artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Zamieszkać w motocyklu

Czas czytania 3 minuty
Zamieszkać  w motocyklu

Jednośladowy motocykl może nie tylko ciągnąć lekkie przyczepki, ale również zostać zaaranżowany na kampera!

Różne są formy zabudowy jednośladów. Większość takich przypadków to samoróbki, które nie zawsze da się zarejestrować. Niektóre z tych pojazdów wyszły z hal fabrycznych i stały się nieomal kultowe. Prezentujemy dwa przykłady – jeden to model, którego produkcja rozpoczęła się ponad 60 lat temu, drugi zaś to samodzielna przeróbka jednego z polskich konstruktorów.

Zamieszkać  w motocyklu 1

Pan Paweł i jego „kamper”
Zamieszkać  w motocyklu 2

Kontrole policyjne są miłe, oglądają motor i tyle.

Ape. Metamorfozy
W 1948 roku firma Piaggio wyprodukowała został pierwszy egzemplarz pojazdu Ape na bazie Vespy. Pojazd interesujący, który nigdy nie zdobył wielkiej popularności, lecz dzisiaj uchodzi za jeden z najbardziej oryginalnych w historii motoryzacji. W pierwszym modelu tył pojazdu wykonano na bazie ramy w kształcie litery Y z blachy stalowej i drewna. Pojazd miał około 200 kg ładowności. W ciągu następnych dekad instalowano w nim coraz mocniejszy silnik, a konstrukcję udoskonalano. Pojazd był wykorzystywany głównie jako dostawczy, choć jego zastosowanie zależało od pomysłowości właściciela. Jest rzeczą intrygującą, że ewolucja techniczna tego pojazdu zmierzała w stronę jego metamorfozy na pojazd czterokołowy. Po jakimś czasie, w roku 1961, na bazie modelu Ape D, powstaje pięciokołowy Pentaro. W 1966 roku powstały kolejne dwa modele, Ape MP i Ape MPV z kabiną kierowcy, trzy lata później zaprezentowany został pierwszy zaliczany do motorowerów Ape 50. Już w roku 1982 wyprodukowano Ape TM z dużą kabiną z kierownicą. Ape TM miało 12-calowe koła, hamulce bębnowe i dwa reflektory z przodu. I w końcu, w roku 1990 pojawił się czterokołowy Ape Poker.
ReklamaŚT - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Unowocześniona wersja Ape 50 wyszła z fabryki w 1996 roku. Wyposażono ją w silnik 49,8 cc, 4-biegową skrzynię biegów oraz bieg wsteczny, rozrusznik elektryczny, dwa reflektory i kierunkowskazy wbudowane w przednią osłonę. Dwa lata później dołożono katalizator spalin, automatyczny dozownik oleju a skrzynię ładunkową zabezpieczono aluminiowymi burtami. Od początku produkcji Ape na rynku europejskim sprzedano jej ponad 1 600 000 sztuk pojazdów.
Zamieszkać  w motocyklu 4

Wnętrze motoru, w którym można spać.
Zamieszkać  w motocyklu 5

Ten Ape ma w sobie coś z rikszy.

W tym motorze można spać!
Napotkaliśmy pojazd, który najwyraźniej przechodzi podobną ewolucję. Jego konstruktor – pan Paweł ze Skoczowa – nazwał go “Sam”. To nietypowe połączenie trójkołowca i kampera na bazie motocykla Kawasaki ZR7. Jednośladowy pojazd ciągnie izolowaną (2-centymetrowej grubości styropianem) blaszaną kapsułę. Długość jej wnętrza to niecałe 2 m, co zapewnia wygodny nocleg dwójce podróżnych. Mało tego – “Sam” ma zainstalowany klimatyzator.
Pan Paweł, zapytany o genezę pomysłu, odpowiedział:
- Kiedyś podróżowałem na motorze, ale wtedy trzeba spać np. w namiocie. Pracowałem przez 15 lat jako narzędziowiec. Nauczyłem się spawać blachę i przymierzyłem się do przeróbki. Kapsułę wygłuszyłem i wyłożyłem izolacją. Swój pojazd nazywam motorem, w którym można się spać.

Dawid Majer
Współpraca: Rafał Dobrowolski
Zdjęcia: Rafał Dobrowolski


29.12.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News