To prawdopodobnie najważniejsza informacja kończącego się roku 2019 dla całej branży caravaningowej w Polsce. W kilku nieoficjalnych źródłach udało nam się potwierdzić informację, że w 2020 roku marka Mercedes będzie oferowała podwozia oraz swój flagowy model Sprinter z jednostką napędową o pojemności poniżej 2 litrów. Tym samym niemiecki producent ostro powalczy o klienta na polskim rynku, w którym pojemność skokowa silnika gra kluczową rolę. Dlaczego? Chodzi o podatek akcyzowy.
Skąd popularność w Polsce kamperów na bazie chociażby Citroena lub Forda? To proste: podatek akcyzowy. W obu przypadkach pod maską mogliśmy znaleźć jednostkę napędową o pojemności poniżej 2 litrów a więc obwarowaną niską stawką akcyzową, zaledwie 3,1%. Zupełnie inaczej ma się sprawa z kamperami zbudowanymi na np. Fiacie Ducato. Tam silnik ma już pojemność 2.3 a więc akcyza rośnie do poziomu aż 18,6%. W przypadku kamperów nowych, kosztujących nierzadko 300 tysięcy złotych, taka duża różnica w podatku przekłada się na wzrost (lub spadek) ostatecznej ceny pojazdu nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Nowa norma emisji spalin przyniosła pewne przetasowania na polskim rynku. Wspomniany już Citroen oraz Peugeot musiały się wycofać z silnikami dwulitrowymi, które zastąpiono jednostkami 2.2. Kto został? Przede wszystkim Ford (2.0 130 lub 170 KM) oraz MAN (2.0 177 KM). Najpopularniejszy „gracz” na rynku, czyli Fiat zmodyfikował swoją jednostkę dodając jej nieco mocy, ale pojemność skokowa została ta sama: 2.3. Nie można zapomnieć o Volkswagenie Crafterze, ale ten często jest pomijany przez kupujących ze względu na dużą awaryjność.
I nagle… Mercedes!
Do tej pory Mercedesa Sprintera mogliśmy kupić z silnikiem 2.2 (o mocy 140 lub 160 KM) albo 3.0 (190 KM). Od przyszłego roku mocno się to zmieni. Niemiecki producent wprowadzi wówczas jednostkę 2.0 (a dokładniej: 1998 cm3) o mocy 140 i 163 KM a inne opcje zostaną wycofane. Co to oznacza? Oczywiście niską akcyzę! Z nieoficjalnych rozmów z dealerami kamperów w Polsce wynika, że może dojść do kuriozalnej sytuacji, w której to pojazd kempingowy na bazie Mercedesa będzie tańszy niż ten na Fiacie.
Dla końcowego klienta ta informacja to same plusy. Mercedes jest obecnie najlepiej wyposażoną bazą dla kamperów. Znajdziemy tam liczne systemy bezpieczeństwa i poprawiające komfort kierowcy. Sam wygląd szoferki pozostawia konkurencję daleko w tyle. Mercedes zdominował również ostatnie targi Caravan Salon 2019 w niemieckim Dusseldorfie a, jak wielokrotnie to podkreślaliśmy, to one wyznaczają trendy na najbliższe sezony caravaningowe w całej Europie.