Caravaning w Australii ma przede wszystkim off-roadowe oblicze, czemu trudno się dziwić. Gdy na bezdroża zamierzamy zabrać przyczepę kempingową, dobrze jest ciągnąć ją wtedy SUV-em.
Australijskie przyczepy i kampery off-roadowe często goszczą na łamach „Polskiego Caravaningu”, bowiem ten kontynent ma jedno z najtrudniejszych i najbardziej ekstremalnych środowisk naturalnych na świecie. Nic więc dziwnego, że jej mieszkańcy potrafią stworzyć imponująco wytrzymały sprzęt do ekstremalnego caravaningu.
Takie przyczepy trzeba jednak czymś ciągnąć, a najlepiej dużym SUV-em. Ale jakim? To pytanie, na które nie tak łatwo znaleźć odpowiedź, dlatego jeden z australijskich portali zajmujących się sprzedażą samochodów, przygotował listę takich pojazdów, by pomóc w wyborze.
– Być może chciałbyś zabrać swoją przyczepę w odległe miejsce: ulubione miejsce do wędkowania lub szczyt góry z niebiańskimi widokami – piszą autorzy z portalu Carsales.com.au i od razu zauważają, że aby dotrzeć do tych miejsc, będziemy potrzebować napędu na cztery koła. – Idealnie byłoby, gdyby twój pojazd był turbodieslem ze względu na moment obrotowy wymagany podczas holowania.
To nie jedyne kryterium doboru samochodów, które dodatkowo musiały móc ciągnąć dużą przyczepę do 25 stóp (7,6 metra), która waży nawet ponad 2750 kilogramów. Ostatnim wymogiem była cena, bo przecież „nie chcemy wydać majątku na holownik”. W przekonaniu australijskich twórców listy SUV-ów, nie wydamy majątku, gdy ograniczymy ceny pojazdów do 100 tysięcy australijskich dolarów, czyli jakichś 280 tysięcy złotych. Cóż, nie pozostaje nic innego, jak zgodzić się z takim podejściem, bo przecież tyle to każdy jakoś wysupła, prawda?
Żarty żartami, a my przyjrzyjmy się propozycjom z odległego kontynentu. Zobaczmy w kolejności alfabetycznej pierwszą dziesiątkę polecanych SUV-ów (wraz z opisem – uzasadnieniem), z których niektóre są u nas mało popularne, albo wręcz nieznane.1. Ford Everest
Kosztujący mniej niż 50 000 dolarów w wersji podstawowej z napędem na tylne koła Ford Everest jest idealny także dla caravaningowców, którzy niekoniecznie chcą uprawiać ekstremalny caravaning. Everest został zaprojektowany w Australii i zapewnia podstawowy komfort i dość dobrą dynamikę jazdy, bazując na lekkim Fordzie Rangerze. Oferuje czterocylindrowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem, który przewyższa osiągami silnik pięciocylindrowy.
Dmc ciągniętej przyczepy: 3000 kilogramów
Cena samochodu: 49 490 dolarów
2. Holden Trailblazer
Cena nieco niższa niż w przypadku Forda Everesta, a osiągi podobne. Trailblazer ma napęd na cztery koła, a dodatkowym atutem jest siedem miejsc siedzących. Holdenowi brakuje nieco innych opcji Everesta, mimo to pozostaje dla niego tańszą alternatywą.
Dmc ciągniętej przyczepy: 3000 kilogramów
Cena samochodu: 47 990 dolarów
3. Isuzu MU-X
Dzieląc swoją karoserię z Holdenem Trailblazerem, Isuzu MU-X jest pojazdem holowniczym dostępnym w wersji z napędem na tylne koła, podobnie jak w podstawowej wersji Ford Everest.
Isuzu ustępuje nieco osiągom dwóm poprzednim samochodom, ale jest równie solidnym i niezawodnym pojazdem holowniczym, jak Ford i Holden.
Dmc ciągniętej przyczepy: 3000 kilogramów
Cena samochodu: 42 900 dolarów
4. Jeep Grand Cherokee
Większy i droższy od SUV-ów typu pick-up na naszej liście, Jeep Grand Cherokee to duży, amerykański samochód terenowy, który będzie ciągnął dużą przyczepę z łatwością i pełnym komfortem. Grand Cherokee jest dostępny w wariancie z napędem benzynowym V6 na tylne koła, który może ciągnąć jedynie połowę tego, co Grand Cherokee Laredo 4X4 z silnikiem wysokoprężnym.
Dmc ciągniętej przyczepy: 3500 kilogramów
Cena samochodu: 57 950 dolarów
5. Land Rover Discovery
Land Rover Discovery był Samochodem Roku 2017, który oczarował naszych recenzentów połączeniem komfortu i dynamiki. Chociaż Discovery nie kupimy nie kupimy okazyjnie na garażowej wyprzedaży – jego cena jest wyższa niż Grand Cherokee o 15 tysięcy dolarów – to jego jakość wykonania i możliwości są także o wiele wyższe.
Dmc ciągniętej przyczepy: 3500 kilogramów
Cena samochodu: 73 221dolarów
6. Mitsubishi Pajero Sport
Kolejny SUV, którego historia sięga wstecz do lekkiego samochodu dostawczego, bowiem Mitsubishi Pajero Sport jest zbudowany w oparciu o tę same podzespoły, co pickup Triton.
Nie jest tak wyrafinowany jak Ford Everest, ale jest to solidna maszyna do holowania w przystępnej cenie i pomimo niższego momentu obrotowego, Pajero Sport ma niewielką przewagę nad swoimi głównymi rywalami: możliwość ciągnięcia przyczepy sto kilogramów cięższej i większa oszczędność paliwa, gdy samochód jej nie ciągnie.
Dmc ciągniętej przyczepy: 3100 kilogramów
Cena samochodu: 46 490 dolarów
7. Mitsubishi Pajero
W Australii uważany za dziadka dużych terenowych SUV-ów terenowych, Mitsubishi Pajero pozostaje solidnym holownikiem. Pomimo wieku, jego monolityczna konstrukcja sprawia, że design pojazdu jest bardziej wyrafinowany niż wygląd rywali, w których nadwozie instaluje się na ramie.
Dmc ciągniętej przyczepy: 3000 kilogramów
Cena samochodu: 53 990 dolarów
8. Nissan Patrol
Jeśli istnieje SUV, który sprawia, że Jeep Grand Cherokee wydaje się mały, to jest to Nissan Patrol – samochód, który praktycznie spełnia wszystkie oczekiwania australijskiego caravaningu. Patrol jest napędzany 5,6-litrowym silnikiem benzynowym V8, ale w naszych testach udało mu się ciągnąć 2,7-tonową przyczepę Jayco, zużywając około 20 litrów paliwa na 100 kilometrów, co jest porównywalne z Toyotą Land Cruiser serii 200 z silnikiem wysokoprężnym V8.
Dmc ciągniętej przyczepy: 3500 kilogramów
Cena samochodu: 75 990 dolarów
9. Ssangyong Rexton
Najnowszy Ssangyong Rexton, który trafił do sprzedaży w Australii, to kolejny SUV oparty na jednotonowym pickupie Musso (jak to się dzieje w przypadku Ssangyonga). Połączenie właściwości jezdnych, wyglądu, ceny i możliwości holowania czyni go idealnym do caravaningu.
Dmc ciągniętej przyczepy: 3500 kilogramów
Cena samochodu: 39 990 dolarów
10. Toyota Fortuner
Toyoty Fortuner dzieli swój wygląd i podzespoły z najlepiej sprzedającym się w Australii pickupem, czyli Toyotą Hilux. Test holowniczy ujawnił, że tylne zawieszenie Fortunera może wymagać częstego przeglądu, jeżeli zdecydujemy się ciągnąć bardzo ciężką przyczepę.
Dmc ciągniętej przyczepy: 2800 kilogramów
Cena samochodu: 45 965 dolarów