów rocznie. Nowy kamper Premium Plus zostaje uznany przez czytelników ,,Promobil” ,,Kamperem Roku”. Dyrektor zarządzający Thomas Fritz zostaje przyjęty na prywatnej audiencji przez papieża Jana Pawła II, kiedy przekazuje przyczepę kempingową dla operacji pokojowych w Kosowie.
2001
Studio projektowe ,,Aero-Tourist” pracuje pełną parą i uzyskuje tytuł ,,Przyczepy Roku” w Holandii. Dethleffs produkuje ponad 3500 kamperów rocznie i oferuje największy wybór na rynku. Dyrektor Dieter Regiel przekazuje papieżowi Janowi Pawłowi II drugą przyczepę.
2002
Dethleffs inwestuje w nową halę, w której maluje się kampery i przyczepy. Jest pierwszym producentem oferującym modele w klasie A w pięciu różnych kolorach zewnętrznych. Model Globetrotter XXL A 8000 odnosi sensacyjny sukces i firma wchodzi do segmentu luksusowych kamperów. Ekspansja firmy na rynki Japonii i Anglii.
2003
Dethleffs oferuje najtańsze modele w klasie A w Europie. Bez specjalnych ofert i promocji po raz pierwszy w historii zdobywa ponad 10 % europejskiego rynku sprzedaży nowych pojazdów kempingowych.
Oprac. Dariusz Wołodźko
współpraca: Piotr Wolski, Stanisław Rakowski