Ten czterodrzwiowy crossover coupé o zadziwiająco wszechstronnej stylistyce nadwozia jest kolejnym, po roadsterze Audi skysphere z 2021 roku, sedanie Audi grandsphere i Audi urbansphere space z kwietnia 2022 roku, pojazdem stworzonym dla fanów aktywnego wypoczynku. To co wyróżnia koncept, to właśnie tył pojazdu.
Audi activesphere koncept to studium crossovera z elektrycznym napędem i układem Quatro. Mierzące 4,98 metra długości jest czymś więcej niż zwykłym samochodem sportowym klasy luksusowej. Tył pojazdu za naciśnięciem przycisku zmienia się w otwartą skrzynię ładunkową idealną do przewożenia sprzętu rekreacyjnego, czy sportowego typu narty i deski surfingowe. Za naciśnięciem przycisku zmienić się w otwartą skrzynię ładunkową ("active back") - idealną do przewożenia sprzętu rekreacyjnego, czy sportowego typu narty i deski surfingowe. W ciągu zaledwie kilku sekund może przekształcić się w pickupa, idealnego do przewozu sprzętu sportowego - w skrzyni ładunkowej jest wystarczająco dużo miejsca nawet na dwa e-rowery.
Sportback i active back – zmienna architektura tyłu pojazdu
Audi activesphere concept przekracza granice, jest mistrzem metamorfozy. Zwłaszcza jego tylna część odzwierciedla aktywny styl życia klientów i bez utraty elegancji i sportowego charakteru sylwetki umożliwia transport nawet nieporęcznego sprzętu sportowego. W razie potrzeby zmiany formy, przezroczyste elementy po których przesuwa się tylna szyba niemal płasko wkomponowują się w dach Audi activesphere, a dolny, pionowy segment tyłu składa się poziomo. W ten sposób otwiera się obszerna przestrzeń bagażowa zwana active back, w której znajdują się uchwyty np. na e-rowery. Co więcej, w centralnej części konstrukcji dachu zamontowano bagażnik na narty. Praktycznie niewidoczny, schowany w łuku dachu, w razie potrzeby wysuwa się, by można było bezpiecznie przymocować i przewieźć narty.
Wygląd zewnętrzny podkreśla możliwości terenowe pojazdu, a obszerne nadkola sygnalizują obecność zmiennego, elektronicznie sterowanego napędu na cztery koła quattro. Prześwit Audi activesphere jest również zmienny i idealny do jazdy w terenie. Można go zwiększyć o 40 milimetrów w stosunku do podstawowej wysokości 208 milimetrów lub obniżyć o taką samą wartość podczas jazdy po utwardzonej drodze.Audi staje się wszechstronnym pojazdem rekreacyjnym
Najnowszy model Audi z rodziny pojazdów koncepcyjnych Sphere okazuje się wszechstronnym pojazdem rekreacyjnym, którego układ napędowy i zawieszenie sprawiają, że jest wyjątkowo sprawny zarówno na utwardzonej drodze, jak i poza nią. W ciągu niespełna 25 minut akumulator o pojemności 100 kWh ładuje się od 5 do 80 procent. W ten sposób, w połączeniu z zasięgiem ponad 600 km, Audi activesphere pozycjonuje się jako pojazd bezwarunkowo nadający się do pokonywania długich dystansów.
Gwarancją najwyższego komfortu podróży jest także kabina pojazdu. Architektura i poczucie przestrzeni w Audi activesphere są w dużej mierze zdeterminowane przez wysoką, pełnowymiarową konsolę środkową. Oczywiście w samochodach elektrycznych konsola nie jest już potrzebna by w tunelu pod nią przechodził wał napędowy, ale zamiast tego oferuje miejsce na schowki i pokładowy barek - chłodzony lub podgrzewany. Górna pokrywa jest przezroczysta, co zapewnia widok na butelkę i szklanki, ale także wizualnie integruje obszerną konsolę z wnętrzem.
Funkcja fotela wypoczynkowego
Ten koncept to także nowa propozycja foteli. Projektanci wyobrazili sobie siedzisko, oparcie i powierzchnie ramion jako trzy oddzielne elementy. Już sam wygląd zapowiada dobre podparcie boczne. Fotele są tak lekkie, że wyglądają, jakby unosiły się w powietrzu, co pozwala zachować równowagę między funkcją fotela samochodowego, a elegancją wypoczynkowego. Gdy Audi activesphere concept porusza się w trybie autonomicznym, deska rozdzielcza, kierownica i pedały chowają się. Szczególnie w pierwszym rzędzie siedzeń, przed kierowcą, otwiera się szeroka przestrzeń. W pełni przeszklona rama Singleframe zapewnia pasażerom niezakłócony widok na drogę przed pojazdem.
Dodatkowo w dachu, bezpośrednio nad konsolą środkową, odzwierciedlając jej wymiary, znajduje się schowek, w którym przechowywane są cztery zestawy okularowe AR do odbioru systemu rzeczywistości mieszanej – mixed reality. U celu podróży pasażer może też zabrać swój zestaw z samochodu na stok narciarski, by przy jego pomocy wytyczyć najbardziej odpowiednią dla siebie trasę zjazdową, lub na rower, by pomagał w nawigacji na trasie.
Fot. Audi