OBLICZA CARAVANINGU

3 miesiące temu  17.05.2018, ~ Rafał Dobrowolski   

Sprzedaż grupy Webasto osiągnęła w ubiegłym roku po raz czwarty z rzędu dwucyfrowy wzrost i zamknęła się sumą około 3,5 miliarda euro. Około 75 procent tej kwoty (2,6 miliarda euro) stanowiła sprzedaż szyberdachów i dachów panoramicznych. Sprzedaż dachów do kabrioletów wyniosła 314 milionów euro (9 procent), zaś dział ogrzewania i klimatyzacji wygenerował sprzedaż na poziomie 553 milionów euro, czyli 16 procent całości.

W Chinach, które stanowią największy rynek, sprzedaż Webasto po raz pierwszy przekroczyła miliard euro, co stanowiło 34 procent całej sprzedaży, zaś rodzimy, niemiecki rynek wygenerował 18 procent całości sprzedaży. W ujęciu regionalnym rozkład sprzedaży grupy Webasto przedstawiał się następująco: Europa 43 procent, Azja 40 procent, rynki amerykańskie 17 procent.

Zyski związane z dostawami w branży motoryzacyjnej wzrosły w roku 2017 do 7,1 procent, podczas gdy w roku poprzednim wynosiły 6,5 procent. Liczba pracowników wzrosła w tym samym okresie o 4 procent do niemal 13 tysięcy, przy czym wzrost ten nastąpił przede wszystkim w Chinach i w Niemczech.

– „W szczególności rozbudowaliśmy nasz potencjał w zakresie elektroniki w naszych niemieckich zakładach” – skomentował dr Holger Engelmann, Prezes Zarządu Webasto SE
„W 2017 roku kontynuowaliśmy kurs wzrostowy i obecnie przyspieszamy realizację długofalowej strategii rozwoju Webasto” – powiedział Holger Engelmann podczas dorocznej konferencji prasowej firmy.

Konferencja towarzyszyła uroczystości otwarcia nowego centrum administracyjnego i badawczo-rozwojowego w miejscowości Stockdorf, będącej od 110 lat siedzibą Webasto. Centrum, wybudowane za kwotę 40 milionów euro, obejmuje m.in. około 550 nowoczesnych stanowisk roboczych dla pracowników biurowych oraz laboratorium testowania systemów dachowych o powierzchni 2000 metrów kwadratowych i stanowi pierwszy etap wieloletniego planu rozbudowy obiektów firmy w Stockdorfie.

W roku 2017 Webasto wzmocniło swą pozycję lidera technologicznego – wydatki na badania i rozwój wyniosły 233 miliony euro. Podobnie jak w poprzednich latach, szczególny nacisk położono na zwiększanie efektywności i standaryzację. Inwestycje w budynki i zakłady produkcyjne w ciągu minionego roku finansowego zamknęły się kwotą 176 milionów euro (w roku 2016 było to 150 milionów euro), z czego większość zainwestowano w Chinach i w Europie.

Udane wejście na rynek elektromobilności

„W ciągu najbliższych trzech lat zainwestujemy 600 milionów euro w strategiczny rozwój Webasto. Przyspieszy to realizację naszej dwutorowej strategii, przewidującej wzmacnianie tradycyjnych gałęzi naszej działalności i otwarcie nowych segmentów. Ważnym elementem strategii rozwoju będzie intensywne rozwijanie rozwiązań dla elektromobilności” – zapowiedział Holger Engelmann.

Firma już w tej chwili jest obecna na tym ważnym, szybko rosnącym rynku. Zaledwie kilka tygodni temu została zawarta umowa między Webasto i Samsung SDI dotycząca rozwoju i dostaw modułów akumulatorowych do standardowego systemu akumulatorowego Webasto dla pojazdów użytkowych. Webasto zdobyło już pierwsze zamówienie na systemy akumulatorowe od producenta autobusów.

Oprócz tego, w ubiegłym roku Webasto wprowadziło na rynek swoje pierwsze stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Są one wytwarzane w zakładzie produkcji elektroniki w Schaidt, który Webasto przejęło w 2017 roku. Firma korzysta także z rosnącego zapotrzebowania na wysokonapięciowe ogrzewania dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych. W chwili obecnej zamówienia na te urządzenia złożyło już ponad 60 producentów z całego świata, przy czym największe zainteresowanie wykazują klienci z Chin. W związku z tym rozwijana jest produkcja w zakładzie w Neubrandenburgu, a pod koniec przyszłego roku zostanie uruchomiona nowa fabryka w chińskim mieście Wuhan.

Perspektywy

Prognozy na bieżący rok finansowy są ostrożnie optymistyczne. Choć sprzedaż i zysk w pierwszym kwartale roku 2018 były nieco niższe, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, wartość zamówień zwiększyła się o 1,3 miliarda euro, do 14,9 miliarda euro. W kontekście realizowanych inwestycji i trendów na globalnym rynku Webasto zakłada, że wyniki za cały bieżący rok będą porównywalne z danymi z poprzedniego roku.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony