artykuły

prezentacje-pojazdowPREZENTACJE POJAZDÓW
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Autobus Setra przebudowany na kampera przez Balcamp

Autobus Setra przebudowany na kampera przez Balcamp

Czas czytania 4 minuty

Gdyby wielkość zabudowywanych pojazdów miała świadczyć o renomie firmy budującej pojazdy kempingowe, Balcamp zajmowałby pozycję w krajowej czołówce. Tymczasem nie gabaryty pojazdów bazowych definiują klasę firmy, ale gotowość do realizacji śmiałych i nowatorskich projektów. Tym firma z Łapina podkreśla coraz częściej pozycję wśród wiodących producentów zabudów kempingowych . Ostatnia realizacja przygotowana na bazie autobusu marki Setra z 2008 r. do takich właśnie nietypowych konwersji należy.

Wielkość pojazdu poszerza możliwości dopasowania wnętrza do indywidualnych potrzeb. W przypadku prezentowanej Setry intencją klienta było takie zagospodarowanie przestrzeni i wykonanie instalacji, aby samochód korzystał wyłącznie z elektrycznego źródła energii. To założenie pozornie mogło wydawać się proste, gdy dysponuje się trudnym do przekroczenia limitem masy całkowitej i wielką przestrzenią, charakterystyczną dla autobusu turystycznego. Tymczasem optymalne połączenie planów klienta z potrzebą pozyskiwania energii elektrycznej, jej optymalnym wykorzystywaniem i wydajnym magazynowaniem wymagało wielu godzin koncepcyjnej pracy.

Centrala nas ocali

Sercem zarządzania energetycznego mianowano więc przetwornicę Victron Energy MultiPlus 24 V 3000 VA, która okazała się kluczem do uzyskania niezależności energetycznej. Dzięki inteligentnemu systemowi magazynowania energii uzyskano tutaj najwyższy poziom efektywności pracy paneli fotowoltaicznych. Ich łączna moc to 750 W przesyłana przez bocznik-kontroler MPPT; zasila dwa układy gwarantujące bezpieczeństwo podtrzymania dostępu do energii na wypadek awarii jednego z układów. Te zaś mają tutaj sporo do roboty. Magazynem energii są bowiem cztery akumulatory o pojemności 250 Ah każdy, pracujące na napięciu 24 V, charakterystycznym dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Mimo tego podłączony jest po transformatorze jeden akumulator 12 V, ponieważ pod takim napięciem pracuje na pokładzie linera kilka urządzeń. Wszelkie dane dotyczące pracy pojazdu, w tym i poziomu naładowania akumulatorów, trafiają do kontrolera Simper Touch, za pomocą którego można sprawnie sterować systemami. Tych, jak wspomnieliśmy, nie brakuje. 

Czekamy na sygnał

Pamiętajmy, że spora przestrzeń oznacza także spore wymagania w zakresie utrzymania komfortowej temperatury. Potrzebne są więc sprawne systemy ogrzewania i klimatyzacji. Pozostawiono więc tutaj oryginalne ogrzewanie autobusowe, ale domontowano system suchego Webasto – Airtop 4 kW. Za chłód natomiast odpowiadają dwa klimatyzatory Dreiha zdolne dzięki centrali Multiplus do pracy w warunkach bez dostępu do sieci energetycznej. Pozostawiono do tego oryginalną klimatyzację autobusową. Duża powierzchnia okien stwarza ryzyko nadmiernego nagrzewania wnętrza w ciepłe dni lub wychładzania w zimne. Z uwagi na to w Balcampie zainstalowano kanały wentylacyjne z wylotami przyokiennymi, z nadmuchem sterowanym z centralki autobusu. Ryzyko utraty ciepła lub przegrzania wnętrza nie jest jednak tak duże, jak mogłoby się wydawać. Okno autobusowe jest bowiem konstrukcją podwójną, podobnie jak okna w pojazdach kempingowych, więc przenikalność temperaturowa nie jest tak duża jak w pojazdach osobowych czy dostawczych. Niemniej można optymalnie, zależnie od warunków pogodowych, decydować, który system i w jakim zakresie najlepiej wpisze się w potrzebę zapewnienia komfortu temperaturowego.

Wszyscy na jednej fali

Wspomniane już gabaryty, czyli długość całkowita 9,5 m, szerokość 2,40 m i masa DMC na poziomie 12,5 t, to warunki, które pozwoliły na zamontowanie 550-litrowego zbiornika czystej wody, 350-litrowego zbiornika wody szarej i 150-litrowego zbiornika na fekalia. Ten ostatni to system typowy dla autobusów, przerobiono tylko system spłukiwania, toaletę odnowiono, pozostawiając ją w zabudowie w oryginalnym miejscu. Fekalia można odpompować wężem do szamba dość sprawnie na odległość nawet 10 m dzięki maceratorowi, który nie tylko rozdrabnia fekalia, ale i odpowiada za odpompowanie zawartości zbiornika. Te parametry wydają się astronomiczne jak dla dwojga podróżników. Zabudowę przewidziano docelowo dla pary, chociaż zgodnie z życzeniem klienta z pierwotnych 42 foteli pozostawiono kilka „na wszelki wypadek”. W tym też celu oprócz łóżka w sypialni zainstalowano dodatkowe łóżka dla gości. 
Schowków w autobuso-kamperze jest mnóstwo, zwłaszcza że część z typowych przestrzeni do przewozu bagażu pozostała i w omawianym pojeździe kempingowym. Z lewej strony samochodu znajduje się prysznic zewnętrzny, przestrzenie bagażowe są ogrzewane, wyłożone izolacyjnym alufoxem. Pulpit kierowcy obszyto skórą, z zewnątrz domontowano cztery kamery – z każdej strony dwie szerokokątne, by widzieć cały bok pojazdu, przednią oraz tylną. 
Blat kuchenny wykonano z corianu, zainstalowano zmywarkę, kuchnię indukcyjną, mikrofalówkę z funkcją piekarnika… Bez śladu wykorzystania gazu, zgodnie z założeniami.
Wewnątrz podłączono dwa telewizory, jeden w salonie, drugi w sypialni. Część wypoczynkowo-sypialną można całkowicie zamknąć i odizolować od reszty pojazdu. Łazienka zawiera pełnowymiarowy prysznic i umywalkę z szafką. Za nastrojową atmosferę odpowiada oświetlenie ambientowe, punktowe w istotnych miejscach w pojeździe oraz miękki sufit w całym wnętrzu.

balcamp.pl

Artykuł pochodzi z numeru 6 (120) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator09.02.2025 zdjęć 11
Artykuł powstał we współpracy z marką Balcamp
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News