artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - Honda agregaty 2024 22.07-31.07 Sebastian

Za dwa lata autostradą do Tarnowa

Czas czytania 3 minuty
Za dwa lata autostradą do Tarnowa

Polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI oraz SB Granit zbuduje blisko 21-kilometrowy odcinek autostrady A4 pomiędzy Brzeskiem, a Wierzchosławicami w Małopolsce. W piątek podpisano kontrakt z wykonawcą, który zobowiązał się zakończyć budowę za dwa lata.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uznało, że to najkorzystniejsza ofertę, opiewa na blisko 623 mln zł brutto. Jej podpisanie opóźniło się, ponieważ wykonawcy dwóch spośród pozostałych uczestników przetargu - Dragados SA oraz konsorcjum z POLDiM SA na czele - oprotestowało rozstrzygnięcie. Zostało ono jednak podtrzymane przez Krajową Izbę Odwoławczą (KIO) działającą przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych.

Plan wykonawczy
Autostrada projektowana jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych. Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km.

ReklamaZa dwa lata autostradą do Tarnowa 1
Kto trzyma łopatę?
Wykonawcy tych dwóch odcinków weszli już na place budów. Są to: polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS oraz Metrostav AS na odcinku Szarów-Brzesko oraz hiszpański Dragados na odcinku Wierzchosławice-Krzyż.

Skąd pieniążki?
Budowa blisko 57-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem jest dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności. Zgodnie z kosztorysem inwestorskim na budowę trzech odcinków pomiędzy Szarowem a Tarnowem, GDDKiA planowała wydać ponad 4 mld zł brutto, ale wybrane oferty są tańsze niż oczekiwał inwestor i opiewają w sumie na 1,945 mld zł brutto.

Do tej pory...
wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Dalsza część do wschodniej granicy w Korczowej ma być gotowa do 2012 roku.

Oprac. DM
Źródło: PAP


12.02.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News