artykuły

prezentacje-pojazdowPREZENTACJE POJAZDÓW
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac
1500 kg na haku elektryków

1500 kg na haku elektryków

Czas czytania 6 minut

W 2024 roku chiński BYD sprzedał na świecie ponad 4 mln samochodów, a wszystkie zelektryfikowane! Za nami polska premiera dwóch SUV-ów, które deklarują się niemałymi możliwościami holowania przyczep kempingowych. I rozwiązaniami stosowanymi w produkcji pojazdów kempingowych.

BYD jest pionierem w dziedzinie technologii akumulatorów od ponad dwóch dekad, dzięki czemu jest uznanym liderem na rynku. Firma sprzedała już ponad dziewięć milionów pojazdów BEV i PHEV. Aż 4 mln samochodów to egzemplarze zeroemisyjne (BEV). Azjatycki producent na wiele sposobów dowodzi, że źródłem sukcesu jest innowacyjne podejście technologiczne. Przykładowo, zamiast tradycyjnego układu, w pojazdach integruje się baterię o nazwie Blade z całą konstrukcją pojazdu! Oprócz baterii Blade, SUV SEALION 7, podobnie jak model SEAL, korzysta z przełomowego rozwiązania BYD – instalacji akumulatora typu Cell-to-Body (CTB), co stanowi istotną różnicę techniczną w porównaniu z innymi pojazdami elektrycznymi.

CTB to bardzo wytrzymała aluminiowa struktura przypominającą… plaster miodu. Jednym słowem: wykorzystanie akumulatora jako elementu konstrukcyjnego pomaga również zapewnić niesamowitą sztywność skrętną pojazdu.

Struktury plastra miodu

Panele o strukturze plastra miodu są niezwykle lekkie i super wytrzymałe. Powszechnie wykorzystuje się takie w branży caravaningowej – powstają dzięki nim np. ultralekkie zabudowy meblowe w pojazdach kempingowych. Gdzie jeszcze widać podobieństwa debiutujących na polskim rynku modeli z rozwiązaniami upowszechnionymi w kamperach i przyczepach kempingowych? Najnowsze modele marki BYD zostały zoptymalizowane pod kątem izolacji akustycznej i cieplnej.

Reklama1500 kg na haku elektryków 1
SEALION 7 to w pełni elektryczny SUV klasy średniej, zaprojektowany z myślą o sportowych osiągach i codziennym komforcie. Model oferuje zasięg do 502 km w cyklu WLTP oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy. Cena katalogowa w Polsce zaczyna się od 219 900 PLN. BYD TANG, nieco większy i droższy, 7-miejscowy SUV kosztuje od 320 000 PLN.

SUV-y zoptymalizowane pod kątem izolacji akustycznej i cieplnej

Słów więcej o obietnicy komfortu podróży. Producent podkreśla, że kabina została zaprojektowana tak, aby odizolować pasażerów od hałasu, dzięki zastosowaniu dwuwarstwowego szkła laminowanego w przednich drzwiach - zoptymalizowanego pod kątem izolacji akustycznej i cieplnej - oraz szkła chroniącego prywatność w tylnych drzwiach. Dzięki panoramicznemu szyberdachowi do kabiny wpada dużo naturalnego światła, a elektryczna roleta zapewnia cień i komfort w cieplejsze dni.

Relaksujące otoczenie w każdych warunkach pogodowych ma być także zasługą wspomnianej technologii - górna pokrywa akumulatora jest również podłogą przedziału pasażerskiego.

Wysoce wydajna pompa ciepła

Fanów caravaningu może także zainteresować, że standardem w całej gamie modelowej jest wysoce wydajna pompa ciepła, która wykorzystuje ciepło pochodzące z elektrycznego układu napędowego, aby zmaksymalizować zasięg, szczególnie w niskich temperaturach. Standardowe wyposażenie w pompę ciepła zwiększa wydajność cieplną akumulatora nawet o 20 procent. Zapewnia również znaczne oszczędności energii, nawet do 40 procent podczas ogrzewania wnętrza. Prowadzi to do 10-procentowego wzrostu ogólnego zasięgu w porównaniu z konwencjonalnym elementem grzejnym o dodatnim współczynniku temperaturowym (PTC).

Reklama1500 kg na haku elektryków 2
Obiecująco brzmi zapewnienie, że akumulatory LFP są również bardziej odporne na ekstremalne temperatury, mniej wrażliwe na jej wahania i są w stanie wytrzymać więcej cykli ładowania i rozładowania przy prawie zerowej utracie pojemności, co czyni je szczególnie trwałymi.

Zasięg (bez przyczepy) do 502 lub 530 km

Wszystkie warianty SEALION 7 są standardowo ładowane trójfazowym prądem przemiennym o mocy 11 kW, a ponadto dostępne są różne szybkości szybkiego ładowania prądem stałym. Wersje Comfort i Design mogą być ładowane z mocą do 150 kW, co pozwala na naładowanie baterii od 10% do 80% w 32 minuty. Excellence AWD z większym akumulatorem może osiągnąć moc ładowania 230 kW po podłączeniu do stacji ultraszybkiego ładowania DC. Dzięki takiemu potencjałowi większy akumulator Excellence AWD można naładować od 10% do 80% jego pojemności w zaledwie 24 minuty.

W wersji jednosilnikowej wystarcza to do uzyskania łącznego zasięgu WLTP na poziomie 482 km, podczas gdy dwusilnikowy Design AWD osiąga wynik 456 km według standardu WLTP. Najwyższy model Excellence AWD otrzymał większą baterię o pojemności 91,3 kWh. Oznacza to, że oprócz lepszych osiągów Design AWD, wersja Excellence AWD ma najdłuższy zasięg spośród wszystkich wersji SEALION 7, wynoszący 502 km. Zasięg wynoszący do 530 km (WLTP w cyklu mieszanym) zapewnia modelowi BYD TANG jeszcze większą atrakcyjność.

Oczywiście zasięg ten będzie mniejszy, gdy wybrać się w podróż z przyczepą kempingową. Masa własna Sealion 7 to w zależności od wersji 2225-2435 kg, a maksymalna masa przyczepy to 750/1500 kg (bez hamulca/z hamulcem). 2630 kg to masa własna modelu TANG, który oferuje identyczne możliwości w zakresie holowania przyczep.

Dla wydajności i organizacji przestrzeni

Debiutujący w Polsce SEALION 7 to także oprogramowanie, które wprowadza nowy interfejs z możliwością wyświetlenia pełnego trójwymiarowego modelu samochodu dzięki najnowszej wersji systemu sterowania głosowego BYD. Działa w oparciu o cztery strefy, pozwalając na ustalenie, kto w pojeździe wydaje polecenia. Dzięki temu systemowi obaj pasażerowie z przodu mogą wydawać polecenia, aby podnosić i obniżać temperaturę w kabinie, a także wchodzić w interakcje z samochodową rozrywką oraz nawigacją - i mogą zezwolić osobom siedzącym na tylnych siedzeniach na taki sam dostęp. Centralny ekran systemu Infotainment ma również nowe opcje personalizacji.

Jak już wspomniano, ściśnięcie większej liczby ogniw na tym samym obszarze niż w przypadku konwencjonalnej konstrukcji akumulatora - przy jednoczesnym uzyskaniu smukłego pakietu, pomogło inżynierom i projektantom BYD zoptymalizować przestrzeń kabiny. Pojemność bagażnika SEALION 7 wynosi 520 litrów przy złożonych tylnych siedzeniach, a po ich opuszczeniu przestrzeń wzrasta do 1 789 litrów. Dostępny jest także 58-litrowy przedni bagażnik, który idealnie nadaje się do przechowywania kabli do ładowania lub nawet małej torby podróżnej.

Fot. BYD


Michał Żak13:00 zdjęć 4
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News