artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025
Twój kamper kompatybilny z benzyną E10?

Twój kamper kompatybilny z benzyną E10?

Czas czytania 5 minut

Od 1 stycznia 2024 r. benzyna 95-oktanowa na stacjach paliw oznaczona E5, zostanie zastąpiona przez nowy standard. I trzeba wiedzieć, że nie każdy silnik benzynowy jest kompatybilny z tym paliwem.

Jakkolwiek w zdecydowanej większości kampery są zasilane jednostkami wysokoprężnymi, to znajdziemy przecież niemało posiadaczy pojazdów kempingowych z silnikami benzynowymi. To m.in. kampervany bazujące na furgonach VW Transporter. Ale też pod maskami jakże popularnych wśród fanów caravaningu Fiatów Ducato montowane były jednostki benzynowe. A to o tyle istotne, że może się okazać, że już w kilkunastoletnim kamperze z silnikiem o zapłonie iskrowym nie będzie można tankować E10. Co innego, że znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do stosowania benzyn silnikowych E10.

Wniosek? Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa.

Czy możesz tankować benzynę E10?

Jak sprawdzić, czy twój kamper jest kompatybilny z benzyną E10? W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie pojazdu do nowego paliwa.

A co mogą zrobić właściciele starszych pojazdów? Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje na potrzeby kierowców przeglądarkę, w której będzie można sprawdzić kompatybilność samochodów danej marki z danego rocznika do nowego standardu (wyszukiwarka jest dostępna na stronie

https://e10.klimat.gov.pl/).

Ale i tu uwaga! W powyższej wyszukiwarce mogą być błędne sugestie. Nie bez powodu Ministerstwo Klimatu i Środowiska czeka już dziś na sygnały, w celu w usprawnieniu narzędzia do weryfikacji kompatybilności samochodów z benzyną E10.

Czy nowy standard może zaszkodzić starszym silnikom?

W opinii znawców tematu, paliwo E10 może zaszkodzić silnikom w starszych samochodach. Posiadacze aut z silnikami nieprzystosowanymi do paliwa E10 nadal jednak będą mogli tankować benzynę 98 (Pb98), która zachowa format E5. Ale to oznacza, że za podróżowanie zapłacą …więcej.

Twój kamper kompatybilny z benzyną E10? 2

Przykładowo, posiadacz kampera bazującego na modelu FIAT Ducato z 1999 roku, pod którego maską pracuje silnik benzynowy o pojemności 2-litrów, nie możesz tankować E10, a to oznacza średnio ok. 30-40 zł więcej na każdym baku po Nowym Roku. W lepszej sytuacji jest posiadacz drugiej generacji Ducato, tyle że o rok młodszego. Jeśli wierzyć wspomnianej przeglądarce, to ów nowy standard paliwa jest w pełni kompatybilny z typoszeregiem pojazdów Volkswagen Transporter. Czy to model z 1973 roku czy młodszy – silniki 1.6 i 2.0. możesz napędzać benzyną E10.

W przypadku, gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny silnikowej E10, można ją mieszać z benzyną silnikową „Premium” 98 w dowolnych proporcjach.

Do 10% biokomponentów u naszych zachodnich sąsiadów

Jak czytamy na stronach Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Polska będzie 19 krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Szwecji i Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

ReklamaTwój kamper kompatybilny z benzyną E10? 3
Fani caravaningu zauważyli pewnie, że benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie – nie tylko w Europie, ale np. w Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Jest tak, ponieważ zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów, E10 ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70% w porównaniu z paliwami kopalnymi takimi jak benzyna silnikowa pochodząca tylko i wyłącznie z przeróbki ropy naftowej. Benzyna E10 zawiera do 10 proc. biokomponentu w postaci alkoholu etylowego produkowanego z biomasy np. z kukurydzy, trzciny cukrowej czy pszenicy.

Zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw

Zastosowanie bioetanolu w E10 nie jest samo w sobie rewolucyjne – bioetanol jest już obecny w ogólnodostępnych benzynach silnikowych 95 i 98. Głównym celem nowego standardu paliwa jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach. Ponadto, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14% udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych.

Fot. Ministerstwo Klimatu i Środowiska


Michał Żak31.12.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News