Gdyby wielkość zabudowywanych pojazdów miała świadczyć o renomie firmy budującej pojazdy kempingowe, Balcamp zajmowałby pozycję w krajowej czołówce. Tymczasem nie gabaryty pojazdów bazowych definiują klasę firmy, ale gotowość do realizacji śmiałych i nowatorskich projektów. Tym firma z Łapina podkreśla coraz częściej pozycję wśród wiodących producentów zabudów kempingowych . Ostatnia realizacja przygotowana na bazie autobusu marki Setra z 2008 r. do takich właśnie nietypowych konwersji należy.
Wielkość pojazdu poszerza możliwości dopasowania wnętrza do indywidualnych potrzeb. W przypadku prezentowanej Setry intencją klienta było takie zagospodarowanie przestrzeni i wykonanie instalacji, aby samochód korzystał wyłącznie z elektrycznego źródła energii. To założenie pozornie mogło wydawać się proste, gdy dysponuje się trudnym do przekroczenia limitem masy całkowitej i wielką przestrzenią, charakterystyczną dla autobusu turystycznego. Tymczasem optymalne połączenie planów klienta z potrzebą pozyskiwania energii elektrycznej, jej optymalnym wykorzystywaniem i wydajnym magazynowaniem wymagało wielu godzin koncepcyjnej pracy.
Sercem zarządzania energetycznego mianowano więc przetwornicę Victron Energy MultiPlus 24 V 3000 VA, która okazała się kluczem do uzyskania niezależności energetycznej. Dzięki inteligentnemu systemowi magazynowania energii uzyskano tutaj najwyższy poziom efektywności pracy paneli fotowoltaicznych. Ich łączna moc to 750 W przesyłana przez bocznik-kontroler MPPT; zasila dwa układy gwarantujące bezpieczeństwo podtrzymania dostępu do energii na wypadek awarii jednego z układów. Te zaś mają tutaj sporo do roboty. Magazynem energii są bowiem cztery akumulatory o pojemności 250 Ah każdy, pracujące na napięciu 24 V, charakterystycznym dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Mimo tego podłączony jest po transformatorze jeden akumulator 12 V, ponieważ pod takim napięciem pracuje na pokładzie linera kilka urządzeń. Wszelkie dane dotyczące pracy pojazdu, w tym i poziomu naładowania akumulatorów, trafiają do kontrolera Simper Touch, za pomocą którego można sprawnie sterować systemami. Tych, jak wspomnieliśmy, nie brakuje.
Pamiętajmy, że spora przestrzeń oznacza także spore wymagania w zakresie utrzymania komfortowej temperatury. Potrzebne są więc sprawne systemy ogrzewania i klimatyzacji. Pozostawiono więc tutaj oryginalne ogrzewanie autobusowe, ale domontowano system suchego Webasto – Airtop 4 kW. Za chłód natomiast odpowiadają dwa klimatyzatory Dreiha zdolne dzięki centrali Multiplus do pracy w warunkach bez dostępu do sieci energetycznej. Pozostawiono do tego oryginalną klimatyzację autobusową. Duża powierzchnia okien stwarza ryzyko nadmiernego nagrzewania wnętrza w ciepłe dni lub wychładzania w zimne. Z uwagi na to w Balcampie zainstalowano kanały wentylacyjne z wylotami przyokiennymi, z nadmuchem sterowanym z centralki autobusu. Ryzyko utraty ciepła lub przegrzania wnętrza nie jest jednak tak duże, jak mogłoby się wydawać. Okno autobusowe jest bowiem konstrukcją podwójną, podobnie jak okna w pojazdach kempingowych, więc przenikalność temperaturowa nie jest tak duża jak w pojazdach osobowych czy dostawczych. Niemniej można optymalnie, zależnie od warunków pogodowych, decydować, który system i w jakim zakresie najlepiej wpisze się w potrzebę zapewnienia komfortu temperaturowego.
Wspomniane już gabaryty, czyli długość całkowita 9,5 m, szerokość 2,40 m i masa DMC na poziomie 12,5 t, to warunki, które pozwoliły na zamontowanie 550-litrowego zbiornika czystej wody, 350-litrowego zbiornika wody szarej i 150-litrowego zbiornika na fekalia. Ten ostatni to system typowy dla autobusów, przerobiono tylko system spłukiwania, toaletę odnowiono, pozostawiając ją w zabudowie w oryginalnym miejscu. Fekalia można odpompować wężem do szamba dość sprawnie na odległość nawet 10 m dzięki maceratorowi, który nie tylko rozdrabnia fekalia, ale i odpowiada za odpompowanie zawartości zbiornika. Te parametry wydają się astronomiczne jak dla dwojga podróżników. Zabudowę przewidziano docelowo dla pary, chociaż zgodnie z życzeniem klienta z pierwotnych 42 foteli pozostawiono kilka „na wszelki wypadek”. W tym też celu oprócz łóżka w sypialni zainstalowano dodatkowe łóżka dla gości.
Schowków w autobuso-kamperze jest mnóstwo, zwłaszcza że część z typowych przestrzeni do przewozu bagażu pozostała i w omawianym pojeździe kempingowym. Z lewej strony samochodu znajduje się prysznic zewnętrzny, przestrzenie bagażowe są ogrzewane, wyłożone izolacyjnym alufoxem. Pulpit kierowcy obszyto skórą, z zewnątrz domontowano cztery kamery – z każdej strony dwie szerokokątne, by widzieć cały bok pojazdu, przednią oraz tylną.
Blat kuchenny wykonano z corianu, zainstalowano zmywarkę, kuchnię indukcyjną, mikrofalówkę z funkcją piekarnika… Bez śladu wykorzystania gazu, zgodnie z założeniami.
Wewnątrz podłączono dwa telewizory, jeden w salonie, drugi w sypialni. Część wypoczynkowo-sypialną można całkowicie zamknąć i odizolować od reszty pojazdu. Łazienka zawiera pełnowymiarowy prysznic i umywalkę z szafką. Za nastrojową atmosferę odpowiada oświetlenie ambientowe, punktowe w istotnych miejscach w pojeździe oraz miękki sufit w całym wnętrzu.
Artykuł pochodzi z numeru 6 (120) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.