Ten rzadki gatunek kampera z Włoch podbija rynek caravaningowy w USA w błyskawicznym tempie. Debiutujący w 2022 rok model Wingamm Oasi 540 uplasował się zaraz za kompaktowymi propozycjami takich gigantów jak Winnebago i Airstream. A teraz włoski producent zabudów typu monocoque wstępuje w szeregi… amerykańskiego stowarzyszenia producentów RVIA.
Włoski producent pojazdów kempingowych z zabudowami typu „monocoque” – te powstają „na kopycie” – stał się 1 listopada 2024 roku członkiem RV Industry Association (RVIA). To o tyle spektakularne wydarzenie, że Wingamm Group Srl. od 46 lat produkuje pojazdy kempingowe we Włoszech, a RIVIA to wiodące stowarzyszenie, które jednoczy kilkudziesięciu producentów w Ameryce Północnej i służy reprezentowaniu rodzimych interesów branży pojazdów kempingowych w USA.
Na włoskiej witrynie przeczytamy, że to „kamień milowy dla Wingamm, skoro od 1 listopada 2024 r. Wingamm jest oficjalnie zatwierdzonym członkiem RV Industry Association (RVIA) of the USA, co otwiera drzwi do ekskluzywnego grona wiodących firm w branży pojazdów kempingowych, wzmacniając naszą misję innowacji i wprowadzania doskonałości na globalny rynek”.
To spektakularne wydarzenie, gdy mieć na uwadze jak rzadki to gatunek kampera, który podbija serca fanów caravaningu za Oceanem od raptem kilku lat.
To rzadki gatunek na naszych drogach, bo też firma z okolic Werony nie ma swych reprezentantów w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Wingamm od niedawna jest obecny w Republice Czeskiej, a autoryzowana sieć w Europie to nadal tylko 15 krajów. Gwoli wyjaśnienia, prócz 8 modeli kamperów, produkowane są także przyczepy Rookie. To jeszcze rzadszy gatunek, skoro rokrocznie we Włoszech rejestruje się raptem kilkanaście nowych!
Co innego kampery. Te są rejestrowane nie tylko w Europie. Bywają obiektem pożądania fanów caravaningu w Dubaju, ale też np. w Azji. Z uwagi na rzemieślniczą produkcję, fabryka z okolic Werony rokrocznie produkować może maksymalnie 500 takich pojazdów.Dlaczego kamper Wingamm jest najszlachetniejszym reprezentantem kamperów? Od dekad manufaktura produkuje zabudowy „z kopyta” – to propozycje typu monocoque. W przeciwieństwie do tradycyjnych, tj. częściowo zintegrowanych kamperów, zabudowa nie składa się z oddzielnych ścian, podłogi i sufitu, które są ze sobą połączone. W jednym kawałku, bo z odlewu z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym powstaje zabudowa Wingamm. Z kopyta odlewane są klapy, drzwi i montowane w przewidzianych wnękach. Rezultatem jest dobra izolacja, wysoka wytrzymałość, długa żywotność.
Czy to dzięki tej wyszukanej konstrukcji zabudowy domu na kołach włoski producent zyskał uznanie wśród fanów caravaningu w USA? W Stanach Zjednoczonych popularność firma zawdzięcza modelowi Oasi 540, tyle że zbudowanemu na podwoziu Ram ProMaster. To koncern Stellantis, więc szoferka Ducato, ale pod maską… 3,6-litrowa jednostka V6 o mocy maksymalnej 276 KM.
- Poprzez program Go RVing stowarzyszenie RVIA zobowiązało się do promowania doświadczeń podróży kamperem, przybliżania nowych celów i ulepszania stylu życia. Dla nas współpraca z RVIA oznacza wspieranie i inspirowanie kolejnego pokolenia entuzjastów kamperów - zapewnia włoski producent.
Badania rynku RVIA dostarczają cennych danych na temat trendów i zachowań konsumentów. Organizacja wspiera korzystne rozwiązania na szczeblu stanowym i federalnym USA w celu ułatwienia produkcji, sprzedaży i korzystania z pojazdów kempingowych.Dlaczego akurat ten model włoskiego kampera zyskał status pożądanego (gatunku)?
- Wingamm Oasi 540, który wprowadzamy w tym roku w USA, już zajmuje 4. miejsce wśród wiodących modeli kamperów klasy B w wyszukiwaniach Google, zaraz za najlepiej sprzedającymi się kamperami gigantów branży Winnebago i Airstream. A to dowodzi, że konsumenci skłaniają się ku efektywności energetycznej. Planujemy wykorzystać ten wzrost, prezentując kampery Wingamm w ekskluzywnych salonach wystawowych centrów handlowych w całej Ameryce Północnej. Otworzyliśmy już salony wystawowe w Santa Monica w Kalifornii, w Santa Monica Place Shopping Center oraz w Long Island w Nowym Jorku. Jako wyłączny dystrybutor Wingamm Group w Ameryce Północnej, z niecierpliwością czekamy na realizację naszej wizji. W Motorhome Sales North America mamy już ponad 200 zamówień - czytamy w komunikacie Motorhome Sales North America.
Kampery Wingamm były eksponowane w centrach handlowych w całej Ameryce obok innych innowacyjnych marek konsumenckich, takich jak Apple, Tesla i Peleton. Dziś lista zainteresowanych kamperem z Włoch to podobno ponad 10 000 klientów i ciągle rośnie. Ponad 30 największych dealerów w Ameryce rozmawia z Wingamm USA, by zyskać autoryzację na sprzedaż kamperów.
RVIA odnotowała w 2022 roku, że nowe rejestracje kamperów klasy B (kompaktowych) wzrosły w USA r/r o ponad 40%. Kampery w możliwie bardzo kompaktowym wydaniu już wtedy zyskały na popularności. Nieduże wymiary - Wingamm Oasi 540 ma dokładnie 542 cm długości – zyskały uznanie wśród cybernomadów. Pokład kampera zyskał na znaczeniu z popularnością „Van Life”, glampingu, pracy zdalnej, życia i podróży doświadczalnych i odnowionego zainteresowania Amerykanów naturą.
Za oceanem, kampery Oasi 540 i Oasi 610 mają więcej dziś wyświetleń niż filmy z recenzjami jakiegokolwiek innego kampera klasy B.
Fot. Wingamm Group srl