artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Akumulatory rozruchowe do kamperów z systemem start-stop

Akumulatory rozruchowe do kamperów z systemem start-stop

Czas czytania 2 minuty

Coraz więcej użytkowników kamperów znajduje pod maską akumulator opisany jako EFB lub AGM. Co to oznacza? Co odróżnia tego typu akumulator od standardowych baterii? Jak go wymienić i na co?

Akumulatory typu EFB i AGM montowane są w samochodach wyposażonych w system start-stop. Z uwagi na wzmożoną pracę, jaką wykonuje silnik w takim pojeździe, stosuje się akumulator, który wytrzyma kilka razy więcej cykli niż standardowa bateria. Obecnie stosuje się dwa typy akumulatorów odpowiednie do pracy w samochodzie z systemem. Fabrycznie zamontowane akumulatory EFB należy wymienić w specjalistycznym warsztacie na nowe tej samej technologii, niekoniecznie tej samej marki. 

Czym jest start-stop?

Najprościej to monitorowanie pracy silnika i wyłączanie go, gdy pojazd się zatrzymuje, oraz automatyczne włączanie (poprzez naciśnięcie sprzęgła), gdy rusza. Pomaga to uniknąć niepotrzebnej straty energii powodowanej przez pracę silnika na biegu jałowym oraz zdecydowanie zmniejsza emisję spalin, nawet o 10%. Jest to szczególnie ważne w aglomeracjach miejskich, gdzie zainstalowana jest sygnalizacja świetlna. Według wstępnych danych używanie systemu start-stop powoduje spadek zużycia paliwa do 15%.

Akumulator typu AGM

AGM (Absorbent Glass Mat) to akumulator kwasowo-ołowiowy, w którym elektrolit pochłania specjalna mata, czyniąc go niewylewnym nawet w przypadku uszkodzeń mechanicznych oraz odpornym na wstrząsy. Są one odpowiednie do samochodów nowej generacji, z ekologicznymi silnikami, wyposażonymi w inteligentne systemy zarządzania start-stop czy mechanizm odzyskiwania energii z hamowania. Technologia AGM to gwarancja zminimalizowania opadu masy czynnej, co wpływa nawet na 4-krotnie dłuższą żywotność akumulatora.
Podobnie jak EFB, akumulatory AGM także są bezobsługowe (nie wymagają dolewania elektrolitu, wręcz zabrania się ich otwierania), ponadto system VRLA (Valve Regulated Lead-Acid Battery – akumulator ołowiowo-kwasowy regulowany zaworem) pozwala na umieszczenie ich w kabinie pasażerskiej lub w bagażniku.

Akumulatory typu EFB

EFB (Enhanced Flooded Battery) to akumulator kwasowo-ołowiowy o wydłużonej żywotności. Przeznaczony jest głównie do samochodów z systemem start-stop, ale także tych intensywnie użytkowanych oraz wyposażonych w wiele odbiorników prądu. Tego typu akumulator posiada trzykrotnie wyższą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych oraz zwiększoną odporność na częste rozładowywanie. Na uwagę zasługuje bezobsługowe podwójne wieczko bez korków, które posiada płaską powierzchnię, zgrzaną nakładkę z podwójnymi wkładkami przeciwwybuchowymi i system specjalnego labiryntu walczący z wydostaniem się kwasu, pozwalający elektrolitowi spłynąć z powrotem do cel.

Artykuł pochodzi z numeru 2 (116) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator30.06.2024
Artykuł powstał we współpracy z marką Autopart
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News