Wśród seryjnie produkowanych kampervanów niewiele jest modeli ze ścianą oddzielającą szoferkę od przestrzeni mieszkalnej. Na taki ruch zdecydowali się projektanci kamperów Freedom, stawiając na całkowite odseparowanie tych dwóch części, a co za tym idzie – na zapewnienie większej prywatności oraz bezpieczeństwa pozostawionych w pojeździe rzeczy. Takie rozwiązanie gwarantuje również większą anonimowość w momencie, gdy parkujemy w centrum miasta.
Inspiracją były indywidualne zabudowy młodych podróżników – vanliferów budujących kampery własnymi rękami z wykorzystaniem naturalnych materiałów i przy zachowaniu estetycznego, wizualnego minimalizmu. „Ikea na kółkach” to jedno ze skojarzeń, które zresztą spodobało się projektantom zabudowy.
– Chciałbym, aby moje samochody były i proste w obsłudze, i dobrze się prezentowały – mówi Jacek Jaskot, szef firmy Affinity, do której należy marka Freedom.
Kampery Freedom dostępne są w wersji krótkiej i dłuższej. Ta pierwsza, dzięki swoim kompaktowym wymiarom (541 cm długości, 210 cm szerokości i 264 cm wysokości), oferowana jest jako najbardziej uniwersalna, sprawdzająca się zarówno w podróży po mieście, jak i z dala od zgiełku. Freedom 541 bazuje na Fiacie Ducato z silnikiem 2,2 l o mocy 140 KM i manualną skrzynią biegów. Jego masa gotowa do jazdy wynosi 2850 kg, co czyni go pojazdem zwrotnym i łatwym w prowadzeniu.
Ważnym elementem projektu jest wspomniana ściana oddzielająca szoferkę od przestrzeni mieszkalnej, która zwiększa poczucie prywatności i bezpieczeństwa.
– Z zewnątrz pojazd wygląda jak zwykłe auto dostawcze. Zaparkowanie nim i „ukrycie się” w mieście jest dużo łatwiejsze niż regularnym kamperem. Z tego powodu nie usunąłem ściany grodziowej, która gwarantuje dyskrecję i bezpieczeństwo, minimalizując ryzyko niechcianej uwagi – wyjaśnia Jacek Jaskot.
Ściana ułatwiła też aranżację wnętrza. Freedom 541 zaprojektowano tak, aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Wysokość wnętrza to 189 cm, co zapewnia wygodne poruszanie się. Kamper oferuje miejsca do spania nawet dla 3 osób – 2 wyśpią się na rozkładanym łóżku tylnym o wymiarach 192 × 140 cm, a na opcjonalnym, również rozkładanym łóżku dolnym o wymiarach 150 (175) × 61 cm wyśpi się trzeci załogant.
Naturalne drewno i białe meble w połączeniu z przyjemnymi w dotyku materiałami obiciowymi tworzą przytulną atmosferę. Stół nie ma nogi i chowa się niczym scyzoryk. Dobrze przemyślana jest również kuchnia, z wysuwanym niczym szuflada blatem roboczym, 70-litrową lodówką, kuchenką gazową z 2 palnikami i szafkami na naczynia. W łazience, która oferuje przestronną kabinę prysznicową, znajdziemy również składaną umywalkę, szafkę na kosmetyki z lustrzanymi frontami oraz gniazdko.
– Staraliśmy się wykorzystać każdą przestrzeń, łącznie z bagażnikiem, który pomieści nawet rowery po zdjęciu z nich przednich kół – podkreśla Jacek Jaskot.
Bliźniaczym, acz dłuższym, a co za tym idzie – nieco bardziej przestronnym modelem, jest Freedom 636, również oparty na modelu Fiat Ducato z tym samym silnikiem i skrzynią biegów. Jego wymiary to 636 cm długości, 210 cm szerokości i 264 cm wysokości, a masa w stanie gotowym do jazdy wynosi 2990 kg.
Wnętrze ma tę samą wysokość, ale jest bardziej przestronne. Wymiary tylnego oraz dolnego łóżka są takie same jak w wersji 541, jednak dodatkowa długość pojazdu umożliwiła zaimplementowanie stałego łóżka tylnego, które nie wymaga rozkładania. Na kubaturze zyskały zarówno łazienka z osobną kabiną prysznicową i toaletą, jak i bagażnik. Dzięki temu podróżnicy mogą zabrać ze sobą więcej akcesoriów, co czyni Freedom 636 idealnym wyborem na długie wyprawy.
Standardowe wyposażenie jest takie samo dla obu modeli i oprócz ww. obejmuje m.in.: ogrzewanie gazowe Truma Combi 4, akumulator pokładowy 130 Ah, elektryczny stopień wejściowy (70 cm), moskitierę na drzwiach wejściowych, świetlik z wentylatorem elektrycznym w toalecie, izolację ścian, podłóg i sufitów (10/20 mm), zintegrowaną kabinę prysznicową i toaletę chemiczną z kasetą (17 l), a także izolowane zbiorniki na wodę czystą (100 l) i szarą (75 l).
O ile standardowe kampery Freedom oferowane są w wersji 3-osobowej, można zamówić je również w wersji 2-osobowej, wówczas fotel pasażera będzie bardziej komfortowy, z pełną regulacją – jak fotel kierowcy. Pasażerowie w wersji 3-osobowej podróżują w 2-osobowej ławce.
Cena dłuższego modelu to 279 tys. zł brutto, krótszego – od 269 tys. zł brutto. Co ciekawe, istnieje również możliwość dostarczenia własnego nadwozia, wówczas koszt zabudowy wyniesie ok. 123 tys. brutto.
Artykuł pochodzi z numeru 3 (117) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.