W poprzednim numerze Wojciech „Malina” Kowalewski w artykule zatytułowanym „Eurocaravaning 2012?” zwracał uwagę na szanse i możliwości, jakie daje caravaningowi w naszym kraju współorganizacja mistrzostw Europy w piłce nożnej za pięć lat. Pisał też o tym, co można zrobić, by tych szans nie zmarnować.
Postanowiliśmy działać w tej sprawie i przy okazji planowanej rozbudowy dróg i autostrad w naszym kraju zwrócić uwagę na kilka kwestii. Dlatego 23 maja zwróciłem się z poniższym pytaniem do Ministerstwa Transportu:
Piszę w sprawie organizowanych przez Polskę i Ukrainę mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012. Czy przy okazji rozbudowy i unowocześniania sieci polskich dróg, planowane są także inwestycje (m.in. przy miastach, w których odbędą się mecze) w sieć punktów postojowych dla turystów poruszających się samochodem kempingowym lub z przyczepą kempingową? Takie punkty istnieją w całej Europie Zachodniej (w Niemczech noszą nazwę stellplatze), a zmotoryzowany turysta może w nich zatrzymać się np. na jedną noc, nabrać wody do zbiorników czy spuścić nieczystości z toalety.
Jeżeli nie planuje się takiej inwestycji, to może warto o niej pomyśleć, nie tylko ze względu na podróżujących po naszych drogach polskich i zagranicznych turystach (przywykłych do pewnego standardu). Taka infrastruktura może służyć też np. TIR-om czy kierowcom autokarów. Takie punkty zwiększą też na pewno ruch caravaningowych turystów do Polski, a co za tym idzie - dochody z turystyki.
Przez 30 dni nie nadeszła odpowiedź, więc zadzwoniłem do ministerstwa, by dowiedzieć się, dlaczego nie stosuje się do polskiego prawa nakazującego odpowiedzieć dziennikarzowi na zadane pytanie (przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego stanowią, że odpowiedź powinna być udzielona niezwłocznie, nie dłużej niż w ciągu 30 dni). Odpowiedź była dość enigmatyczna („pytamy specjalistów, sami czekamy na odpowiedź”). Jednak po pięciu dniach nadszedł list, który przytaczamy w zachowaniem oryginalnej pisowni:
Warszawa, dnia 25 czerwca 2007 r.
Nawiązując do pisma Pana Redaktora z dnia 23 maja 2007 r. w sprawie budowy punktów postojowych dla turystów poruszających się samochodem kempingowym lub z przyczepą kempingową, Departament Dróg i Transportu Drogowego uprzejmie wyjaśnia, że wraz z budową autostrad i dróg ekspresowych budowane są też miejsca obsługi podróżnych (MOP). Przepisy w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 12 poz. 1160) rozróżniają trzy kategorie miejsc obsługi podróżnych. MOP-I pełni funkcje wypoczynkowe, MOP-II pełni funkcje wypoczynkowo-
-usługowe a MOP-III pełni funkcje wypoczynkowe i usługowe. MOP II i III wyposażone są w obiekty noclegowe, stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczne itp. Tu też mogą znajdować się punkty, gdzie można opróżnić zawartość toalet z autobusów i samochodów kempingowych. Stacje posiadające takie stanowiska są odpowiednio oznakowane.