Profesjonalni doradcy i jednocześnie entuzjaści caravaningu najlepiej pomogą wybrać odpowiedni model z gamy wiodących marek. Taką wiodącą marką wśród producentów jest słoweńska Adria. Jej propozycje poznamy w salonie Warszawskiego Centrum Caravaningu (WCC).
Adria Mobil projektuje i produkuje pojazdy kempingowe od 1965 r. I z każdym rokiem robi to z coraz większym sukcesem rynkowym. Od 2017 r. słoweńska firma działa w ramach wiodącej grupy producenckiej Trigano, której przyczepy stanowią ok. 18% sprzedawanych w Europie, a kampery mają aż 29-procentowy udział w rynku.
Marka Adria odnosi obecnie większe sukcesy niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki dobrze zaprojektowanym, wysokiej jakości i nagradzanym modelom domów na kołach plasuje się w czołówce sprzedaży. To także zasługa ponad 500 punktów dealerskich, których kompetentny personel i zaplecze serwisowe pozwala miłośnikom caravaningu cieszyć się beztroskimi podróżami. W Polsce takim adresem jest Warszawskie Centrum Caravaningu (WCC).
Aviva Lite 300 LH to mniejszy model najlżejszej przyczepy kempingowej, jaką kiedykolwiek zbudowała Adria. W gotowości do jazdy waży tylko 638 kg, a jej dmc to 750/1000 kg
W 2020 r. Adria pokazuje typoszereg kamperów Coral. Model XL ma nawet siedem homologowanych miejsc siedzących
Jak bardzo ewoluowały modele, widać na przykładzie przyczep. Był rok 1965, gdy na rynku zadebiutował model Adria 375, a krótko potem błękitny pas stał się znakiem rozpoznawczym na europejskich kempingach. Dziś kontynuacją gamy najmniejszych modeli jest najnowsza Aviva Lite 300 LH – to skądinąd najlżejsza przyczepa kempingowa, jaką kiedykolwiek zbudowała Adria. Waży poniżej 700 kg, więc idealna w zaprzęgu z małymi autami, także oczywiście elektrycznymi.
Trzymetrowej długości pokład – krótszy o 60 cm od modelu Lite 360 DK – stworzono dla trzyosobowej załogi. W programie produkcyjnym podobnie lekkie są kultowe przyczepy Action, które w specyfikacji Sport mają bardzo off-roadowy charakter. Aviva 360 DK ma pokład o długości tylko 415 cm, ale dzięki piętrowym łóżkom zapewni sen pięcioosobowej załodze – to właśnie walor przyczep z dmc ok. 1000 kg, więc nadal lekkich. Jeszcze bardziej zróżnicowane modele to walor przyczep Altea w zależności od układu zaprojektowanych dla trzech–siedmiu osób.
W salonie WCC warto zapytać o atrakcyjne oferty specjalne i edycje z dodatkowym wyposażeniem, aby zaoszczędzić więcej i doświadczyć więcej! Zwłaszcza że w nowym roku modelowym seria przyczep kempingowych Adora zyskała nową szatę graficzną nadwozia i udoskonalony design wnętrza, m.in. fronty mebli kuchennych o wyglądzie drewna, co zapewnia większy komfort i harmonijny, świeży wygląd. Adora i Alpina to już dużo bardziej luksusowe propozycje. Te pierwsze to skądinąd najlepiej sprzedające się pojazdy. I nic dziwnego, bo do wyboru mamy aż 12 modeli, a każdy z panoramicznym dachem. Ich masa własna to od 1190 kg do 1850 kg i długość liczona dyszlem od 675 cm do 953 cm.
Osiem modeli Alpina to propozycje o masie od 1580 kg do 2310 kg. Tu standardem zamiast powietrznego ogrzewania Truma S jest najbardziej komfortowy system wodny Alde Compact 3000. W programie produkcyjnym są jeszcze domy z dyszlem Altea i Astella – te drugie to najbardziej luksusowe połączenie walorów tiny house z przyczepą kempingową. Najbardziej prestiżowy projekt wyróżnia się ogromną, loftową przestrzenią.
Przyczepy Action to elastyczna jadalnia oferująca wygodne siedzenia i w pełni regulowany stół z łatwą konwersją do spania dla dwóch osób, a nawet zakwaterowania dla czteroosobowej rodziny. Uwagę zwraca panoramiczny dach – ten jest jeszcze większy w gamie przyczep Adora (na zdjęciu model 613 o długości z dyszlem ponad 8 m)
W 1982 r. Adria debiutuje w segmencie kamperów, by ćwierć wieku później inżynierowie rozpoczęli intensywne prace nad stworzeniem pierwszego w pełni zintegrowanego modelu pojazdu kempingowego. Korzystają z zaplecza technologicznego dopiero co otwartej fabryki w miejscowości Novo Mesto na Słowenii. W 2010 r. integra pod nazwą Sonic zaczyna zdobywać rzeszę najbardziej wymagających fanów caravaningu. Dwa lata temu jeszcze bardziej luksusowy, bo bazujący na podzespołach Mercedes-Benz, Supersonic plasuje firmę pośród producentów klasy premium. Kamper zainspirowany najnowszymi rozwiązaniami w zakresie projektowania jachtów powstał z myślą o osobach, które cenią sobie wyrafinowaną elegancję i nieograniczone możliwości przez 365 dni w roku, by wspomnieć podwójną podłogę i 150-litrowy zbiornik na wodę.
Za nami światowa premiera pierwszego kampera firmy na bazie Volkswagena Craftera. Compact Max jest bez wątpienia ekscytującym dodatkiem do kolekcji modelowej na sezon 2024/2025 reprezentowanej przez modele Compact Supreme i Compact, które powstają na bazie Fiata Ducato w dwóch długościach nadwozia (679 i 699 cm). Pierwszy kamper Adria na podwoziu Volkswagena jest nieco szerszy od innych modeli – zabudowa ma 217 cm. Debiutuje w trzech układach wnętrz – SP, SL, DL. Sypialnia główna z tyłu to podłużne łóżka lub łóżko poprzeczne.
Cechą wspólną jest elegancka łazienka z obrotową ścianą i oddzielną kabiną prysznicową. Wszystkie trzy modele oferują ogrzewanie postojowe olejem napędowym i panoramiczny widok z salonu zintegrowanego w połowie z szoferką pojazdu. Seria kampervanów korzysta na boomie na możliwie zwrotne pojazdy. Propozycja Adrii okazała się pionierska pod względem różnych funkcjonalnych rozwiązań projektowych, takich jak np. panoramiczne okno dachowe. Od debiutu w 2023 r. zyskuje prestiżowe wyróżnienia w uznaniu doskonałości wzornictwa przemysłowego. Kto z kolei szuka kampera wybitnie rodzinnego czy z myślą o wypożyczalni, tego na pewno zainteresuje Coral XL – to kamper z potężną alkową sypialną o długości 7 lub 7,4 m.
Dystrybutor w Polsce: Warszawskie Centrum Caravaningu (WCC)
Artykuł pochodzi z numeru 6 (120) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.