artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Zwrotne i szybkie CS Korfu

Czas czytania 6 minut
Zwrotne i szybkie CS Korfu

„Polski Caravaning” czytają osoby zafascynowane tą formą wypoczynku, obecni i przyszli właściciele kamperów bądź przyczep kempingowych. Część osób zastanawia się nad adaptacją zwykłego busa na potrzeby caravaningu. I stąd też ta historia, która być może zainspiruje Czytelników...

Kamperek CS Korfu to nasze trzecie auto turystyczne. Poprzednie, Fiat Ducato 1,9 D Hymer, było wygodne, ale zbyt wolne i zawodne w eksploatacji. Tym razem szukaliśmy zatem pojazdu, którym moglibyśmy szybko się przemieszczać i przewozić podstawowe akcesoria kempingowe. Powinien mieć: spanie, kuchenkę, ale... łazienkę niekoniecznie. Wśród europejskich producentów wybór jest bogaty, zatem, uwzględniając czynnik finansowy, wybieraliśmy spośród marek: Westfalia, Reimo, La Strada, Karmann, Possl i CS. Właśnie auto tej ostatniej firmy, mało znanej na polskim rynku, ostatecznie zostało przez nas wybrane. Firma CS Reisemobile od kilkunastu lat nadaje swoim produktom nazwy greckich wysp. Model Korfu budowany był najczęściej na bazie Peugeota Boxera i Mercedesa Sprintera.

Zwrotne i szybkie CS Korfu 1

Nasz samochód kempingowy zbudowany został na bazie Peugeota Boxera.

Wnętrze dla szóstki – na piątkę!
Nasz samochód przystosowany jest do przewożenia sześciu osób; dwie osoby jadą tyłem do kierunku jazdy w zapiętych pasach bezpieczeństwa. Wygodne spanie dla siebie znajdą cztery osoby. Jeśli chodzi o rozplanowanie wnętrza, inżynierowie firmy CS zasłużyli na szacunek. Do zabudowy posłużył klasyczny furgon Boxera o długości całkowitej 5,05 metra. Oczywiście, dach został podniesiony – cały samochód jest wysoki na 3,10 m (z solarem na dachu). Pod izolowanym dachem mieści się wygodny (niedzielony) materac dla dwóch osób. Boki tej sypialni również są wyłożone gąbką i miłą w dotyku tapicerką. Z jednej strony jest okienko z moskitierą, nad drugim śpiącym umieszczono wywietrznik Fiammy, także zabezpieczony przed dokuczliwymi wizytami małych gości. Do sypialni wchodzimy po pięciostopniowej drabince. Na czas jazdy czy gotowania łóżko jest podniesione i podtrzymywane przez siłowniki hydrauliczne, podobnie jak klapa bagażnika w samochodzie osobowym.
Zwrotne i szybkie CS Korfu 2
ReklamaŚT - biholiday 06.03-31.05 Sebastian

Okienko z moskitierą w sypialni.
Zwrotne i szybkie CS Korfu 4

Kiedy łóżko jest podniesione, podtrzymują je siłowniki hydrauliczne.
Zwrotne i szybkie CS Korfu 5

Kabina kierowcy jest przyjemna i funkcjonalna.

Dane techniczne:
Model: Peugeot Boxer, 2,5 TD
Moc silnika: 107 KM
Wymiary (dł./szer./wys.): 505/202/310 cm
Napęd: przedni z silnikiem umieszczonym poprzecznie
Nadwozie: samonośne
Skrzynia biegów: pięciobiegowa, manualna
Średnie spalanie: 9 l oleju napędowego na 100 km
Bateria solarna 90 W zasilająca akumulator pokładowy 80 Ah.
Ogrzewanie: Trumatic 3402
Lodówka: Coolmatic, 12 V, pobór 45 W (średnio)

Komnata króla
Kabina kierowcy i pasażera nie różni się niczym od typowego furgonu. Wygodne fotele, zamykany na klucz schowek pasażera, podłokietniki i ergonomicznie rozplanowana deska rozdzielcza to główne zalety tego pomieszczenia. Do tego dobre radio, precyzyjnie pracująca pięciostopniowa skrzynia biegów, dobre przyspieszenie (103 KM) i małe opory powietrza pozwalają na wygodną jazdę. Nasz Boxer pochodzi z 2000 r., trudno więc narzekać na wyposażenie wnętrza. Kierownica ze wspomaganiem pozwala precyzyjnie zaparkować na parkingu dla samochodów osobowych w centrach miast.
Zwrotne i szybkie CS Korfu 6

Nad siedzeniami umieszczony został panel ogrzewania, kontrolki pojemności zbiorników i regulator panela solarnego.
Zwrotne i szybkie CS Korfu 7

Tuż obok kanapy zbudowany jest schowek, a w nim mieści się akumulator pokładowy.

Trzy warianty
Środkową część zabudowy, po odsunięciu drzwi bocznych, zajmują dwie podwójne kanapy, pomiędzy którymi stoi stolik. Kanapy mają kilka możliwości konfiguracji: można je rozłożyć i przesunąć w bok, dodając boczną płaszczyznę, do której w dzień doczepiony jest stolik. Miejsce do spania poszerza się wówczas o 40 cm. Można z nich utworzyć także kącik jadalny. Można wreszcie ustawić je zgodnie do kierunku jazdy i w ten sposób mamy trzeci rząd siedzeń. Pod siedzeniami są schowki, a nad siedzeniami widać panel sterujący ogrzewania, kontrolki pojemności zbiorników i regulator panela solarnego.
Zwrotne i szybkie CS Korfu 8
ReklamaZwrotne i szybkie CS Korfu 9

I wszystko ma swoje miejsce!

Schowków co niemiara!
Tył zabudowy został wykonany na dwóch poziomach. Pierwszy poziom wyznacza podstawa kanapy i zbudowany obok niej schodek, pod którym mieści się akumulator pokładowy i bezpieczniki zabudowy. Przy drzwiach rozsuwanych stoi płytka szafka z dwupalnikową kuchenką i zlewozmywakiem. Obok kuchenki przymocowano rozkładany blat roboczy. Szafka kuchenna ma szufladę na sztućce i troje drzwiczek do różnych schowków. Szczególnie przydatny w praktyce okazał się schowek, do którego można się dostać bez wchodzenia do auta. Nad drzwiczkami znajdują się: wyłącznik światła wewnątrz i dwa gniazda, 12 V i 230 V. Nad kuchenką umieszczono bardzo płytką szafkę, w której przechowujemy talerze i kubki. Środkową część zabudowy zamykają drzwi do łazienki – jednak zdecydowaliśmy się na ten komfort. Między łazienką a rozkładanymi kanapami umiejscowiono wąską na 35 cm szafkę na ubrania wiszące. Spokojnie mieści pięć wieszaków z ubraniami. Nad tą szafką, pod dachem, zamontowano lodówkę sprężarkową Waeco. Takie umiejscowienie okazało się bardzo korzystne, bo w wąskim korytarzyku schylanie się do tradycyjnie umieszczonej lodówki byłoby problematyczne. Dokręciłem do niej uchwyt z innej lodówki, aby wygodniej się otwierała.

Wszystko przemyślane
Kolejny stopień w górę, wąskie drzwi. Tył zabudowy zajmuje łazienka i schowki na odzież. Łazienka pełni więc także funkcję garderoby. Z jednej strony szafka pod umywalką kryje w sobie 11-kilogramową butlę na gaz. Miejsca jest na dwie butle, my wozimy jedną. Nad umywalką umieszczono lustro i lampę oświetlającą wnętrze. Podłogę łazienki stanowi brodzik. Naprzeciwko umywalki znalazło się miejsce na toaletę Thetford, nad nią są drzwiczki do wspomnianych schowków. Naprzeciw drzwi, wysoko, znajduje się uchylne okno z matową szybą (niestety, bez moskitiery). Zbiorniki znajdują się pod zabudową tylną. Zbiornik czystej wody pomieści 100 litrów, zbiornik ścieków tylko 80 litrów. Ponad zbiornikami, poniżej schowków łazienkowych, umieszczony został bojler Truma, który ogrzewa wodę i nagrzewa wnętrze pojazdu. Połączony jest z zaworem, który spuszcza wodę, gdy temperatura zbliża się do 0 stopni Celsjusza. Wyjścia ciepłego powietrza wyprowadzono do głównego pomieszczenia, łazienki i części bagażowej pod pokładem, gdzie znajdują się zbiorniki z wodą. Nie testowałem samochodu w warunkach dużego mrozu, ale kilkustopniowe przymrozki nie powodowały zakłóceń w działaniu kampera.
Zwrotne i szybkie CS Korfu 10

Szafka kuchenna ma szufladę na sztućce i troje drzwiczek do różnych schowków. A na szafce
jest dwupalnikowa kuchenka i zlewozmywak.
Zwrotne i szybkie CS Korfu 11

Brodzik stanowi podłogę toalety.
Zwrotne i szybkie CS Korfu 12

W środku miejsca jest... wystarczająco!

Samochód ma markizę Fiamma nad odsuwanymi drzwiami. Do markizy zamierzam uszyć ściany boczne, gdyż firmowe są bardzo drogie. Z tyłu zamontowano hak, na który zakładam bagażnik Thule na trzy rowery. Ma on dodatkowe oświetlenie i tablicę rejestracyjną. Na ścianie bocznej, oprócz gniazda do podłączenia prądu, jest wlew czystej wody i kominek spalin bojlera Truma. Opróżnianie zbiornika brudnej wody wymaga otwarcia drzwi z tyłu samochodu i założenia węża spustowego. Opróżnianie toalety odbywa się także z tyłu auta.

Podsumowując, to auto zwrotne i szybkie, jak na tę kategorię pojazdów. Sprawdza się zarówno podczas krótkich, weekendowych wypraw z przyjaciółmi, jak również w czasie dłuższych wypoczynkowych wyjazdów wakacyjnych we dwoje.

Tekst i zdj.: Bogdan Kozak


09.03.2012
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News