10-biegowy kamper? To, że 10-stopniowa przekładnia automatyczna idealnie sprawdzi się w różnych wersjach cięższych zabudów Forda Transita, zdaje się potwierdzać turecki producent. Firma Hotomobil bazując na furgonie z tylnym napędem proponuje kampervana z łóżkiem francuskim, a tak zaaranżowana sypialnia w tyle zabudowy sąsiaduje z bardzo obszerną łazienką.
"Centrum Kempingowe Celcamp zaprasza do skorzystania z oferty zakupu nowego samochodu kempingowego Hotomobil Reviva Camper Van, kolekcja 2023!" - obok takiego komunikatu trudno przejść obojętnie, mając w pamięci jak odważne projekty pojazdów prezentuje turecki producent, od niedawna reprezentowany przez firmę w Dąbrówce koło Poznania.
Prezentowany pojazd kempingowy to przykład zaangażowania 10-stopniowej przekładni automatycznej, która idealnie sprawdzi się w różnych wersjach cięższych zabudów Forda Transita. Ta inteligentna skrzynia biegów, opracowana przez inżynierów Forda i sprawdzona w modelach tak różnorodnych, jak nagradzane pickupy Ranger i F150, powstała do modeli Transit z napędem na tylne koła (RWD). 10-stopniowa skrzynia biegów została wprowadzona wraz z obecnie stosowaną sześciostopniową przekładnią automatyczną, która jest dostępna wersjach Transita z napędem na przednie koła FWD, przeznaczonych do lżejszych zastosowań.
Gdzie tkwi jej przewaga?
10-stopniowy automat nosi oznaczenie 10R80. Produkcja skrzyni biegów realizowana jest w Turcji. Tu też, w Istambule powstają kampery Hotomobil.
Ford zapewnia, że najnowsza skrzynia biegów gwarantuje doskonałą oszczędność paliwa, a 2,0-litrowy silnik EcoBlue HDT o mocy 170 KM może pracować bliżej swojej maksymalnej wydajności. Oszczędność i trwałość przekładni automatycznej czynią z niej doskonały wybór wszędzie tam, gdzie zależy nam na zdolności holowania przyczep (do 2800 kg). Tak skonfigurowane Transity produkowane są z podwoziami 350 L3 lub 350 L4 o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg, z bliźniaczymi lub pojedynczymi kołami na tylnej osi, a też właśnie jako 460 L4 o dopuszczalnej masie całkowitej 4600 kg. Gamę modelową uzupełnia podwozie z kabiną.10-stopniowa skrzynia automatyczna
Skrzynia biegów przeszła intensywne testy wydajności i trwałości, aby gwarantować skuteczność w pojazdach pracujących przy dużym obciążeniu, używanych często do holowania przyczep.
– Kierowcy Transita docenią płynny przyrost mocy oferowany przez wiodącą w swojej klasie, 10-biegową automatyczną skrzynię biegów – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny ds. pojazdów dostawczych, Ford of Europe.
Okazuje się, że to symulacje komputerowe pomogły zaprojektować odpowiednią architekturę skrzyni biegów, równoważąc korzyści wynikające z większej liczby przełożeń z energią traconą podczas częstszych zmian biegów. Optymalnym wyborem okazała się właśnie 10-stopniowa przekładnia, która przenosi większy moment obrotowy i moc, a także dobiera właściwy bieg we właściwym czasie.
Morderczy caravaning? Hotomobil Reviva!
Automatyczna skrzynia biegów zaprojektowana do zastosowań wymagających dużych obciążeń i pracy w trudnych warunkach, była w fazie projektowania testowana na trasie 6 milionów kilometrów, także w morderczych wyścigach terenowych. Obietnica jej dużej wytrzymałości zdecydowała, że najdłuższe furgony wzięli na warsztat inżynierowie z tureckiej firmy Hotomobil. Ich dziełem jest prezentowana Reviva w wersji long (L4H3 o długości 670 cm). Dostępna jest w dwóch układach wnętrz: z łóżkiem francuskim wzdłużnym – na zdjęciach, oraz z łóżkiem poprzecznym.
Kamper to w niepowtarzalnych kolorach karoserii black and blue. Z łóżkiem francuskim wzdłużnym oferuje ponadstandardowej wielkości łazienkę jak na te klasę pojazdów kempingowych. Dzięki wysokiej izolacyjności termicznej kamper może być użytkowany przez wszystkie 4 pory roku, nawet w bardzo niskich temperaturach!
Chcesz podróżować w 4 osoby?
I jakkolwiek pokład kampervana powstał z myślą o komforcie wypoczynku 2-osobowej załogi, to nic nie stoi na przeszkodzie, by nie tylko podróżować, ale także spać na pokładzie w komplecie fanów caravaningu. Chcesz podróżować i caravaningować w 4 osoby? Otóż można doposażyć pojazd w podnoszony dach, a dzięki temu rozwiązaniu można rozbudować kampera o dodatkową sypialnię z podwójnym łóżkiem o wymiarach 200 x 140 cm.
Fot. Ford / Hotomobil