artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Zarejestrować samochód własnej konstrukcji?

Czas czytania 3 minuty
Zarejestrować samochód własnej konstrukcji?

Autem złożonym poza fabryką także można jeździć. Jednak, aby je zarejestrować, trzeba przedstawić dokumentację, która potwierdzi, że pojazd jest bezpieczny i spełnia wymagania prawne oraz techniczne.

Pasjonaci motoryzacji, w tym również caravaningowcy, budują samochody własnej konstrukcji. Wykorzystują do tego celu dostępne na rynku części. Niektóre elementy pojazdu przerabiają i w ten sposób nawet w garażach powstają wehikuły! Auto jednak znacznie różni się konstrukcyjnie od seryjnie wyprodukowanego. W dodatku pod maską ma np. 300-konny silnik z porsche. Niekiedy do budowy takich nietypowych pojazdów wykorzystywane są podwozia i nadwozia jeżdżących po drogach aut, ale są i takie, których rama jest konstrukcją własną mechanika amatora. Co prawda, przepisy zabraniają rejestracji samochodów złożonych poza fabryką, ale wyjątkiem są właśnie auta konstrukcji własnej, określane jako pojazdy marki „SAM”. Przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym pozwalają zarejestrować takie auta, o ile spełniają kilka wymagań.

Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu samochodu jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Samochód jest dopuszczony do ruchu, jeżeli spełnia warunki techniczne oraz jest zarejestrowany i zaopatrzony w tablice rejestracyjne i w nalepki kontrolne. Co do zasady auto musi posiadać nadane przez producenta cechy identyfikacyjne pojazdu, czyli numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy. Nadaje je i umieszcza producent auta. Jednak w przypadku samochodów „SAM” takie cechy identyfikacyjne nadaje właściwy ze względu na późniejszą rejestrację samochodu starosta. Nadaje on cechy identyfikacyjne także innym pojazdom, które miały numer VIN w przeszłości, ale z różnych powodów go utraciły. Tak jest w przypadku auta, w którym dokonano wymiany ramy lub podwozia na takie, które są bez numeru fabrycznego, czy pojazdów odzyskanych po kradzieży, w których cecha identyfikacyjna została zatarta lub sfałszowana. Starosta podobnie postępuje w przypadku aut zabytkowych, których numery identyfikacyjne zostały zatarte lub w ogóle nie były nadane przez producenta. Nadania cechy identyfikacyjnej starosta podejmuje się na wniosek właściciela pojazdu. Z tym, że w przypadku pojazdu konstrukcji własnej potrzebne jest dołączenie oświadczenia, że auto jest pojazdem marki „SAM”. Numer nadwozia, podwozia lub ramy umieszcza (na nadwoziu, podwoziu lub ramie oraz tabliczce znamionowej zastępczej) stacja kontroli pojazdów wskazana w decyzji starosty. Wystawia ona zaświadczenie potwierdzające umieszczenie numeru identyfikacyjnego oraz zamieszcza informacje o tym w rejestrze badań technicznych pojazdów.

ReklamaZarejestrować samochód własnej konstrukcji? 1
Całość artykułu dostępna jest w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej na: www.gazetaprawna.pl


12.01.2012
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News